Den 24.mai kjørte vi videre nordover fra fine Rauma. Det var mye vind, så vi kjørte sakte hele veien. Tok oss flere stopp underveis, både for å se på landskapet rundt, men også for å spise lunsj og tanke.
Etter hvert på ettermiddagen kom vi ut i Kvarken skjærgård til et koselig sted ved navn Sommarøsund. Der ble vi to netter, sto på en gress plass nære vannet. Fortsatt var det mye vind, men plassen vi hadde funnet lå i le fra vinden. Heldigvis var det sol fra blå himmel. Det sto to bobiler til over natt.
Dagen deretter etter morgenbad, kjørte vi til Oravais. Bobil plassen lå i en marina og den het Brudhamn. Her kostet det 170 kr/ natt og vi sto to netter her også. Etter vi parkert så gikk vi tur opp til butikken. På kvelden satt vi ute og grillet i finværet.
Videre fra Brudhamn hadde vi tenkt å parkere sør om Brahestad ved noen flotte strender. Men der hadde det blitt svære hoteller og annerledes enn det vi hadde lest. Så etter en kort stopp dro vi videre til en koselig plass som het Varijakki. Fin liten plass ved en båthavn. Noen hus lå det rundt plassen, men ikke mange.
I Uleåborg sto vi bare et par timer midt på dagen. Vi gikk rundt i byen og kikket litt, fin strandpromenade, gammel og veldig bra mathall, flere koselige parker. Etterpå kjørte vi noen kilometer på utsiden byen og fant en fin fricamp ved en sjø. Den lå ved siden av et boligområde og ved plassen var det grillplass og en herlig strand. 10 minutter unna lå en lokal pub, der satt vi i sola på terrassen og tok en øl. Så var vi litt sultne, Tommy kjøpte Pizza i en automat ved siden av puben. Den var overaskende god!
Byen Kemi kom vi til neste dag, her fant vi også en fricamp på en liten grus plass rett i utkant av byen. Flotte grønt områder og strender ved siden av der vi sto. Veldig fin båthamn og strandpromenade. Selve Kemi var en spesiell by med meget brede gater i et firkantet mønster.
Mot Rovaniemi fulgte vi Kemi elv oppover, vi tok flere stopp underveis. I dag hadde vi litt skiftende vær med sol og grå vær, 9 – 12 grader. Så veldig få grader å rutte med. Etter et par timer i Rovaniemi by, fortsatte vi til Nissens by. Parkerte over natt på en gratis parkering. De hadde bygd opp et veldig flott anlegg med Nissens tema med mange forskjellige aktiviteter. Polar sirkelen går også gjennom Nissebyen.
Tre uker har vi vært i Finland, og overnattet på 11 ulike plasser. Men vi har hatt korte stopp på mange flere. Vi har kjørt nesten 200 mil, mest på mindre veier. Finland har vært en flott opplevelse.
På vei ut i Kvarken skjærgårdKvarken skjærgård hadde vi gledet oss tilHer står vi i Sommarøsund i KvarkenSkikkelig Cowboy frokost trenger vi iblantUtsikt fra plassen i Sommarøsund – KvarkenPå tur i Sommarøsund i Kvarken skjærgårdStille og rolig i BrudhamnHun her var det bilde på på toalettet, så da turte vi ikke å rote til der inneEn fricamp underveis I Varijakki bobilplass og båthamnKafe i denne båten som lå på land i VarijakkiNede på kaien i VarijakkiI VarijakkiMye fin natur i FinlandUte på vandring i UleåborgLangs strandpromenaden i UleåborgMathall i UleåborgInne i mathallen i UleåborgFricamp i utkanten av UleåborgVi prøvde en pizza fra en automat, overaskende godKoselig kafe i Kemi nede ved havnenFin bygning, Tull kammeret i KemiKaldt i Rovaniemi, men det var et koselig sentrumPå tur i Rovaniemi med vinterjakka påVi står på Polar sirkelen ved Nissebyen i RovaniemiVed Polar sirkelen i RovaniemiNissen har byttet ut reinsdyra mot Nissan biler
I Helsingfors hadde vi bestilt plass på Rastila camping for ei uke. Siden vi bestilt på forhånd så fikk vi to dager inkludert i prisen. Campingen lå rolig til på utsiden av byen, men det var kun 300 m å gå til Metroen. Meget enkelt og billig å reise med Metro.
Veldig artig å bli godt kjent med fine Helsingfors. Mange gamle, store og flotte bygninger. Mye nyere arkitektur også, som for eksempel det flotte biblioteket. Vi besøkte to ulike mathaller, det syns vi alltid er gøy å se. Det ble tid til flere fika på ulike kafeer. Selvfølgelig så finnes det et stort Sauna anlegg for publikum midt inne i havna. Det er anslått at det finnes ca 3 millioner Saunaer i Finland, faktisk flere enn det finnes biler.
Tok en båttur ut til Suomenlinna festningsøy, som står på Unescos verdensarvliste. Øya ligger rett på utsiden av byen, fint å rusle rundt å kikke. En dag passet vi også på å ta en dagstur til Tallinn. Vårt første besøk i den koselige gamlebyen.
Videre så kjørte vi til trehus byen Borgå litt øst for Helsingfors, der tok vi bare et kort besøk. Fortsatte opp til Lahti for et par dager. Der sto vi veldig rolig og fint på en bobilplass nede i en marina. Veldig mange båter som var over 30 fot har Sauna om bord. Rett ved siden av en koselig park. Tommy hadde gledet sett masse til å se ski anlegget i Lahti. Det var veldig gøy, vi gikk rundt i løypene og kikket. Det var mye aktivitet og bygging i anlegget, de forbereder seg til ski VM i 2029.
Nå var vi ferdige med første del av det vi hadde planlagt på forhånd. Planen videre var å følge kysten fra Åbo og oppover. Men etter Lahti kjørte vi langs flere fine sjøer og stoppet ved ulike fri camp plasser innover i landet, for å få se litt mer av det som Finland er kjent for. At Finland er de tusen sjøers land. Vi besøkte også Tammerfors, en veldig trivelig by.
Deretter rullet vi ut til koselige Nådendal, ved Åbo. Et sted med en veldig fin bydel med gamle trehus og trange gater. Kjent som en fin badeby helt siden 1800 tallet, mange fine strender så vi. Her ligger også Mummindalen, ute på ei øy. Vi var heldige og parkerte gratis på ei parkering i en småbåt havn.
Neste dag etter frokost fortsatte reisen vår oppover vestkysten, tanken er å følge kysten opp til Kemi. I Nystad tok vi lunsj stopp. Etter lunsj en vandring rundt langs strandpromenaden, og i sentrums gatene. Så kom vi til Rauma for kvelden, her fant vi også en gratis parkering nede ved en marina. Kjempe fint område med strender, park, strandpromenade, og fine grillplasser.
Dagen etter reiste vi med båt ut til en fyr øy, Kylmæpihlajan. Mye folk var det med i god været. Det ble en herlig dag. En fyrøy med stort utsprengt havnebasseng nesten midt på øya.
Så langt har det vært veldig enkelt å finne gratis parkeringer overalt, fine steder i byer, marianaer og ved sjøer. Har ikke sett noen gang at det er forbud mot å stå med bobil over natt. Så bra og enkelt for oss!
Rastila camping i HelsingforsFint i området rundt Rastila camping i HelsingforsSauna midt inne i HelsingforsInspirerende byggverk, biblioteketDomkirke i HelsingforsBåttur til Suomenlinna festningsøyFint å vandre på Suomenlinna festningsøySuomenlinna festningsøyEn pubtur i HelsingforsMathall i HelsingforsLaksesuppe til Lunsj på mathallen i HelsingforsDagstur til TallinnI Tallinn, den gamle bymurenI gamle byen i TallinnAlexander Nevskij katedralen i TallinnPå vei til gamlebyen i Borgå, som vi ser i bakgrunnHer er vi i LahtiTommy står i Lahti svingenFin solnedgang i Lahti, tatt fra bobilplassenFricamp ved en av de tusen sjøerFra Fricamp ved en fin sjøPå oppdagelsestur i TammerforsSommermat på menyen i dag, sild, potet og eggVeldig koselig her i NådendalMummindalen ligger i NådendalSer på utsikten i NådendalFlott strand i NådendalVandring i gamlebyen i nådendalSjarmerende hus I NådendalLiten is kiosk i NådendalTåken kommer sigende i RaumaPiknik ved en koselig grillplass i RaumaBåten vi reiste med til Fyrøya utenfor RaumaPå båttur utfor RaumaTrygg liten havn ute på fyrøya utfor RaumaBesøker Fyrøya utenfor RaumaFantastisk hamn ute på Fyrøya ved Rauma
Vi dro av gårde søndag 3. mai i regn og gråvær. Etter ca 4 timer parkerte vi i Karlskoga. Vi kjørte over Ed og nord for Vænern. Grønfeltsudden stællplats sto vi parkert en natt, den lå veldig fint ved sjøen Møckeln. Etter vi var klare gikk vi en kort bli kjent tur opp i byen og langs med sjøen. Til middag ble det Fiskesuppe i bilen og så tok vi en tidlig kveld.
Tidlig rullet vi ut på veien etter kaffe og frokost, i dag fikk vi sol og 13 grader. Kursen ble lagt til Strængnæs, der parkerte vi nede i havnen på en fin plass. Kjempe koselig by med lang strandpromenade, og en stor Domkirke. Fint sentrum med mange kafeer, butikker og restauranter. Meget koselige kvartal med gammel tre bebyggelse, og en fin vindmølle på toppen. Vi ble to netter i Strængnæs, det var herlig og finne stemningen for turen.
Siste del inn til Stockholm kjørte vi på Onsdag formiddag. Sjekket inn på bobilplassen i Tantolunden på Sødermalm, plassen er for 14 bobiler. Den ligger veldig sentralt i storbyen, perfekt for å utforske staden. Onsdag til Lørdag fikk vi nydelig vær, helt perfekt. Vi så masse flott i Stockholm, det er en kjempe flott hovedstad. Som vi pleier så vandret vi gatelangs for å oppleve byen. Fredag kveld hadde vi en koselig middagstreff med kusin Marie og hennes mann Tommy.
Søndag 10 mai ble det en uvanlig tidlig start kl. 05,45 for å kjøre den korte veien til Viking Line kaien. Der ble vi sjekket inn for å reise med fergen til Åbo i Finland. Avgang kl. 7,40 i sol, 8 grader og sydlig vind 7 – 10 sm. Meget flott båtreise innimellom øyer og skjær i smale sund. Det tok ca 4 timer før vi var ute ur Stockholms skjærgård. Etterpå var det 1 liten time på åpent hav før vi kom til Ålands skjærgård. Her fikk vi et kort stopp i Mariehamn før vi fortsatte mot Åbo skjærgård. Ettersom vi var på denne turen med stopp i Mariehamn fikk vi nesten hele reisen innenskjærs. Veldig flott opplevelse! La til i Åbo etter 11 timer underveis. Vel på landeveien igjen så kjørte vi til Helsingfors og parkerte på Rastila Camping kl. 22,15. Her blir vi ei uke.
I Karlskoga, her står vi fint ved MøckelnI Karlskoga, deilig at turen har begyntHavna i StrængnæsI StrængnæsPå tur i StrængnæsBobilplass i Tantolunden på SødermalmPent i Gamla stan i StockholmNyter i sola i Gamla stan, StockholmFlott i Gamla stan , StockholmStor torget i Gamla stan, StockholmSlottet i StockholmGodt at noen holder vakt, slottet i StockholmVed siden av slottet, utsikt mot Skeppsholmen i StockholmFant billige tilbud i StockholmLunsj og kos i Gamla stan, StockholmVi liker å vandre rundt å kikke, StockholmVed Sergelstorg i StockholmBlomstrer vakkert i Kungstrædgården, StockholmØstermalm saluhall, StockholmFin saluhall på Østermalm, StockholmFint å se, men stive priser på Østermalms saluhall i StockholmPå vei ut til Djurgården, StockholmPå fergen tilbake til Slussen fra DjurgårdenJeg og min kusin Marie og våre menn Tommy x 2, koser oss med middagAvsluttet en koselig kveld i bobilenEn seilbåt sluser ut ved Hammarby slusen, StockholmFint å se Mosebakke terrasse også, StockholmFin utsikt fra Katharina heisen ved Slussen, StockholmVi var oppe to ganger i Katharina heisen ved Slussen, StockholmDeilig fika i Gamla stan, StockholmKlare for tur med Viking Line til Åbo i FinlandTakk Stockholm for denne gangFint på sjøen Kort stopp i Mariehamn på ÅlandTrangt mellom skjæra med en båt på 213 meter lang og 33 meter bredInnseilingen til Åbo i FinlandVår plass på Rastila Camping i Helsinfors
Turen startet i Havana, med en guidet rundtur til fots første formiddagen. Det var veldig interessant og lærerikt. Det var flott å se byen, men trist å se hvordan byen forfaller mer og mer. Vi opplevde sjarmen til folket og musikken i Havanas hyggelige gater. Vi bodde midt i den gamle bydelen.
Etter den fargerike hovedstaden kjørte vi bil til den frodige Vinales dalen. Etter at vi sjekket inn i Casa Particulares, som er at vi leide rom med privat bad hjemme hos en familie. Så kjørte vi guidet tur i en Oldsmobile i Vinales dalen. Vi besøkte en dryppsteins hule, der vi både gikk og tok en båttur. Etterpå så vi de gigantiske veggmaleriene som symboliserer menneskets evolusjon. Malt av en lokal kunstner. Selvfølgelig var vi også på en tobakks plantasje.
Videre reiste vi med drosje til Cienfuegos. Så var det kjempe interessant å kjøre på Cubas motorveier. Der ferdes det biler, busser, lastebiler, mopeder, sykler, oksekjerrer, hester, kuer, i en overaskende blanding.
I Trinidad bodde vi også noen dager. Der startet vi også vårt opphold med en guidet gåtur gjennom sjarmerende brosteins gater. En dag kjørte vi tur ut til Ancon stranden med en Chevrolet fra 1952. Veldig artig å se alle gamle amerikanske biler, og å kjøre i mange av dem var en opplevelse.
Vårt eventyr på Cuba ble avsluttet på en flott resort i Varadero. Deilig å slappe av etter alle inntrykk og et skikkelig Cuba eventyr. Veldig bra at vi fikk sett livet til Cubanerne på vår rundreise og etterpå nyte solen i Varadero.
Veldig god middag første kveld på CubaGuidet fottur i HavanaGamle og flotte bygninger i HavanaCapitol og amerikansk bil foran i HavanaMoro å kikke rundt i fine HavanaVi vandrer i den eldste bydelen i HavanaNyter utsikten på hotellet i HavanaTurist i HavanaSuvenirer i HavanaMarked i HavanaMusikk var lett å finne i HavanaSjarmerende med musikk i Havanas gaterFantastisk Hummerrett i HavanaHer bor vi Las Mary i VinalesGuidet tur i Vinales dalen i denne OldsmobilenTur i Dryppsteins hule i VinalesBesøk på tobakk plantasje i VinalesGigantiske veggmalerier i VinalesEn selger i VinalesFin botanisk hage i VinalesI botanisk hage i VinalesMeget vanlig å bruke Okser i VinalesI hagen ved en restaurant i Vinales dalenHer er vi i Trinidad på CubaFin utsikt over Trinidad på CubaI Trinidads gaterGuiden vår og Tommy i TrinidadDrinken vi smakte sammen med guiden i TrinidadKoselig restaurant i TrinidadFor en hummer middag i TrinidadHer er bilen som kjørte oss til stranda i TrinidadUnderbart på Ancon stranda i TrinidadVandret litt på stranda før bad i TrinidadTommy sjekker motoren etter turen til stranda i TrinidadNå har vi kommet til VaraderoNyter strandliv i Varadero28 grader i vannetMasse bad i VaraderoSkål og takk Cuba
I år hadde vi 4 ukers ferie og vi planla en tur til Shetland igjen. Kom av gårde den 27.Juni og vi seilte ca. 185 NM direkte til Lista. Det ble en grei tur i litt forskjellig vær. Etter en natt i land tok vi neste strekk opp til Tananger. Så etter noen fine stopp langs kysten så kom vi til Lerwick etter ei uke. Vi brukte 35 timer fra Utsira, det ble en fin tur selv om vi fikk mye regn.
Lerwick er en herlig by å besøke, det er alltid morsomt å komme dit. Videre til vår favoritt øy Fair Isle etter noen dager. Etter at vi vandret mye på fantastiske Fair Isle så seilte vi opp til Lerwick igjen.
Tilbake til Norge hadde vi en meget flott seilas og vi anløp Skudeneshavn etter 40 timer. Åtte dager brukte vi hjem etter Skudeneshavn. Og da besøkte vi Kirkhamn, Mandal, Kristiansand, Randesund, Lillesand, Arendal, Havstensund og siste stopp ble Ramsø.
Natt på havetLista fyrTommy og Lars Erik ser på utsikt ved Lista fyrGikk tur til og fra Lista fyrØya Rott på utsiden av TanangerGår tur på øya RottPå Utsira, dagen før vi seiler til ShetlandPå Utsira, moro å gå rundt å gjøre seg kjentFint driv på Nordsjøen med to rev i storseilet og genuaPå Nordsjøen og vindroret styrerHar rundet Bards headDeilig å komme i havn i LerwickHerlig stemning på båtklubben i LerwickVi må få med oss noen severdigheterI leiebil rundt på ShetlandHetene gikk løse midt på veienVakker natur på ShetlandBølgene slår innover land, flott å seHer ligger vi på Fair IsleDet nordligste fyret på Fair IsleLundefuglene er veldig nysgjerrigeFantastisk LundefuglPå Fair Isle i syd havnaFair Isle har bratte fjellsider og mykt gressTommy på vakt i NordsjøenLurer på hvordan været blirI fine SkudeneshavnLitt båtjobb underveisLitt lesing og inspirasjon underveisHer har vi utsikt over Kirkhamn på HidraI Kirkhamn på HidraLars Erik fisker i Kirkhamn på HidraDet ble en fin fangst i KirkhamnMiddag i KirkhamnVidere etter KirkhamnHjennom Ny Hellesund
Mandagen 11.9 kunne vi dra av gårde på tur, det var spennende. Og bilen var pakket og klar for tur. Planen i år er å kjøre nedover i Europa, vi har 10 – 12 uker til rådighet. Så vi har lyst å bruke mye tid i Normandie, Bretagne og følge kysten rundt Biscaya. Det kan sikkert bli flere forandringer på våre planer, siden det kan være tøft vær senhøstes. Og vi håper også å få til et besøk i nord Spania.
Vi har stått parkert natta over i Gbg, Aabenraa, Westerstede, Hoorn, Nieuwpoort, Bourseville, Le Treport og Etretat.
Første natten sto vi på utsiden der Susanne`s foreldre bor, vi hadde en koselig treff med familien og spiste middag sammen. Så tidlig morgenen etter kjørte vi om bord på fergen til Fredrikshavn. Etter vi kom i land kjørte vi 3,5 timer gjennom Danmark til Aabenraa, nesten ved tyske grensa.
Westerstede i Tyskland, nordvest for Oldenburg ble vår neste natt plass. Hele dagen kjørte vi på motorvei, det var mye trafikk forbi Hamburg og Bremen. Da ble det ekstra deilig å stoppe på et rolig sted etter en lang dag.
I koselige Hoorn sto vi i yacht klubben, det var en veldig fin havn. Byen var meget sjarmerende med veldig mange skjeve hus. Hoorn er en gammel by, og var en av de største i Holland på 1600-tallet. Tidligere var byen en viktig havneby, spesielt med skipstrafikk til Asia. Vi likte oss veldig godt.
I Nieuwpoort tok vi en liten pause, og sto tre netter. Fordi det var meldt mye kuling og regn i det området vi snart skulle kjøre inn i. Vi var rundt i byen både på sykkel og til fots. Byen var veldig godt tilrettelagt for å bevege seg rundt.
I Bourseville sto vi midt ute på landsbygda, men på en god parkering med strøm.
Og i Le Treport var en veldig koselig liten havneby. Det var mye vind, og bølgende rullet skikkelig inn på stranda. Etterpå tok vi kabelbanen opp til toppen og kikket på utsikten over byen.
Mye turister var det i Etretat, og det var et fint sted å besøke. Vi så veldig fine formasjoner som havet laget i kalk klipper. En koselig liten plass med tange gater og fine hus.
Vi drar straks ut på nye eventyr nedover i EuropaVi er i køen i Gøteborg for å kjøre på fergen til FredrikshavnDa er vi om bord på Stena DanicaParkert i Aabenraa i syd DanmarkFlott strand ved bobil parkeringenHer kjører vi over Kielkanalen, der kjørte vi med båten vår i 2000Bli kjent runde i Weststede, fint sentrumDet smakte med en kald en etter en lang dag på veienFint å sitte ute og grille i WeststedeNoen skilt er enkle å skjønne selv om vi ikke kan språketBildet skal vise at et fartøy passerer på brua over veienStoppet for lunsj i fine HarlingenDeilig å strekke litt på beina, her er vi i HarlingenSjåføren koser seg bak rattetHer kjører vi på demningen mellom IJsselmeer og havet, den er 30 km langVi er parkert i fine yacht klubben i HoornDet er mange vakre bygninger i sjarmerende HoornVeldig koselig by å rusle rundt i Det var veldig mange skjeve bygninger her i HoornFår litt hjelp ut kanalen i NieuwpoortDirk «Dixie» Dansercoer, belgisk eventyrerYtterst på piren i Nieuwpoort, deilig med sykkeltur i nydelig værPiknik ute på piren, en fin dag i NieuwpoortMorsomt å kikke på mye forskjelligUt på tur, vi er nede ved stranda i Nieuwpoort med piren i bakgrunnMeget stor marina i NieuwpoortKoser oss med en kaffe i NieuwpoortTommy limer på klistremerker som vi trenger for å kjøre i FrankrikeNærmeste naboene i Bourseville på landsbygda i FrankrikeUte på piren i Le TreportVi tok kabelbanen opp på Kalk klippene, den var automatisk og gratisPå toppen nyter vi utsikten over byen og havnaMye fint å se på i NormandieVi kan finne mye godt i butikkeneVi koser oss med «Moules Frites»Vi likte oss godt her i EtretatFint å rusle tur i Etretat, vi gikk opp på høyden i bakgrunn for å få bedre oversikt Oversiktsbilde over stranda og strandpromenaden i EtretatFlotte klipp formasjoner i Etretat
I alt var vi på tur i 5 uker. Her kommer noen bilder fra de siste tre ukene. Vi besøkte Skarhamn, Læsø, Vrångø, Kallø Knippla, Kungshamn og avsluttet turen på Koster. Den første og den siste uken hadde vi sommervær. I de andre tre ukene var det litt blandet vær, men vi fikk veldig mye sol. Herlig å være på tur uansett.
Herlig seilas fra Skarhamn – Østerby på Læsø
Det var koselig å komme til Østerby på Læsø igjen. Det var veldig få båter, kun åtte som mest. En dag gikk vi stranden fra Østerby til Vesterø, sammen med venner fra Gøteborg. Flott tur på 3,5 timer og 14,5 km. Herlig!
Hos fiskehandleren på Vesterø har de god fiskematPå Læsø er Jomfruhummeren viktigFlott blomstring i Rhododendron parkenFiskehavnen i ØsterbySanddyner og havSiste kvelden på LæsøFlott seilas fra Østerby til Vrångø
Vi lå fire dager på Vrångø. Det var veldig fine turløyper som vi benyttet flittig.
Her ligger vi på VrångøLotsutkiken på VrångøFin utsikt over VrångøLunsj inne i båtenVrångø pir, utsikt over havetEn dag tok vi ferge inn til Goteborg på besøk til Susannes foreldre
Vi besøkte koselige Kallø Knippla i herlig vær. Det var mye båt etterhvert i havna. Vi hadde en kjempe koselig kveld hos Kristina og Petter, sammen med Anders og Agneta.
Kallø KnipplaTest av stol ute på piren på Kallø KnipplaGikk en fin tur på Kallø KnipplaNydelig kveldslys på Kallø KnipplaKjører gjennom Albrektsundskanal mot MarstrandAlbrektsundskanal mot MarstrandSeiling fra Hamburgsund mot KosterGod følelse når båten seiler herlig
Vi avsluttet vår seilas med ei uke på Ekenas på Koster. De første fire dagene var det få båter, men fra Kristi Himmelfart så var det fullt i havnen. Herlige sommerdager! Vi gikk lang gåtur hver dag.
Kristi Himmelfartshelg på Ekenas KosterNyter sommerdagen med Brattvåg reker.Vakkert i LångvikStien mellom Brevik og Kyrkosund på sydKosterVi spiser lunsj på Långegarde i Koster sundet
Vi deler noen bilder fra turen. Her er fra de to første ukene, og vi har besøkt Ekenæs, Strømstad, Hamburgsund, Smøgen og Gullholmen.
Under Svinesundsbroen og ut på eventyr, 17. aprilKjører motor på stille vann ut SinglefjordenHerlig seilas over til KosterHer ligger vi på Ekenæs, Koster
Bilder fra ulike gåturer på Koster 17 – 23. april. Vi fikk nydelig vær en smak av sommer.
Gå langs sjøen ut på NæstangenUtsikt mot KilesandDet var veldig lavt vannFint ved BergdalenKilesand Strand mellom Kyrkosund og BrevikLett å se fra hvilket hold vinden pleier å komme fraFint i BrevikMoana i nydelig vær på Ekenæs
Vi drar til Strømstad for å fikse litt, så seiler vi videre til Gullholmen.
Vi ligger i Strømstad 24. aprilFlott glideseilas ned Koster fjordenFrisk og kald nordvest vind, meget flott seilasEtter Havstensund ut mot VekkerAkkurat på vei inn i HamburgsundHerlig seilas mellom Hamburgsund og Soten kanalenBrua åpnet for oss og vi kjørte gjennom Fint på Gullholmen 1.mai helgen. 40 båter som mest.Det er vakkert på GullholmenVi liker oss godt på fine GullholmenLotsutkikenDet er veldig fint å gå tur på HærmanøHelt stille på kvelden. 30 april.
I skrivende stund er vi hjemme i Halden, og vi har fått installert oss og landet litt igjen på land. Vi kom hjem torsdag 3. September, og la oss på Ystehede over helgen. Startet med å tømme båten for tur utstyr, ting vi ikke pleier å ha ombord når vi ikke er på tur. Det var veldig mye ting om bord som skulle pakkes ut før vinteren. Hadde tenkt å skrive innlegg på bloggen direkte da vi kom hjem, men dessverre hadde vår Pc krasjet.
Skriver nå litt kort om hjemturen. De her plassene besøkte vi: Seli, Lillehavn, Mandal, Høllen, Lillesand, Grimstad, Tvedestrand, Risør, Jomfruland, Kragerø, Ula, Verdens Ende, Lauer, Skjær Halden og Ystehede. Havnene langs Sørlandskysten er til vanlig veldig travle sommerstid, men etter skolestart var det god plass overalt.
7. – 13. August
Oppholdet på Korshavn ble akkurat så herlig som vi hadde håpet. Nydelige sommerdager der vi bare kunne nyte livet i godt vær. Mye sosialt med våre gode venner Elin, Henning, Ann Kristin, Åge, Rita og Jan Birger. Vi koset oss masse med Skalldyr lunsj på brygga og god stemning.
14 – 15. August
Vi flyttet oss ut til fine Seli som ligger et steinkast fra Korshavn og lå der i to netter. Her var det også skalldyr lunsj på brygga med våre gode venner. Seilbåten Humla med Siri og Erling besøkte også Seli.
16. August
Avgang tidlig morgen i stille vær og vi fortøyde noen timer i Lillehavn rett rundt Lindesnes. I herlig sommervær gikk vi tur ut til Lindesnes fyr og kikket. Det var ca 3 km en vei. Tilbake i Lillehavn badet vi og spiste lunsj før vi dro vider inn til Mandal. Det var ikke mange båter i Mandal, uten nå på sensommeren er det stille igjen langs Sørlandet. Hadde en veldig hyggelig bryggeprat med Elisabet, Stian og de to barna deres.
17 – 19. August
Vi fikk en grei seilas til Høllen, et koselig lite sted. Vi badet mye på ettermiddagen. Bente med barnebarn kom på besøk, vi gikk en flott tur sammen. Etter Høllen lå vi to netter i fine Lillesand. På denne tiden i slutten av August er det ikke mange båter i havn eller underveis.
20 – 23 August
Neste stopp ble Grimstad, der ble Moana liggende i fire netter. Første kvelden var vi invitert hjem til Vigdis og Are. Det ble et veldig hyggelig gjensyn med mye mimring og god mat. Neste dag dro vi på hyttetur til Evelyn og Knut Kristian, vi koset oss med god mat og herlig stemning på fine hytta.
24. August
Kommende natt lå vi i Tvedestrand, her hadde vi ikke vært med egen båt siden i 1992. vi lå to gjestebåter. Roger, broren til Tommy kom på middag etter jobb. Det ble hyggelig gjensyn.
25 – 26. August
I fine Risør lå vi to netter lengst inne på favorittplassen vår i pollen. Vi gikk en fin badetur over til østre Randvik. Det var noen få andre gjestebåter i havna. Den første natta var det mye vind og båtene som lå ute i ytre gjestehavn lå meget urolig og dårlig.
27 – 30. August
Vi lå en natt på fantastiske Jomfruland, etter at vi gled opp for Genuan i lite vind. I knall sommervær gikk vi en 4 timer lang tur helt sør på øya. Jomfruland er en langstrakt rullesteinøy med mye fugler og fin natur. Vi plukket mye bjørnebær. Videre lå vi to netter i Kragerø. Vi besøkte våre kjære seilvenner Aina og Per fra tiden i Karibien. Det ble et meget hyggelig gjensyn med mye mimring og god mat.
31. August – . September
En natt lå vi i Ula havn, et lite sted. Da vi kom var det nydelig vær vi gikk bort til stranda og badet og slakket i sola. Plutselig så vi skikkelig svarte skyer og hørte tordenvær på avstand. Vi pakket fort sammen og gikk til båten. Kom akkurat ombord før det skikkelig braket løs, men etter en kort stund var det like fint vær igjen. Neste natt lå vi på Verdens Ende. Det er en kjempe stor og fin marina. Finnes også en veldig populær restaurant på toppen av fjellet med flott utsikt. Alt var stengt, så vi fikk spise ombord. På ettermiddagen badet vi mye og hygget oss med en flaske vin i solveggen.
1.- 2. September
Vi seilte over fjorden i rolige forhold og var igjen tilbake på vår side av fjorden. Tok en natt på vakre Lauer. Vi ble tatt imot av Dordi og Arild med venner. Fikk en hyggelig formiddagsprat med dem før de dro. Fikk en herlig dag med fin gåtur rundt på øya og prat med noen lokale folk. Vi koset oss på land i solveggen. Siste natta på toktet i 2020 lå vi på Skjærhalden, turen ble avsluttet der den startet. Vi fikk hyggelig bryggeprat med våre gode seilvenner Bente og Tor.
Oppsummering
Vi sitter igjen med veldig mange fine minner fra denne flotte tur. Planen var å ikke seile lengre nord enn Helgeland, men det ble opp til Kjerringøy litt nord for Bodø. Vi var på farta i nesten 22 uker. Dette var nå vårt tredje tokt opp og ned langs norskekysten. Vi logget 2250 NM ( ca 4000 km), som er ca 1000 NM kortere enn vi logget på forrige tur. Det har vært mye motorkjøring som alltid på et slikt tokt, men vi har også vært 600 NM under seil.
Vi besøkte 80 ulike havner langs kysten. Et mål for denne turen var å oppsøke nye havner, 40 nye havner fikk vi inn i loggboka, det var artig. Vi liker at det er en god miks med å se igjen «gamle» steder, og å oppdage nye plasser. Været har vi vært heldige med på turen, foruten 14 dagers perioden i førsten av mai i Ålesund. Hatt mye varmere vær enn sist gang vi seilte norskekysten i 2015.
Vi har også passert to milepæler i sommer, vi har seilt 60 000 NM sammen og vi har vært 3650 netter om bord i båt (10 år) .Et år har vi bodd hjemme i båt ellers har det vært underveis på tur.
Turen har foregått helt uten uhell. Covid 19 har gjort at det sosiale livet og bryggelivet har vært veldig annerledes. Hatt en del flotte treff med mennesker vi kjente fra før, men nye bekjentskaper har vært vanskelig i år.
Takk til alle som har fulgt oss på Helgeland tokt på bloggen.
Solnedgang på favorittplassen i KorshavnFortøyd på SeliUt på tur på SeliFine SeliNydelig mat , spleiselag på bryggaFlott gåtur til Lindesnes fyrLindesnes fyr i godværEnkel matpakkeLindesnes fyrInnerst i LillehavnFortøyd i MandalSjøsanden i Mandal, snart kveldsbadHøllen ble koselig bekjentskapFlott badeplass, HøllenMoana i GrimstadStille og rolig i TvedestrandTårnbrygga på JomfrulandFlott utsiktJomfrulandFint å gå tur på JomfrulandGodt med BjørnebærFin tur helt sør på JomfrulandLunsjrast på JomfrulandKragerøUtsikt mor indre havn KragerøFlott badeanlegg, Kragerø gjestehavnTrangt gjennom KreppaFørste gang i Ula havnStrandliv på UlaFra Ula strand mot SvennerMinnesmerke over over den kjente losen UlabrandUtsikt over Verdens EndeGlitrende hav, Verdens EndeMånen på vei opp, Verdens EndeDet har blitt mørkt på nettene igjenFørste gang på Lauer sammenTurens siste boblerSiste havn på turen, SkjærhaldenFlott tur på Skjærhalden med Homlungen og Lauer i bakgrunnpå Skjærhalden til Storsand
Midsund kan regnes som et episenter for Sherpaenes trappebygging i Norge. Flere fjelltopper i området har fått trapper, det har gjort plassen populær for friluft/ topp tur turister. Vi hadde planer om flere turer, men på grunn av ufyselig regnvær og mye vind så ble det kun en kort tur. Midsund og nærområdet rundt var veldig fint, og det skulle vi gjerne kommet tilbake til for flere turer.
Neste natt tok vi i Ulsteinvik, det var første gang vi var der. Underveis fikk vi motvind til Ålesund, der vi gjorde et kort stopp for å fylle diesel. I Ulsteinvik lå vi ved hotellet som eneste gjeste båt. Tidlig neste morgen la vi kursen rundt Stadt i sol og stille vær. Vi la til i Seljevågen etter en rolig passering. Der var det nye brygger og det var veldig greit å ligge. Vi fikk to deilige sommerdager med flott sykkeltur, fine gåturer og kos i sola.
Ut til Silda var det 5 NM og vi seilte dit en formiddag i nydelig vær. Vi var alene båt når vi kom ut, men på kvelden var vi 12 båter, Men fortsatt ikke bryggefullt. Fantastisk flott dag på fine Silda. Vi gikk tur og kikket rundt og ellers ble det mye bad og tid til å nyte sommeren.
26.07.20
Tidlig start fra Silda i gråvær og regn, været skifter fort etter drømmedag i går. Fikk fin seilas bortsett fra gjennom Skatestrømmen sør for Måløy. Vi la oss i Florø og ble der i tre netter i mye regn og kuling. En av dagen tok vi fergen ut og besøkte øya Kinn som lenge hadde stått på ønskelista. Vi var heldige med været fikk kun litt regn. Kinn var naturmessing veldig flott, spesielt med spektakulære Kinna klova. Øya minnet oss veldig om øyene lengre bort i vesterled. Kinn er på 2,5 kvadrat kilometer og uten ordinær bilvei. En rundtur rundt øya tok omtrent 2,5 timer. Vi besøkte også Kinn kirke som nettopp var blitt åpnet etter restaurering. Kirka var bygget på 1100 tallet.
De to neste dagene seilte vi mellom regnskurer først til Askvoll, ny plass for oss. Deretter en langdag over Sognefjorden ned til Strusshamn ved Bergen. Selv om vi skriver Juli måned og midt i ferietid så har det ikke vært veldig mye båter eller fullt i noen havner.
31.07.20
Vi hadde avtalt treff med Tina og Bjarne fra Bergen, som vi ble kjent med på vår Karibien tur. Vi møttes i fine Pila pollen vakker ankrings lagune i Fitjar skjærgården. Vi fikk en veldig koselig kveld sammen med nydelig mat og masse mimring. Det var veldig hyggelig.
Videre ble Haugesund og Tananger brukt som nattehavner på vår vei videre sørover. Vi var meget heldige med både medvind og med strøm rundt Jæren. Loggen vise 73 NM før vi klappet til kai i Flekkefjord. Fem minutter etter vi fortøyd slo regnet til og det kom hele 70 mm regn. Det var første gang vi besøkte Flekkefjord, det så ut som om det var en sjarmerende by. Vanskelig å få sett så mye når uværet raser.
På vei fra Flekkefjord i flott vær tok vi lunsjstopp i ut havnen Torsøya. Der var det bygd fine brygger og koselig tilrettelagt for båtturister. Sikkert plass til 100 båter, men vi var så heldige at vi hadde plassen for oss selv et par formiddags timer.
10 NM lengre ut ligger øya Hidra med havnene Kirkhamn og Rasvåg. Vi bestemte oss for å at det var på tide med et gjensyn med Rasvåg som vi besøkt mange ganger, men ikke siden 90 tallet. Rasvåg er en skikkelig idyll, og en av våre favoritt plasser. Været var strålende, ennå en nydelig sommerdag.
Etter en fin runding av Lista landet neste morgen ankom vi Korshavn rett vest for Lindesnes sjuende august. Vi følte begge to at det var nesten som å komme hjem etter flere lange besøk her de siste årene. Vi går nå inn i en skikkelig godvær periode så vi tar et lengre «feriestopp»etter at vi hatt mange lange dager underveis langs kysten. Her liker vi oss veldig.God bryggeplass, fint å sykle, gå tur og padle kajakk. Det er en nærbutikk på brygga med en liten pub. Sist men ikke minst er det mange flotte folk her som vi blitt kjent med.
Utsikt over MidsundMidsund trappene i regnværMidsund gjestehavnAlene gjestebåt i UlsteinvikRolige forhold rundt StadtHusene klamrer seg fast ytterst på StadtNy gjestehavn i seljevågenFlott strand i SeljevågenFlott sykkeltur, Seljevågen i bakgrunnNydelig med sommer blomster, Stadt i bakgrunnØnsket velkommen til SildaMorgenstund på SildaKoser oss på vakre SildaTur med ferge, Moana ligger i FlorøSkorpa i Florø skjærgårdenRognaldsvåg i Florø skjærgårdenVi går tur på Kinn, Batalden i bakgrunnKinn kirke og Kinn klovaKirka på Kinn, klova i bakgrunnVi går videre opp i klovaGjennomført bestigning av Kinn klovaKoser oss med blåskjell i FlorøAskvoll havnKoselige Strusshavn, ved BergenStrusshavnPå sleng i Pilapollen , Fitjar skjærgårdPilapollen med gode vennerHerlig seilas Haugesund til TanangerFint å besøke TanangerVårt første besøk i FlekkefjordMeget fint i uthavnen Torsøy ved FlekkefjordTorsøy uthavnRasvåg en sommer idyllVelstelt i RasvågKoser oss med reker i RasvågFøler oss som hjemme i Korshavn, rett vest for LindesnesMye utstyr med på turenFint padle vær i KorshavnDeilig å padle kajakkKrabbekoking i Korshavn