Reisebrev 3: Rauma – Rovaniemi

Den 24.mai kjørte vi videre nordover fra fine Rauma. Det var mye vind, så vi kjørte sakte hele veien. Tok oss flere stopp underveis, både for å se på landskapet rundt, men også for å spise lunsj og tanke.

Etter hvert på ettermiddagen kom vi ut i Kvarken skjærgård til et koselig sted ved navn Sommarøsund. Der ble vi to netter, sto på en gress plass nære vannet. Fortsatt var det mye vind, men plassen vi hadde funnet lå i le fra vinden. Heldigvis var det sol fra blå himmel. Det sto to bobiler til over natt.

Dagen deretter etter morgenbad, kjørte vi til Oravais. Bobil plassen lå i en marina og den het Brudhamn. Her kostet det 170 kr/ natt og vi sto to netter her også. Etter vi parkert så gikk vi tur opp til butikken. På kvelden satt vi ute og grillet i finværet.

Videre fra Brudhamn hadde vi tenkt å parkere sør om Brahestad ved noen flotte strender. Men der hadde det blitt svære hoteller og annerledes enn det vi hadde lest. Så etter en kort stopp dro vi videre til en koselig plass som het Varijakki. Fin liten plass ved en båthavn. Noen hus lå det rundt plassen, men ikke mange.

I Uleåborg sto vi bare et par timer midt på dagen. Vi gikk rundt i byen og kikket litt, fin strandpromenade, gammel og veldig bra mathall, flere koselige parker. Etterpå kjørte vi noen kilometer på utsiden byen og fant en fin fricamp ved en sjø. Den lå ved siden av et boligområde og ved plassen var det grillplass og en herlig strand. 10 minutter unna lå en lokal pub, der satt vi i sola på terrassen og tok en øl. Så var vi litt sultne, Tommy kjøpte Pizza i en automat ved siden av puben. Den var overaskende god!

Byen Kemi kom vi til neste dag, her fant vi også en fricamp på en liten grus plass rett i utkant av byen. Flotte grønt områder og strender ved siden av der vi sto. Veldig fin båthamn og strandpromenade. Selve Kemi var en spesiell by med meget brede gater i et firkantet mønster.

Mot Rovaniemi fulgte vi Kemi elv oppover, vi tok flere stopp underveis. I dag hadde vi litt skiftende vær med sol og grå vær, 9 – 12 grader. Så veldig få grader å rutte med. Etter et par timer i Rovaniemi by, fortsatte vi til Nissens by. Parkerte over natt på en gratis parkering. De hadde bygd opp et veldig flott anlegg med Nissens tema med mange forskjellige aktiviteter. Polar sirkelen går også gjennom Nissebyen.

Tre uker har vi vært i Finland, og overnattet på 11 ulike plasser. Men vi har hatt korte stopp på mange flere. Vi har kjørt nesten 200 mil, mest på mindre veier. Finland har vært en flott opplevelse.

På vei ut i Kvarken skjærgård
Kvarken skjærgård hadde vi gledet oss til
Her står vi i Sommarøsund i Kvarken
Skikkelig Cowboy frokost trenger vi iblant
Utsikt fra plassen i Sommarøsund – Kvarken
På tur i Sommarøsund i Kvarken skjærgård
Stille og rolig i Brudhamn
Hun her var det bilde på på toalettet, så da turte vi ikke å rote til der inne
En fricamp underveis
I Varijakki bobilplass og båthamn
Kafe i denne båten som lå på land i Varijakki
Nede på kaien i Varijakki
I Varijakki
Mye fin natur i Finland
Ute på vandring i Uleåborg
Langs strandpromenaden i Uleåborg
Mathall i Uleåborg
Inne i mathallen i Uleåborg
Fricamp i utkanten av Uleåborg
Vi prøvde en pizza fra en automat, overaskende god
Koselig kafe i Kemi nede ved havnen
Fin bygning, Tull kammeret i Kemi
Kaldt i Rovaniemi, men det var et koselig sentrum
På tur i Rovaniemi med vinterjakka på
Vi står på Polar sirkelen ved Nissebyen i Rovaniemi
Ved Polar sirkelen i Rovaniemi
Nissen har byttet ut reinsdyra mot Nissan biler

Reisebrev 2: Helsingfors – Rauma

I Helsingfors hadde vi bestilt plass på Rastila camping for ei uke. Siden vi bestilt på forhånd så fikk vi to dager inkludert i prisen. Campingen lå rolig til på utsiden av byen, men det var kun 300 m å gå til Metroen. Meget enkelt og billig å reise med Metro.

Veldig artig å bli godt kjent med fine Helsingfors. Mange gamle, store og flotte bygninger. Mye nyere arkitektur også, som for eksempel det flotte biblioteket. Vi besøkte to ulike mathaller, det syns vi alltid er gøy å se. Det ble tid til flere fika på ulike kafeer. Selvfølgelig så finnes det et stort Sauna anlegg for publikum midt inne i havna. Det er anslått at det finnes ca 3 millioner Saunaer i Finland, faktisk flere enn det finnes biler.

Tok en båttur ut til Suomenlinna festningsøy, som står på Unescos verdensarvliste. Øya ligger rett på utsiden av byen, fint å rusle rundt å kikke. En dag passet vi også på å ta en dagstur til Tallinn. Vårt første besøk i den koselige gamlebyen.

Videre så kjørte vi til trehus byen Borgå litt øst for Helsingfors, der tok vi bare et kort besøk. Fortsatte opp til Lahti for et par dager. Der sto vi veldig rolig og fint på en bobilplass nede i en marina. Veldig mange båter som var over 30 fot har Sauna om bord. Rett ved siden av en koselig park. Tommy hadde gledet sett masse til å se ski anlegget i Lahti. Det var veldig gøy, vi gikk rundt i løypene og kikket. Det var mye aktivitet og bygging i anlegget, de forbereder seg til ski VM i 2029.

Nå var vi ferdige med første del av det vi hadde planlagt på forhånd. Planen videre var å følge kysten fra Åbo og oppover. Men etter Lahti kjørte vi langs flere fine sjøer og stoppet ved ulike fri camp plasser innover i landet, for å få se litt mer av det som Finland er kjent for. At Finland er de tusen sjøers land. Vi besøkte også Tammerfors, en veldig trivelig by.

Deretter rullet vi ut til koselige Nådendal, ved Åbo. Et sted med en veldig fin bydel med gamle trehus og trange gater. Kjent som en fin badeby helt siden 1800 tallet, mange fine strender så vi. Her ligger også Mummindalen, ute på ei øy. Vi var heldige og parkerte gratis på ei parkering i en småbåt havn.

Neste dag etter frokost fortsatte reisen vår oppover vestkysten, tanken er å følge kysten opp til Kemi. I Nystad tok vi lunsj stopp. Etter lunsj en vandring rundt langs strandpromenaden, og i sentrums gatene. Så kom vi til Rauma for kvelden, her fant vi også en gratis parkering nede ved en marina. Kjempe fint område med strender, park, strandpromenade, og fine grillplasser.

Dagen etter reiste vi med båt ut til en fyr øy, Kylmæpihlajan. Mye folk var det med i god været. Det ble en herlig dag. En fyrøy med stort utsprengt havnebasseng nesten midt på øya.

Så langt har det vært veldig enkelt å finne gratis parkeringer overalt, fine steder i byer, marianaer og ved sjøer. Har ikke sett noen gang at det er forbud mot å stå med bobil over natt. Så bra og enkelt for oss!

Rastila camping i Helsingfors
Fint i området rundt Rastila camping i Helsingfors
Sauna midt inne i Helsingfors
Inspirerende byggverk, biblioteket
Domkirke i Helsingfors
Båttur til Suomenlinna festningsøy
Fint å vandre på Suomenlinna festningsøy
Suomenlinna festningsøy
En pubtur i Helsingfors
Mathall i Helsingfors
Laksesuppe til Lunsj på mathallen i Helsingfors
Dagstur til Tallinn
I Tallinn, den gamle bymuren
I gamle byen i Tallinn
Alexander Nevskij katedralen i Tallinn
På vei til gamlebyen i Borgå, som vi ser i bakgrunn
Her er vi i Lahti
Tommy står i Lahti svingen
Fin solnedgang i Lahti, tatt fra bobilplassen
Fricamp ved en av de tusen sjøer
Fra Fricamp ved en fin sjø
På oppdagelsestur i Tammerfors
Sommermat på menyen i dag, sild, potet og egg
Veldig koselig her i Nådendal
Mummindalen ligger i Nådendal
Ser på utsikten i Nådendal
Flott strand i Nådendal
Vandring i gamlebyen i nådendal
Sjarmerende hus I Nådendal
Liten is kiosk i Nådendal
Tåken kommer sigende i Rauma
Piknik ved en koselig grillplass i Rauma
Båten vi reiste med til Fyrøya utenfor Rauma
På båttur utfor Rauma
Trygg liten havn ute på fyrøya utfor Rauma
Besøker Fyrøya utenfor Rauma
Fantastisk hamn ute på Fyrøya ved Rauma

Reisebrev 1: Fra Halden til Helsingfors med bobil, start 3.mai 2026

Vi dro av gårde søndag 3. mai i regn og gråvær. Etter ca 4 timer parkerte vi i Karlskoga. Vi kjørte over Ed og nord for Vænern. Grønfeltsudden stællplats sto vi parkert en natt, den lå veldig fint ved sjøen Møckeln. Etter vi var klare gikk vi en kort bli kjent tur opp i byen og langs med sjøen. Til middag ble det Fiskesuppe i bilen og så tok vi en tidlig kveld.

Tidlig rullet vi ut på veien etter kaffe og frokost, i dag fikk vi sol og 13 grader. Kursen ble lagt til Strængnæs, der parkerte vi nede i havnen på en fin plass. Kjempe koselig by med lang strandpromenade, og en stor Domkirke. Fint sentrum med mange kafeer, butikker og restauranter. Meget koselige kvartal med gammel tre bebyggelse, og en fin vindmølle på toppen. Vi ble to netter i Strængnæs, det var herlig og finne stemningen for turen.

Siste del inn til Stockholm kjørte vi på Onsdag formiddag. Sjekket inn på bobilplassen i Tantolunden på Sødermalm, plassen er for 14 bobiler. Den ligger veldig sentralt i storbyen, perfekt for å utforske staden. Onsdag til Lørdag fikk vi nydelig vær, helt perfekt. Vi så masse flott i Stockholm, det er en kjempe flott hovedstad. Som vi pleier så vandret vi gatelangs for å oppleve byen. Fredag kveld hadde vi en koselig middagstreff med kusin Marie og hennes mann Tommy.

Søndag 10 mai ble det en uvanlig tidlig start kl. 05,45 for å kjøre den korte veien til Viking Line kaien. Der ble vi sjekket inn for å reise med fergen til Åbo i Finland. Avgang kl. 7,40 i sol, 8 grader og sydlig vind 7 – 10 sm. Meget flott båtreise innimellom øyer og skjær i smale sund. Det tok ca 4 timer før vi var ute ur Stockholms skjærgård. Etterpå var det 1 liten time på åpent hav før vi kom til Ålands skjærgård. Her fikk vi et kort stopp i Mariehamn før vi fortsatte mot Åbo skjærgård. Ettersom vi var på denne turen med stopp i Mariehamn fikk vi nesten hele reisen innenskjærs. Veldig flott opplevelse! La til i Åbo etter 11 timer underveis. Vel på landeveien igjen så kjørte vi til Helsingfors og parkerte på Rastila Camping kl. 22,15. Her blir vi ei uke.

I Karlskoga, her står vi fint ved Møckeln
I Karlskoga, deilig at turen har begynt
Havna i Strængnæs
I Strængnæs
På tur i Strængnæs
Bobilplass i Tantolunden på Sødermalm
Pent i Gamla stan i Stockholm
Nyter i sola i Gamla stan, Stockholm
Flott i Gamla stan , Stockholm
Stor torget i Gamla stan, Stockholm
Slottet i Stockholm
Godt at noen holder vakt, slottet i Stockholm
Ved siden av slottet, utsikt mot Skeppsholmen i Stockholm
Fant billige tilbud i Stockholm
Lunsj og kos i Gamla stan, Stockholm
Vi liker å vandre rundt å kikke, Stockholm
Ved Sergelstorg i Stockholm
Blomstrer vakkert i Kungstrædgården, Stockholm
Østermalm saluhall, Stockholm
Fin saluhall på Østermalm, Stockholm
Fint å se, men stive priser på Østermalms saluhall i Stockholm
På vei ut til Djurgården, Stockholm
På fergen tilbake til Slussen fra Djurgården
Jeg og min kusin Marie og våre menn Tommy x 2, koser oss med middag
Avsluttet en koselig kveld i bobilen
En seilbåt sluser ut ved Hammarby slusen, Stockholm
Fint å se Mosebakke terrasse også, Stockholm
Fin utsikt fra Katharina heisen ved Slussen, Stockholm
Vi var oppe to ganger i Katharina heisen ved Slussen, Stockholm
Deilig fika i Gamla stan, Stockholm
Klare for tur med Viking Line til Åbo i Finland
Takk Stockholm for denne gang
Fint på sjøen
Kort stopp i Mariehamn på Åland
Trangt mellom skjæra med en båt på 213 meter lang og 33 meter bred
Innseilingen til Åbo i Finland
Vår plass på Rastila Camping i Helsinfors

Cuba i 2025

Turen startet i Havana, med en guidet rundtur til fots første formiddagen. Det var veldig interessant og lærerikt. Det var flott å se byen, men trist å se hvordan byen forfaller mer og mer. Vi opplevde sjarmen til folket og musikken i Havanas hyggelige gater. Vi bodde midt i den gamle bydelen.

Etter den fargerike hovedstaden kjørte vi bil til den frodige Vinales dalen. Etter at vi sjekket inn i Casa Particulares, som er at vi leide rom med privat bad hjemme hos en familie. Så kjørte vi guidet tur i en Oldsmobile i Vinales dalen. Vi besøkte en dryppsteins hule, der vi både gikk og tok en båttur. Etterpå så vi de gigantiske veggmaleriene som symboliserer menneskets evolusjon. Malt av en lokal kunstner. Selvfølgelig var vi også på en tobakks plantasje.

Videre reiste vi med drosje til Cienfuegos. Så var det kjempe interessant å kjøre på Cubas motorveier. Der ferdes det biler, busser, lastebiler, mopeder, sykler, oksekjerrer, hester, kuer, i en overaskende blanding.

I Trinidad bodde vi også noen dager. Der startet vi også vårt opphold med en guidet gåtur gjennom sjarmerende brosteins gater. En dag kjørte vi tur ut til Ancon stranden med en Chevrolet fra 1952. Veldig artig å se alle gamle amerikanske biler, og å kjøre i mange av dem var en opplevelse.

Vårt eventyr på Cuba ble avsluttet på en flott resort i Varadero. Deilig å slappe av etter alle inntrykk og et skikkelig Cuba eventyr. Veldig bra at vi fikk sett livet til Cubanerne på vår rundreise og etterpå nyte solen i Varadero.

Veldig god middag første kveld på Cuba
Guidet fottur i Havana
Gamle og flotte bygninger i Havana
Capitol og amerikansk bil foran i Havana
Moro å kikke rundt i fine Havana
Vi vandrer i den eldste bydelen i Havana
Nyter utsikten på hotellet i Havana
Turist i Havana
Suvenirer i Havana
Marked i Havana
Musikk var lett å finne i Havana
Sjarmerende med musikk i Havanas gater
Fantastisk Hummerrett i Havana
Her bor vi Las Mary i Vinales
Guidet tur i Vinales dalen i denne Oldsmobilen
Tur i Dryppsteins hule i Vinales
Besøk på tobakk plantasje i Vinales
Gigantiske veggmalerier i Vinales
En selger i Vinales
Fin botanisk hage i Vinales
I botanisk hage i Vinales
Meget vanlig å bruke Okser i Vinales
I hagen ved en restaurant i Vinales dalen
Her er vi i Trinidad på Cuba
Fin utsikt over Trinidad på Cuba
I Trinidads gater
Guiden vår og Tommy i Trinidad
Drinken vi smakte sammen med guiden i Trinidad
Koselig restaurant i Trinidad
For en hummer middag i Trinidad
Her er bilen som kjørte oss til stranda i Trinidad
Underbart på Ancon stranda i Trinidad
Vandret litt på stranda før bad i Trinidad
Tommy sjekker motoren etter turen til stranda i Trinidad
Nå har vi kommet til Varadero
Nyter strandliv i Varadero
28 grader i vannet
Masse bad i Varadero
Skål og takk Cuba

Ferietur vestover med Sajoma i 1996

I år hadde vi 4 ukers ferie og vi planla en tur til Shetland igjen. Kom av gårde den 27.Juni og vi seilte ca. 185 NM direkte til Lista. Det ble en grei tur i litt forskjellig vær. Etter en natt i land tok vi neste strekk opp til Tananger. Så etter noen fine stopp langs kysten så kom vi til Lerwick etter ei uke. Vi brukte 35 timer fra Utsira, det ble en fin tur selv om vi fikk mye regn.

Lerwick er en herlig by å besøke, det er alltid morsomt å komme dit. Videre til vår favoritt øy Fair Isle etter noen dager. Etter at vi vandret mye på fantastiske Fair Isle så seilte vi opp til Lerwick igjen.

Tilbake til Norge hadde vi en meget flott seilas og vi anløp Skudeneshavn etter 40 timer. Åtte dager brukte vi hjem etter Skudeneshavn. Og da besøkte vi Kirkhamn, Mandal, Kristiansand, Randesund, Lillesand, Arendal, Havstensund og siste stopp ble Ramsø.

Natt på havet
Lista fyr
Tommy og Lars Erik ser på utsikt ved Lista fyr
Gikk tur til og fra Lista fyr
Øya Rott på utsiden av Tananger
Går tur på øya Rott
På Utsira, dagen før vi seiler til Shetland
På Utsira, moro å gå rundt å gjøre seg kjent
Fint driv på Nordsjøen med to rev i storseilet og genua
På Nordsjøen og vindroret styrer
Har rundet Bards head
Deilig å komme i havn i Lerwick
Herlig stemning på båtklubben i Lerwick
Vi må få med oss noen severdigheter
I leiebil rundt på Shetland
Hetene gikk løse midt på veien
Vakker natur på Shetland
Bølgene slår innover land, flott å se
Her ligger vi på Fair Isle
Det nordligste fyret på Fair Isle
Lundefuglene er veldig nysgjerrige
Fantastisk Lundefugl
På Fair Isle i syd havna
Fair Isle har bratte fjellsider og mykt gress
Tommy på vakt i Nordsjøen
Lurer på hvordan været blir
I fine Skudeneshavn
Litt båtjobb underveis
Litt lesing og inspirasjon underveis
Her har vi utsikt over Kirkhamn på Hidra
I Kirkhamn på Hidra
Lars Erik fisker i Kirkhamn på Hidra
Det ble en fin fangst i Kirkhamn
Middag i Kirkhamn
Videre etter Kirkhamn
Hjennom Ny Hellesund

Halden – Etretat 11.9 – 20.9

Mandagen 11.9 kunne vi dra av gårde på tur, det var spennende. Og bilen var pakket og klar for tur. Planen i år er å kjøre nedover i Europa, vi har 10 – 12 uker til rådighet. Så vi har lyst å bruke mye tid i Normandie, Bretagne og følge kysten rundt Biscaya. Det kan sikkert bli flere forandringer på våre planer, siden det kan være tøft vær senhøstes. Og vi håper også å få til et besøk i nord Spania.

Vi har stått parkert natta over i Gbg, Aabenraa, Westerstede, Hoorn, Nieuwpoort, Bourseville, Le Treport og Etretat.

Første natten sto vi på utsiden der Susanne`s foreldre bor, vi hadde en koselig treff med familien og spiste middag sammen. Så tidlig morgenen etter kjørte vi om bord på fergen til Fredrikshavn. Etter vi kom i land kjørte vi 3,5 timer gjennom Danmark til Aabenraa, nesten ved tyske grensa.

Westerstede i Tyskland, nordvest for Oldenburg ble vår neste natt plass. Hele dagen kjørte vi på motorvei, det var mye trafikk forbi Hamburg og Bremen. Da ble det ekstra deilig å stoppe på et rolig sted etter en lang dag.

I koselige Hoorn sto vi i yacht klubben, det var en veldig fin havn. Byen var meget sjarmerende med veldig mange skjeve hus. Hoorn er en gammel by, og var en av de største i Holland på 1600-tallet. Tidligere var byen en viktig havneby, spesielt med skipstrafikk til Asia. Vi likte oss veldig godt.

I Nieuwpoort tok vi en liten pause, og sto tre netter. Fordi det var meldt mye kuling og regn i det området vi snart skulle kjøre inn i. Vi var rundt i byen både på sykkel og til fots. Byen var veldig godt tilrettelagt for å bevege seg rundt.

I Bourseville sto vi midt ute på landsbygda, men på en god parkering med strøm.

Og i Le Treport var en veldig koselig liten havneby. Det var mye vind, og bølgende rullet skikkelig inn på stranda. Etterpå tok vi kabelbanen opp til toppen og kikket på utsikten over byen.

Mye turister var det i Etretat, og det var et fint sted å besøke. Vi så veldig fine formasjoner som havet laget i kalk klipper. En koselig liten plass med tange gater og fine hus.

Vi drar straks ut på nye eventyr nedover i Europa
Vi er i køen i Gøteborg for å kjøre på fergen til Fredrikshavn
Da er vi om bord på Stena Danica
Parkert i Aabenraa i syd Danmark
Flott strand ved bobil parkeringen
Her kjører vi over Kielkanalen, der kjørte vi med båten vår i 2000
Bli kjent runde i Weststede, fint sentrum
Det smakte med en kald en etter en lang dag på veien
Fint å sitte ute og grille i Weststede
Noen skilt er enkle å skjønne selv om vi ikke kan språket
Bildet skal vise at et fartøy passerer på brua over veien
Stoppet for lunsj i fine Harlingen
Deilig å strekke litt på beina, her er vi i Harlingen
Sjåføren koser seg bak rattet
Her kjører vi på demningen mellom IJsselmeer og havet, den er 30 km lang
Vi er parkert i fine yacht klubben i Hoorn
Det er mange vakre bygninger i sjarmerende Hoorn
Veldig koselig by å rusle rundt i
Det var veldig mange skjeve bygninger her i Hoorn
Får litt hjelp ut kanalen i Nieuwpoort
Dirk «Dixie» Dansercoer, belgisk eventyrer
Ytterst på piren i Nieuwpoort, deilig med sykkeltur i nydelig vær
Piknik ute på piren, en fin dag i Nieuwpoort
Morsomt å kikke på mye forskjellig
Ut på tur, vi er nede ved stranda i Nieuwpoort med piren i bakgrunn
Meget stor marina i Nieuwpoort
Koser oss med en kaffe i Nieuwpoort
Tommy limer på klistremerker som vi trenger for å kjøre i Frankrike
Nærmeste naboene i Bourseville på landsbygda i Frankrike
Ute på piren i Le Treport
Vi tok kabelbanen opp på Kalk klippene, den var automatisk og gratis
På toppen nyter vi utsikten over byen og havna
Mye fint å se på i Normandie
Vi kan finne mye godt i butikkene
Vi koser oss med «Moules Frites»
Vi likte oss godt her i Etretat
Fint å rusle tur i Etretat, vi gikk opp på høyden i bakgrunn for å få bedre oversikt
Oversiktsbilde over stranda og strandpromenaden i Etretat
Flotte klipp formasjoner i Etretat

Fortsettelse på Vår seilasen nedover svenske kysten og til Danmark

I alt var vi på tur i 5 uker. Her kommer noen bilder fra de siste tre ukene. Vi besøkte Skarhamn, Læsø, Vrångø, Kallø Knippla, Kungshamn og avsluttet turen på Koster. Den første og den siste uken hadde vi sommervær. I de andre tre ukene var det litt blandet vær, men vi fikk veldig mye sol. Herlig å være på tur uansett.

Herlig seilas fra Skarhamn – Østerby på Læsø

Det var koselig å komme til Østerby på Læsø igjen. Det var veldig få båter, kun åtte som mest. En dag gikk vi stranden fra Østerby til Vesterø, sammen med venner fra Gøteborg. Flott tur på 3,5 timer og 14,5 km. Herlig!

Hos fiskehandleren på Vesterø har de god fiskemat
På Læsø er Jomfruhummeren viktig
Flott blomstring i Rhododendron parken
Fiskehavnen i Østerby
Sanddyner og hav
Siste kvelden på Læsø
Flott seilas fra Østerby til Vrångø

Vi lå fire dager på Vrångø. Det var veldig fine turløyper som vi benyttet flittig.

Her ligger vi på Vrångø
Lotsutkiken på Vrångø
Fin utsikt over Vrångø
Lunsj inne i båten
Vrångø pir, utsikt over havet
En dag tok vi ferge inn til Goteborg på besøk til Susannes foreldre

Vi besøkte koselige Kallø Knippla i herlig vær. Det var mye båt etterhvert i havna. Vi hadde en kjempe koselig kveld hos Kristina og Petter, sammen med Anders og Agneta.

Kallø Knippla
Test av stol ute på piren på Kallø Knippla
Gikk en fin tur på Kallø Knippla
Nydelig kveldslys på Kallø Knippla
Kjører gjennom Albrektsundskanal mot Marstrand
Albrektsundskanal mot Marstrand
Seiling fra Hamburgsund mot Koster
God følelse når båten seiler herlig

Vi avsluttet vår seilas med ei uke på Ekenas på Koster. De første fire dagene var det få båter, men fra Kristi Himmelfart så var det fullt i havnen. Herlige sommerdager! Vi gikk lang gåtur hver dag.

Kristi Himmelfartshelg på Ekenas Koster
Nyter sommerdagen med Brattvåg reker.
Vakkert i Långvik
Stien mellom Brevik og Kyrkosund på sydKoster
Vi spiser lunsj på Långegarde i Koster sundet

Vi er på en Vår seilas nedover svenske kysten og til Danmark 2023

Vi deler noen bilder fra turen. Her er fra de to første ukene, og vi har besøkt Ekenæs, Strømstad, Hamburgsund, Smøgen og Gullholmen.

Under Svinesundsbroen og ut på eventyr, 17. april
Kjører motor på stille vann ut Singlefjorden
Herlig seilas over til Koster
Her ligger vi på Ekenæs, Koster

Bilder fra ulike gåturer på Koster 17 – 23. april. Vi fikk nydelig vær en smak av sommer.

Gå langs sjøen ut på Næstangen
Utsikt mot Kilesand
Det var veldig lavt vann
Fint ved Bergdalen
Kilesand
Strand mellom Kyrkosund og Brevik
Lett å se fra hvilket hold vinden pleier å komme fra
Fint i Brevik
Moana i nydelig vær på Ekenæs

Vi drar til Strømstad for å fikse litt, så seiler vi videre til Gullholmen.

Vi ligger i Strømstad 24. april
Flott glideseilas ned Koster fjorden
Frisk og kald nordvest vind, meget flott seilas
Etter Havstensund ut mot Vekker
Akkurat på vei inn i Hamburgsund
Herlig seilas mellom Hamburgsund og Soten kanalen
Brua åpnet for oss og vi kjørte gjennom
Fint på Gullholmen 1.mai helgen. 40 båter som mest.
Det er vakkert på Gullholmen
Vi liker oss godt på fine Gullholmen
Lotsutkiken
Det er veldig fint å gå tur på Hærmanø
Helt stille på kvelden. 30 april.

Korshavn – Halden Helgeland tokt 2020

22. September

I skrivende stund er vi hjemme i Halden, og vi har fått installert oss og landet litt igjen på land. Vi kom hjem torsdag 3. September, og la oss på Ystehede over helgen. Startet med å tømme båten for tur utstyr, ting vi ikke pleier å ha ombord når vi ikke er på tur. Det var veldig mye ting om bord som skulle pakkes ut før vinteren. Hadde tenkt å skrive innlegg på bloggen direkte da vi kom hjem, men dessverre hadde vår Pc krasjet.

Skriver nå litt kort om hjemturen. De her plassene besøkte vi: Seli, Lillehavn, Mandal, Høllen, Lillesand, Grimstad, Tvedestrand, Risør, Jomfruland, Kragerø, Ula, Verdens Ende, Lauer, Skjær Halden og Ystehede. Havnene langs Sørlandskysten er til vanlig veldig travle sommerstid, men etter skolestart var det god plass overalt.

7. – 13. August

Oppholdet på Korshavn ble akkurat så herlig som vi hadde håpet. Nydelige sommerdager der vi bare kunne nyte livet i godt vær. Mye sosialt med våre gode venner Elin, Henning, Ann Kristin, Åge, Rita og Jan Birger. Vi koset oss masse med Skalldyr lunsj på brygga og god stemning.

14 – 15. August

Vi flyttet oss ut til fine Seli som ligger et steinkast fra Korshavn og lå der i to netter. Her var det også skalldyr lunsj på brygga med våre gode venner. Seilbåten Humla med Siri og Erling besøkte også Seli.

16. August

Avgang tidlig morgen i stille vær og vi fortøyde noen timer i Lillehavn rett rundt Lindesnes. I herlig sommervær gikk vi tur ut til Lindesnes fyr og kikket. Det var ca 3 km en vei. Tilbake i Lillehavn badet vi og spiste lunsj før vi dro vider inn til Mandal. Det var ikke mange båter i Mandal, uten nå på sensommeren er det stille igjen langs Sørlandet. Hadde en veldig hyggelig bryggeprat med Elisabet, Stian og de to barna deres.

17 – 19. August

Vi fikk en grei seilas til Høllen, et koselig lite sted. Vi badet mye på ettermiddagen. Bente med barnebarn kom på besøk, vi gikk en flott tur sammen. Etter Høllen lå vi to netter i fine Lillesand. På denne tiden i slutten av August er det ikke mange båter i havn eller underveis.

20 – 23 August

Neste stopp ble Grimstad, der ble Moana liggende i fire netter. Første kvelden var vi invitert hjem til Vigdis og Are. Det ble et veldig hyggelig gjensyn med mye mimring og god mat. Neste dag dro vi på hyttetur til Evelyn og Knut Kristian, vi koset oss med god mat og herlig stemning på fine hytta.

24. August

Kommende natt lå vi i Tvedestrand, her hadde vi ikke vært med egen båt siden i 1992. vi lå to gjestebåter. Roger, broren til Tommy kom på middag etter jobb. Det ble hyggelig gjensyn.

25 – 26. August

I fine Risør lå vi to netter lengst inne på favorittplassen vår i pollen. Vi gikk en fin badetur over til østre Randvik. Det var noen få andre gjestebåter i havna. Den første natta var det mye vind og båtene som lå ute i ytre gjestehavn lå meget urolig og dårlig.

27 – 30. August

Vi lå en natt på fantastiske Jomfruland, etter at vi gled opp for Genuan i lite vind. I knall sommervær gikk vi en 4 timer lang tur helt sør på øya. Jomfruland er en langstrakt rullesteinøy med mye fugler og fin natur. Vi plukket mye bjørnebær. Videre lå vi to netter i Kragerø. Vi besøkte våre kjære seilvenner Aina og Per fra tiden i Karibien. Det ble et meget hyggelig gjensyn med mye mimring og god mat.

31. August – . September

En natt lå vi i Ula havn, et lite sted. Da vi kom var det nydelig vær vi gikk bort til stranda og badet og slakket i sola. Plutselig så vi skikkelig svarte skyer og hørte tordenvær på avstand. Vi pakket fort sammen og gikk til båten. Kom akkurat ombord før det skikkelig braket løs, men etter en kort stund var det like fint vær igjen. Neste natt lå vi på Verdens Ende. Det er en kjempe stor og fin marina. Finnes også en veldig populær restaurant på toppen av fjellet med flott utsikt. Alt var stengt, så vi fikk spise ombord. På ettermiddagen badet vi mye og hygget oss med en flaske vin i solveggen.

1.- 2. September

Vi seilte over fjorden i rolige forhold og var igjen tilbake på vår side av fjorden. Tok en natt på vakre Lauer. Vi ble tatt imot av Dordi og Arild med venner. Fikk en hyggelig formiddagsprat med dem før de dro. Fikk en herlig dag med fin gåtur rundt på øya og prat med noen lokale folk. Vi koset oss på land i solveggen. Siste natta på toktet i 2020 lå vi på Skjærhalden, turen ble avsluttet der den startet. Vi fikk hyggelig bryggeprat med våre gode seilvenner Bente og Tor.

Oppsummering

Vi sitter igjen med veldig mange fine minner fra denne flotte tur. Planen var å ikke seile lengre nord enn Helgeland, men det ble opp til Kjerringøy litt nord for Bodø. Vi var på farta i nesten 22 uker. Dette var nå vårt tredje tokt opp og ned langs norskekysten. Vi logget 2250 NM ( ca 4000 km), som er ca 1000 NM kortere enn vi logget på forrige tur. Det har vært mye motorkjøring som alltid på et slikt tokt, men vi har også vært 600 NM under seil.

Vi besøkte 80 ulike havner langs kysten. Et mål for denne turen var å oppsøke nye havner, 40 nye havner fikk vi inn i loggboka, det var artig. Vi liker at det er en god miks med å se igjen «gamle» steder, og å oppdage nye plasser. Været har vi vært heldige med på turen, foruten 14 dagers perioden i førsten av mai i Ålesund. Hatt mye varmere vær enn sist gang vi seilte norskekysten i 2015.

Vi har også passert to milepæler i sommer, vi har seilt 60 000 NM sammen og vi har vært 3650 netter om bord i båt (10 år) .Et år har vi bodd hjemme i båt ellers har det vært underveis på tur.

Turen har foregått helt uten uhell. Covid 19 har gjort at det sosiale livet og bryggelivet har vært veldig annerledes. Hatt en del flotte treff med mennesker vi kjente fra før, men nye bekjentskaper har vært vanskelig i år.

Takk til alle som har fulgt oss på Helgeland tokt på bloggen.

Solnedgang på favorittplassen i Korshavn
Fortøyd på Seli
Ut på tur på Seli
Fine Seli
Nydelig mat , spleiselag på brygga
Flott gåtur til Lindesnes fyr
Lindesnes fyr i godvær
Enkel matpakke
Lindesnes fyr
Innerst i Lillehavn
Fortøyd i Mandal
Sjøsanden i Mandal, snart kveldsbad
Høllen ble koselig bekjentskap
Flott badeplass, Høllen
Moana i Grimstad
Stille og rolig i Tvedestrand
Tårnbrygga på Jomfruland
Flott utsikt
Jomfruland
Fint å gå tur på Jomfruland
Godt med Bjørnebær
Fin tur helt sør på Jomfruland
Lunsjrast på Jomfruland
Kragerø
Utsikt mor indre havn Kragerø
Flott badeanlegg, Kragerø gjestehavn
Trangt gjennom Kreppa
Første gang i Ula havn
Strandliv på Ula
Fra Ula strand mot Svenner
Minnesmerke over over den kjente losen Ulabrand
Utsikt over Verdens Ende
Glitrende hav, Verdens Ende
Månen på vei opp, Verdens Ende
Det har blitt mørkt på nettene igjen
Første gang på Lauer sammen
Turens siste bobler
Siste havn på turen, Skjærhalden
Flott tur på Skjærhalden med Homlungen og Lauer i bakgrunn
på Skjærhalden til Storsand

Midsund – Korshavn Helgeland tokt 2020

21.07.20 – 10.08.20

Midsund kan regnes som et episenter for Sherpaenes trappebygging i Norge. Flere fjelltopper i området har fått trapper, det har gjort plassen populær for friluft/ topp tur turister. Vi hadde planer om flere turer, men på grunn av ufyselig regnvær og mye vind så ble det kun en kort tur. Midsund og nærområdet rundt var veldig fint, og det skulle vi gjerne kommet tilbake til for flere turer.

Neste natt tok vi i Ulsteinvik, det var første gang vi var der. Underveis fikk vi motvind til Ålesund, der vi gjorde et kort stopp for å fylle diesel. I Ulsteinvik lå vi ved hotellet som eneste gjeste båt. Tidlig neste morgen la vi kursen rundt Stadt i sol og stille vær. Vi la til i Seljevågen etter en rolig passering. Der var det nye brygger og det var veldig greit å ligge. Vi fikk to deilige sommerdager med flott sykkeltur, fine gåturer og kos i sola.

Ut til Silda var det 5 NM og vi seilte dit en formiddag i nydelig vær. Vi var alene båt når vi kom ut, men på kvelden var vi 12 båter, Men fortsatt ikke bryggefullt. Fantastisk flott dag på fine Silda. Vi gikk tur og kikket rundt og ellers ble det mye bad og tid til å nyte sommeren.

26.07.20

Tidlig start fra Silda i gråvær og regn, været skifter fort etter drømmedag i går. Fikk fin seilas bortsett fra gjennom Skatestrømmen sør for Måløy. Vi la oss i Florø og ble der i tre netter i mye regn og kuling. En av dagen tok vi fergen ut og besøkte øya Kinn som lenge hadde stått på ønskelista. Vi var heldige med været fikk kun litt regn. Kinn var naturmessing veldig flott, spesielt med spektakulære Kinna klova. Øya minnet oss veldig om øyene lengre bort i vesterled. Kinn er på 2,5 kvadrat kilometer og uten ordinær bilvei. En rundtur rundt øya tok omtrent 2,5 timer. Vi besøkte også Kinn kirke som nettopp var blitt åpnet etter restaurering. Kirka var bygget på 1100 tallet.

De to neste dagene seilte vi mellom regnskurer først til Askvoll, ny plass for oss. Deretter en langdag over Sognefjorden ned til Strusshamn ved Bergen. Selv om vi skriver Juli måned og midt i ferietid så har det ikke vært veldig mye båter eller fullt i noen havner.

31.07.20

Vi hadde avtalt treff med Tina og Bjarne fra Bergen, som vi ble kjent med på vår Karibien tur. Vi møttes i fine Pila pollen vakker ankrings lagune i Fitjar skjærgården. Vi fikk en veldig koselig kveld sammen med nydelig mat og masse mimring. Det var veldig hyggelig.

Videre ble Haugesund og Tananger brukt som nattehavner på vår vei videre sørover. Vi var meget heldige med både medvind og med strøm rundt Jæren. Loggen vise 73 NM før vi klappet til kai i Flekkefjord. Fem minutter etter vi fortøyd slo regnet til og det kom hele 70 mm regn. Det var første gang vi besøkte Flekkefjord, det så ut som om det var en sjarmerende by. Vanskelig å få sett så mye når uværet raser.

På vei fra Flekkefjord i flott vær tok vi lunsjstopp i ut havnen Torsøya. Der var det bygd fine brygger og koselig tilrettelagt for båtturister. Sikkert plass til 100 båter, men vi var så heldige at vi hadde plassen for oss selv et par formiddags timer.

10 NM lengre ut ligger øya Hidra med havnene Kirkhamn og Rasvåg. Vi bestemte oss for å at det var på tide med et gjensyn med Rasvåg som vi besøkt mange ganger, men ikke siden 90 tallet. Rasvåg er en skikkelig idyll, og en av våre favoritt plasser. Været var strålende, ennå en nydelig sommerdag.

Etter en fin runding av Lista landet neste morgen ankom vi Korshavn rett vest for Lindesnes sjuende august. Vi følte begge to at det var nesten som å komme hjem etter flere lange besøk her de siste årene. Vi går nå inn i en skikkelig godvær periode så vi tar et lengre «feriestopp»etter at vi hatt mange lange dager underveis langs kysten. Her liker vi oss veldig.God bryggeplass, fint å sykle, gå tur og padle kajakk. Det er en nærbutikk på brygga med en liten pub. Sist men ikke minst er det mange flotte folk her som vi blitt kjent med.

Utsikt over Midsund
Midsund trappene i regnvær
Midsund gjestehavn
Alene gjestebåt i Ulsteinvik
Rolige forhold rundt Stadt
Husene klamrer seg fast ytterst på Stadt
Ny gjestehavn i seljevågen
Flott strand i Seljevågen
Flott sykkeltur, Seljevågen i bakgrunn
Nydelig med sommer blomster, Stadt i bakgrunn
Ønsket velkommen til Silda
Morgenstund på Silda
Koser oss på vakre Silda
Tur med ferge, Moana ligger i Florø
Skorpa i Florø skjærgården
Rognaldsvåg i Florø skjærgården
Vi går tur på Kinn, Batalden i bakgrunn
Kinn kirke og Kinn klova
Kirka på Kinn, klova i bakgrunn
Vi går videre opp i klova
Gjennomført bestigning av Kinn klova
Koser oss med blåskjell i Florø
Askvoll havn
Koselige Strusshavn, ved Bergen
Strusshavn
På sleng i Pilapollen , Fitjar skjærgård
Pilapollen med gode venner
Herlig seilas Haugesund til Tananger
Fint å besøke Tananger
Vårt første besøk i Flekkefjord
Meget fint i uthavnen Torsøy ved Flekkefjord
Torsøy uthavn
Rasvåg en sommer idyll
Velstelt i Rasvåg
Koser oss med reker i Rasvåg
Føler oss som hjemme i Korshavn, rett vest for Lindesnes
Mye utstyr med på turen
Fint padle vær i Korshavn
Deilig å padle kajakk
Krabbekoking i Korshavn