Utdrag fra loggbok: La Coruna 17.07.02 – Lisboa 20.08.02

17.07.02 – 20.07.02

Første natta etter Biscaya overfarten sov vi veldig godt. Susanne hadde sovet bra på overfarten også, men Tommy hadde sovet bare noen få timer på 4 døgn. Det var varmt med temperatur mellom 26 – 32 grader i skyggen. Vi var ikke vane med varme, så vi ble litt satt ut. Vi var flinke med vannflaske heldigvis.

La Coruna var en kjempe koselig by. En fantastisk strand på andre siden ut mot havet, kun 10 minutter å gå gjennom byen. Sentrum av byen var i krokete gater med små smug og der i mellom lå det flere koselige torg med mange restauranter. Det var et yrende liv med mennesker i alle aldre til langt på kveld. Spennende å kikke i butikker å handle ny og annerledes mat til betydelig mye lavere pris. For eksempel: Lammekoteletter – 40 kr/kg, 2 L Coca cola – 9 kr, Tomater 10 kr/kg.

Første kvelden var vi på restaurant og feiret Susannes bursdag. Gaven hadde hun akkurat fått, en langseilas på havet. Fantastisk å kunne nyte en bedre middag ute i deilig sommervarme.

20.07.02 – 23.07.02

Vi forflyttet oss 53 NM til Camarinas. Det ble en anstrengende og kjedelig tur i tett tåke. I Camarinas var det veldig få turister, bare oss og noen få båter til. Det var meget fint terreng i nærområdet rundt. Vi brukte dagene til å lange turer hver dag, det var kjempe fint. Langs kysten var det mange små strender der vi stoppet for en kort pause og et bad.

Det var veldig godt sommervær på dagene, men den ene natten kom det inn et skikkelig uvær med masse vind. Vi og eierne i de andre båtene var ute på dekk og sjekket fortøyninger. Havn kaptein kom også på brygga midt i natta for å se om noen trengte hjelp, det syntes vi var flott å se.

24.07.02 – 29.07.02

Vi fikk en meget flott seilas til Vigo i nydelig vær og nordlig vind 8 – 13 sekund meter. Vi fortøyde i en bra marina ved Yacht klubben, 120 kr/natt. Vi likte oss godt i Vigo, en fin by. En veldig kupert by med mye bakker. Steinhus og stein i gater.

Her ble vi kjent med og meget begeistret over Tapas. Første gang vi spiste Tapas var på en liten restaurant der ingen snakket engelsk. Vi visste ikke hva vi hadde bestilt før det sto på bordet. Reker, sardiner og blåskjell med brød og en karaffel med husets hvitvin. Fantastisk! Tapas er småretter av alt mulig som enten spises til forrett eller som snaks når det passer.

En dag tok vi buss til Bayona for å gjøre oss litt kjent. Der var det regatta og meget fullt i havna. Vi ruslet rundt i gatene, spiste piknik oppe ved festningen nær marinaen og badet.

29.07.02 – 01.08.02

Vi flyttet ut til marinaen i Bayona, 160 kr/natt. Vi likte Bayona veldig godt. En koselig turistby med god stemning. Området rundt festningen er et veldig flott turområde. Kongen av Spania pleier å bo på festningen når han er i Bayona for å seile regatta. Akkurat nå er han på Mallorca der også kong Harald er med på regatta.

01.08.02 – 08.08.02

Etter en natt i Cangas, dro vi neste morgen klokken 6 til Viana do Castelo vår første havn i Portugal. Det var en god marina med fine fasiliteter så vi bestemte direkte at vi ligger ei uke. Vi brukte tiden blant annet til å montere nytt ankerspill som vi kjøpt i Vigo. Tiden hjemme strakk ikke til så derfor måtte vi nå i gang med prosjekt ankerspill. Slike jobb er alltid mye enklere å gjøre hjemme, der vi kan språket og mye enklere kan få utført jobb.

Viana ble vi litt forelsket i med en gang. Det er ikke enkelt å sette ord på hvorfor vi blir mer glade i en plass en andre, uten det er vel følelser og opplevelser som avgjør det. Vi fikk et tips om at det var Fiesta i en liten landsby Meadala som lå 3 km unna. Vi gikk dit den siste dagen for å oppleve Prosesjonen gjennom byen der de feirer og takker sitt skytshelgen. De bar flotte utsmykkede helgen figurer, og folk var pyntet og lagde god stemning. Fin opplevelse.

I Viana do Castelo oppe på en høyde ligger Saint Lucia kirken. Det var 660 trappetrinn opp til kirken. Det ble god trim opp og helt klart strevet verdt. Etter at vi kikket litt rundt inne i kirken, gikk vi opp i et tårn med 220 trappetrinn. Siste biten opp så var det veldig trangt, vi kunne ikke gå opprett med ryggen. Men vi fikk betalt med en fantastisk utsikt. Siste kvelden hadde vi en koselig kveld Sissel og Hans-Olaf om bord på Petra fra Tromsø.

09.08.02 – 14.08.02

Vi dro klokken 8 i nordlig vind til Leixoes som kalles for Leca. Det var en flott seilas med Genoan i akkurat passe vind og vi logget 6 knop. Leca er en havneby nær Porto med god buss forbindelse. Vi la oss i marinaen.

Her i Leca fikk vi avsluttet prosjekt ankerspill. Tommy trengte noen rustfrie vinkler til forsterkning under dekk. Havn kapteinen ga oss en adresse og viste på kartet hvor butikken lå. Etter en times gåtur var vi der, men dessverre fantes det ikke i den butikken. Innehaveren kjente til et annet sted som pleide å ha det vi trengte. Han skrev ned en ny adresse og viste at vi måtte fortsette langt på utsiden av vårt kart. Etter en god times gåtur til var vi fremme samtidig som en ansatt låste døra.

Plutselig gikk en kunde ut og vi smatt inn, Tommy så direkte det han trengte oppe på en hylle. En ansatt sa at det var stengt og vi fikk komme tilbake neste dag. Tommy forklarte vår situasjon at vi hadde gått i over to timer og måtte bare få kjøpe to små biter. Heldigvis hørte en annen ansatt Tommy og kom bort og hjalp oss. Etter handel og en hyggelig pratestund om vår reise så spurte mannen om han kunne få kjøre oss tilbake til havna. For en lykke å møte slik vennlighet. Neste dag var ankerspillet ferdig montert og fungerte glimrende, endelig kunne vi ligge på anker.

Porto ligger på begge sider om elva Duoro, plassert på berg slutninger ned mot elva. Meget sjarmerende by. Porto er så klart kjent for Portvin, på syd siden ligger Portvinshusene vegg i vegg. Det er 32 forskjellige vinhus alle med sin særegenhet, vi kan nevne noen: Sandeman, Graham’s, Taylor, Cockburn og Croft. I ulike kjellere kan du få rundtur og smaksprøve, kjekt å kunne lære noe samtidig som det smaker godt i et koselig miljø. Porto hadde veldig mye å by på, mye flott arkitektur og koselige restauranter.

15.08.02 – 18.08.02

Nå ville vi komme litt lengre sørover så de kommende dagene besøkte vi Figuera de Foz, Nazare og Peniche med kun en natt i hver havn. Noen ganger må vi dessverre gjøre slik, men det er ikke fordi vi ikke har lyst å bli kjent med alle plassene uten vi kan helt enkelt ikke prioritere alle plasser like mye. Søndag 18 kom vi til Lisboa og la oss inne i doca de Alcantara ca 3 km inn til sentrum. Spennende å besøke Lisboa, en stor hovedstad med mye flott å se. Det ble veldig varmt inne i byen og vi ble slitne av å være veldig aktive turister.

Når det gjelder seiling på Portugals kysten er det veldig greit å seile sydover denne tiden på året. Det blåser nordlig vind hver dag, lite vind på natt og formiddag og opp i kuling på ettermiddagene. Vi valgt uansett og kun seile på dagtid på grunn av at det ligger utrolig mye fiskebruk langs kysten. Vi hørte om flere som hadde fått problem når de seilte på natten. Det er også slik at vi må klarere inn og ut i hver havn i Portugal. I hver havn blir vi møtt av bevæpnet person på brygga, litt skremmende.

Litt klesvask i La Coruna
Herlig strandliv i La Coruna
Ofte besøkte vi Internett cafe, for å holde kontakt med familie og venner hjemme
Seiler fra La Coruna og sørover
Her har vi kommet til Camarinas
Flott å gå tur ved Camarinas, Spania
Gåtur i området rundt Camarinas, Spania
Ligger fint i Vigo
Utsikt over Vigo, Spania
Utsikt over Bayona, Spania
Fin utflukt i Bayona, Spania
Herlig dag på havet, underveis mot Portugal
I Viana do Costelo
Vi klatrer helt opp i toppen på katedralen i Viana do Costelo