Ålesund – Leka Helgeland tokt 2020

18.05.20 – 01.06.20

Endelig er vi på farta igjen, det var så deilig å dra fra Ålesund etter fjorten dager i området med elendig vær. Værmeldingen for uka var veldig god, og det stemte. Vi la kursen ut mot Finnøy der vi tok et lunsj og tur stopp. Det var en fantastisk fin havn som ble gravd ut for noen år siden. Deretter seilte vi til Ona, en plass som vi har måttet seile forbi fire ganger tidligere på grunn av mye vær. Ona var ei flott fyrøy med 11 fastboende og god fergeforbindelse.

I nydelig vær gikk vi en god lang tur rundt på øya. Vi snakket med flere lokale. Et oppfriskende bad etter turen, og så slappet vi av på bakdekk med noe godt i glasset. Vi ble på Ona over natta så Hustadvika fikk en dag til for at sjøen skulle legge seg. Tidlig start neste morgen over Hustadvika mot Kristiansund som ble passert i 6 knop. Vi fortsatte ut til Straumen på Smøla. Vi var litt slitne etter en lang dag på farta, så det ble en kort gåtur før middag og tidlig kveld. Værmeldingen ga oss tre dager til med godt vær så vi bestemte at vi ville bruke dem på Sula, Bogøyvær og Mausund.

Det er fine fiskevær som ligger langt ut i havet og er værutsatte. Første natthavn ble på Sula, vi stoppet rett på utsiden moloen og dro opp to fine torsker før vi gikk inn. Der hadde de en koselig restaurant på kaia , vi fikk en omvisning. Bogøyvær var en veldig liten plass med en trang koselig havn. På Mausund var det veldig få gjesteplasser, vi var heldige som fikk ligge utenpå en fiskebåt. Vi spiste en kjempe god middag på havne kafeen. Vi likte oss godt på alle tre plassene.

Dagen etter ble det meldt sørøstlig kuling så vi valgte å sette kurs mot Stokksund. En god trygg havn, innenskjærs midt på Folla. Vi fikk sterk akselerasjons vind over land oppimot 20 sm da vi nærmet oss kysten. Sola skinte og det var sommerstemning kombinert med vind rosser iblant inne i Stokksund. Folk badet og koset seg i båter og på restaurant.

Før vi kom oss til Sør-Gjæslingan lå vi en natt i Bessaker. Vi hadde en rolig overfart over Folla. Sør-Gjæslingan er et fiskevær i nordenden på Folla. Før var Sør-Gjæslingan et av kystens viktigste fiskevær, med opp imot 1500 båter og flere tusen mann. Det var litt vanskelig å forestille seg nå når de var så stille og rolig. Halvparten av husene eies av Vikna kommune og blir blant annet brukt til leierskole. Resten er i privat eie.

Hele fiskeværet som ligger på flere øyer var veldig velholdt. Det var en fin gjestehavn med en trang innseiling. Dette var en skikkelig perle som kommer langt opp på vår ti på topp liste over favoritt plasser.

Vi lå i Rørvik et par netter for å bunkre opp litt og fikse noen små jobber deretter dro vi til sjarmfulle Leka. Det var tett tåke og regnbyger på veien dit, så da var det ekstra deilig å komme inn i den lille gjestehavna på Skei. I Pinsehelga ble det nydelig sommervær så vi måtte finne frem kortbuksa. Første dagen gikk vi en flott gåtur ut på Skeisnesset. Mye fugl og flott terreng å vandre i. På søndagen så syklet vi rundt øya, det ble drøye tre mil.

På vestsiden av øya var det veldig spesielt gulbrunt fjell, nesten som å sykle på en annen planet. Fagfolk kan fortelle at Leka utgjør en liten bit av gammel havbunnskorpe, og at den ble presset opp da Amerika støtte sammen med Europa-Asia for omtrent 400 millioner år siden.

Frem til nå har vi fått ca 900 NM i loggboka. Vi har vært på tur ca 40 dager og underveis 20 dager. Alt har fungert meget bra ombord. Nå gleder vi oss til å få 2 hele måneder her på Helgeland.

Endelig avreise fra Ålesund
Alene i havna å Finnøy
Gjestebrygge på Ona
Vi går på tur ved fyret
Nydelig utsikt fra Husøya ved Ona
Oppfriskende bad 8 grader, etter herlig tur
Nyter noe godt i glasset etter en fantastisk dag
Forhåpentligvis turens siste haglbyge, på vei mot Kristiansund
Kveldsstemning i Straumen gjestehavn på Smøla
Kveldsstemning
Nydelig solnedgang
Fra Sør-Gjælingan
En som har oversikt på Sør-Gjæslingan
Vi kjører jolletur Sør-Gjæslingan
Sør-Gjæslingan
Herlig når det er stille på kvelden
Vi likte oss veldig godt her
Skei gjestehavn på Leka
Gåtur på Leka
Fin turisthytte i stein på Leka
Inne i steinhytta
Herlig sykkeltur rundt Leka i nydelig vær