Tana Bru – Halden 20.06.22 – 07.07.22

Fra Tana Bru rullet vi til Varangerbotn og forbi Vadsø og Vardø ut mot dagens mål Hamningberg, som vi hørt så mye om. Det var et spektakulært landskap som veien slingret seg gjennom. En natur opplevelse av en annen verden. Hamningberg tok oss imot med strålende sol og deilig vær, senere på natta i midnattssol.

Hamningberg er et fraflyttet fiskevær i Båtsfjord kommune ytterst på Varangerhalvøya i Finnmark. Stedet er meget spesielt med sin intakte bebyggelse fra 1800 tallet. Det overlevde krigen og ble heldigvis ikke brent ned.

Vi tok kort sightseeing i både Vardø og Vadsø på tilbake veien. Så det mest spesielle vi besøkte var hekse monumentet Steilneset i Vardø. Det var veldig fint lagd med en makaber historie. Etter mange stopp og mye interessant å se var vi på kvelden tilbake på camping i Tana Bru. Det var en veldig varm og fin kveld.

Neste stopp var Karasjok og Kautokeino, på begge steder sto vi på frikamp midt i sentrum. Vi gikk mye rundt og gjorde oss kjent. Og merker helt klart at det er Finnmark og myggens virkelige hjemtrakter. Veldig artig å besøke disse plassene. Å kjøre over Finnmarksvidda var mye som vi hadde forventet. Veldig flott landskap, med fine bølgende vidder, kratt bjørkeskog, myrer og mye vann.

Så ble det en snartur gjennom Finland og Sverige. Vi passerte Enontekis og Palojoensuu i Finland. Så inn i Sverige ved Karesuando og videre gjennom Vittangi og Kiruna og hadde natt stopp i Tornetresk på frikamp. Hele denne turen ble gjort på et døgn, og det ga mersmak så vi må se mer av Finland og nord Sverige ved et annet tilfelle. Meget flott fjellnatur langs sjøen Tornetreske og rundt Abisko.

Så kom vi inn i Norge igjen over Bjørnfjell i nydelig sommervær. Et veldig naturskjønt område med mange små vann og mange hytter. Vi stoppet hos Tommy`s søskenbarn på deres flotte hytte. Det ble en meget hyggelig treff med god mat og masse skravling. Etter noen timer rullet vi videre til Narvik, der hadde de en stellplass midt i byen.

Igjen gikk turen til Innhavet og der var vi i fire dager med fantastisk vær. På vei dit passerte vi mye flott utsikt med fjell som speilet seg i helt stille vann. Så tok vi fergen mellom Skarberget – Bognes, fin passering. På Innhavet fikk vi flere tropenetter og fantastiske dager med alt som hører sommeren til.

Deretter da vi fortsatte sørover mot Fauske måtte vi passere 16 tunneler som blir kalt for gruvesjakter av yrkessjåfører. De var lave, smale og mørke. Alt gikk fint heldigvis vi måtte bare kjøre veldig sakte og pent. I Fauske tok vi en kaffepause før vi kjørte til Saltstraumen. Artig å se på de svære strømvirvlene. Det var mange som prøvde fiskelykken. Vi så også flere båter som lekte seg i strømmen. Vi dro tilbake til Fauske og sto der over natten.

Så neste formiddag tok vi en kort stopp i Rognan og kikket litt. Det var blitt sommer på Saltfjellet og alt så veldig annerledes ut da vi kjørte nordover for omtrent 6 uker siden. Det var veldig gøy å se forandringen. Videre rullet vi turistveien over vakre Korgen fjellet, vi besøkte fjellstuen på 555 moh. Sandnessjøen ble neste stopp og der ble vi i to netter. Fikk et hyggelig gjensyn med Odd og Gunvor som var på seiltur fra Sognefjorden. Tilbake på bobil plassen kom Grethe og Jan-Erik i sin flotte Rapido. Vi fikk en meget koselig kveld sammen. Opplevde også at det kan regne skikkelig her.

Etter morgen kaffen på brygga sammen med Grethe og Jan-Erik så dro vi videre. Vi spiste frokost og tok en gåtur ved Alstahaug kirke. Det ble en lang dag underveis bak rattet helt til Namsos. Tok 3 ferger og hadde flott besøk på handelsstedet på Korvik og i Berg. Vi var nå inne i en kaldere og våtere vær periode.

Neste dag forflyttet vi oss fra Namsos til Råkvåg på Fosen. Vi stoppet på mange fine steder langs veien Vingsand, Sandviksberget og lunsj i Bessaker. Og Råkvåg var et veldig fint tettsted, en skikkelig perle. Veldig flotte sjøhus med brygger rundt bukta. På 1950 tallet var det et stort handelssentrum. På kvelden feiret vi Tommy sin bursdag på Råkvåg gjestgiveri. Vi fikk topp mat i et sjarmerende miljø.

Videre de kommende to dagene kjørte vi i ustabilt vær. Det var som vanlig veldig vakkert over Dovre. Natten sto vi på Dombås på en camping. Det var meget kaldt over Valdresflya, så det fristet ikke med et natt stopp der. Vi var så heldige og fikk et kjempe hyggelig møte med barnebarnet Lucas lillebror, mamma og mormor. Det var så fint å se Lucas igjen. På ettermiddagen den 6 juli var vi hjemme igjen.

For å oppsummere så var turen 9,5 uker. Og vi har kjørt 742 mil og fylt 803 liter diesel til en gjennomsnitt pris på 23 kroner. Bilen har gått på 1, 08 liter per mil. Alt har fungert strålende. Og det har vært skikkelig gøy å besøke mange nye plasser.

På vei ut mot Hamningberg
Gjelder å kjøre forsiktig
Spektakulær natur
Fremme i fine Hamningberg
Fint i Hamningberg
Russisk laftet hus fra Pomor tiden
Veien fra Hamningberg
Frikamp ved Hamningberg veien
Tommy leker fjellgeit
Vardøhus festning
Hekse monumentet i Vardø
Fint monument
Kirke i Vardø
Fin statue over samene Balto og Ravna som blant annet var med Nansen på ski over Grønland i 1888
Elvebåt
Besøk ved Sametinget
Frikamp i Karasjok
Fin frikamp mellom Karasjok og Kautokeino
Utsikt over Kautokeino
I Kautokeino
Bra informasjon på et friskt språk
Vi er en snartur i Finland
På vei inn i Sverige over Torne elv
Stille på sjøen, Torne tresk
Flott start til Kungsleden
Kjempe flotte områder rundt Abisko
Fin tur ved flotte Silverfallet
Utløpet fra Silverfallet i Bjørkliden
Vakkert
Besøk på denne flotte hytta på en fantastisk plass
Utsikt med vakre Hamarøy i bakgrunn
Tilbake på favoritt plassen i Innhavet
Deilig i skyggen, skikkelig sommervær i Innhavet
Sommer kos i Innhavet
Tommy ved Saltstraumen
Båter på vei ut gjennom strøm virvlene
Fin utsikt fra bilen i Fauske