Trondheim – Melbu 13.05.22 – 28.05.22

Vi hadde et veldig fint opphold i fine Trondheim. En dag var vi så heldige at Vegard (Nye eieren til Moana) tok oss med på flott sightseeing rundt byen. Så vi fikk sett blant annet den flotte Bymarka og Granåsen som er under ombygging foran ski VM i 2025. Etter noen dager var vi klare for å fortsette nordover.

I denne perioden har vi stått parkert over natten: Trondheim, Namsos, Namsskogan, Hemnesberget, Fauske, Innhavet, Harstad, Stø, Nyksund og Melbu.

Videre kjørte vi småveier til Stiklestad der vi tok en liten sightseeing runde før vi fortsatte til Namsos. Namsos bar skikkelig preg av å være en rokke by. Med blant annet statue av Åge Aleksandersen og Vinsjan på kaia. Vi var parkert over natten ved småbåt foreningen. Vi gikk en flott fjelltur opp på toppen Klompen, der var det fin utsikt over byen.

Etter Namsos så ble det frikamp før Namskogan helt nære elva. Det var veldig flott å kjøre Villmarksveien opp langs Røsvatnet. Dessverre var ikke våren kommet på besøk ennå, så det var altfor mye snø langs veien. Så mye folk gikk fortsatt på ski på vannet. Og vi kjørte en kort svipptur til Hattfjelldal bare for å kikke litt. Flott utsikt mot Okstindane, nord Norges høyeste fjell, 1916 moh.

Så to netter sto vi i bygda Hemnesberget. Og det var et veldig fint sted. Bobil parkeringen var nede i småbåt havnen. De hadde restaurert flere sjøhus, og lagd til et meget fint område. På selveste 17.mai fikk vi nydelig vær. Vi fikk med oss det meste som hører til 17. mai, taler, flagg, barnetog, bløtkake og kaffe på uteservering, pølser, bobler og jordbær. Så vi hadde en superfin feiring. Før vi dro hadde vi en hyggelig pratstund med fam. Rydsaa som vi ble kjent med på vår tur til Grønland med Hurtigruten i 2019.

Vi valgte en fin dag for å passere over Saltfjellet. Det var fortsatt veldig høye brøyte kanter med snø rundt Polar sirkel senteret. Artig å kikke rundt og vi hadde et lengre stopp. For Susanne var det første gang hun passerte polarsirkelen i bil. Nå føler vi at vi er fremme i nord Norge.

I Fauske sto vi en natt, veldig fint nære strandpromenade og bygdetun. Neste dag fikk vi Hans Olaf og Sidsel på kaffebesøk. Våre gode seiler venner som vi traff allerede på vår seilas til Karibien.

Ved Innhavet på Hamarøy fikk vi en skikkelig nordnorsk drømme kveld i nydelig vær. Solen skinte fra klarblå himmel til seint på kvelden, og nå er det lyst hele døgnet. Det var bare å sitte ute og nyte god været. Og her var en kjempe flott bobil parkering, en liten perle på Hamarøy.

Etter Innhavet så tok vi ferge Bognes – Lødingen før vi kjørte de siste 8 milene langs Tjeldsundet til Harstad. Her parkerte vi i gården til Gunn og Oddgeir. Hadde noen fine dager med koselige besøk hos Tommy sine slektninger. Men vi ble også tatt med på mye sightseeing og vi fikk sett midnattssola for første gang på denne turen.

Etter Harstad kjørte vi til Stø nord i Vesterålen. Og vi fikk en fin utesittekveld med grilling og kos helt alene på bobil plassen. Vi gikk nedre delen av Dronningruta nesten frem til Nyksund og tilbake igjen til Stø. Veldig flott å gå i lett kupert terreng i helt fantastisk flott natur. Utover lå havet med øyer og skjær, innover var det høye fjell med snø på toppene. Så turen ble 14 km lang og vi stor koste oss hele veien.

Rett etter gå turen rullet vi videre til Nyksund. Innover dit humpet vi på skikkelig dårlig grusvei. Veldig glade for at det ikke var høysesong med mye trafikk. Det var artig å gå rundt i Nyksund og kikke på fiskeværet. De fleste bygningene er oppusset og renovert. Vi spiste nydelig lokal Tapas til middag på restaurant Ekspedisjonen.

Fra Nyksund kjørte vi småveier langs Eidsfjord. Det var veldig vakker natur. Og ende stopp denne dagen ble Melbu på Hadseløya syd i Vesterålen. Her var et fint sted å være, så vi tar et lengre opphold. I vinter kjøpte vi blant annet en kasse med Skrei file fra Vesterålen gjennom vår gode venn John Einar. Den ble fraktet til Halden. I kveld ble det helstekt Skrei file etter at vi har hatt den med oss i vår fryser opp til Vesterålen igjen. He he!

Frem til nå har vi vært nøye med å ikke kjøre inn i vinteren. Vi har blitt flinke til å tolke værmeldingen langt frem, og har hatt god nytte av det frem til nå.

Interessant å se oppgradering av Granåsen
Vi hilste på Moana som lå godt fortøyd i ny havn
Turister ved Stiklestad
Spelet om Hellig Olav på Stiklestad
Vinsjan på kaia
Besøk i rokke byen Namsos
Flott tur hytte med utkikk over Namsos
Fri kamp ved Namsskogan
Porten til Nord-Norge i Grane kommune
Villmarks veien
Hatten som har gitt navn til Hattfjelldal
Langs Villmarks veien
Sjåføren tar oss trygt frem
Flott natur rundt oss ved Røs vatnet
Gamle Sjø forsens bru fra 1905 mellom Korgen og Bleikvasslia
Flott bobil plass i fine Hemnesberget
Fine sjøhus i Hemnesberget
Flott 17. mai vær, Hemnesberget
Artig å besøke Polarsirkel senteret
Tommy lar seg inspirere ved Polarsirkelen
Det er fortsatt mye snø ved Polarsirkelen
Gjelder å passe godt på
Natt plass nære vannet i Fauske
Fint å gå tur langs strandpromenaden i Fauske
På vei over fantastiske Hamarøy
Underbar kveld på flott bobil plass i Innhavet