Utdrag fra loggbok: Siste brev fra Amsterdam 10.08.00 – hjem 30.09.00

10 augusti

Start kl 9 fra Sixhafen og vi sluset ut i Markermeer.  En av disse kunstlagde sjøene som har demning og uten tidevann til vanlig. Fikk fin seil vind sv vind 6-8 sm og vi seilte herlig for spredde forseil i 5 timer. Kom til Enkhuizen der vi skulle sluse inn i Ijselmeer. Hadde varmt vær med noen regnskurer og mye sol innimellom. Vi syntes at bølgene ble veldig spesielle på denne innsjøen.

Når vi svingte på innsiden av piren foran slusen så lå der ca 70-80 båter på ventebrygga foran oss i køen så vi begynte å lure på hvor lang tid dette skulle ta. Vi sirkulerte rundt og det strømmet inn båter etterhvert var vi ca 40 båter som sirkulerte. Heldigvis var det en stor sluse så alle på ventebrygga minus 5 båter kom inn.

Da var det vår tur å legge oss i køen og det var kaotisk for at si det mildt.  Folk var stresset ingen respekt/ hensyn til de som hadde ventet lenge enn andre, uten full gass mot brygga. Men roen senket seg heldigvis når alle fikk fortøyd fast og da fikk vi vente ca 45 minutter til vi sakte og fredelig kunne kjøre inn i slusen og det var overraskende at alle da tok det pent.

En halv time senere lå vi inne i Buiten hafen en trivelig havn med kjempe mange hollandske skøyter. Koselig by og vi gikk oss en herlig kveldstur.

11 aug

Start kl 7 Ijselmeer lå helt stille, sol og varmt og det ble en fin dag. Litt seilvind i et par timer men den tok slutt så da kjørte vi resten inn til Makkum. Kl 14 la vi til i den første marinaen her var det flere å velge mellom. Passet på å gjøre litt maling jobb nå når det var så bra tørketemperatur.  Ordnet autopiloten som ikke hadde vært helt å stole på i det siste. (dårlig kontakt i en kabel).

Pratet med nabobåten fra Østersund som lå og ventet på ny motor før de skulle seile videre sydover. Gikk kveldstur inn til byen som lå et stykke unna, kjempefin kveld.

12 aug

Start 5.50 akkurat i gryningen, først kjørte vi 5 NM ut til slusen som skulle føre oss ut i Nordsjøen og fritt hav. Slusingen gikk meget fort og greit og så var vi ute i Wadensee. Her går kanaler som er godt merket med bøyer og de er dype nok kun ved høyvann så alle båter som er dype må passe godt på her.  Ved lavvann  ligger store områder helt tørre så det er veldig spesielt. Flott vær sol og varmt.

Fremme på Vlieland kl 11 og vi la oss som 4 båt i rekka, og fikk en herlig dag. Mye folk og mye båt og etterhvert stengte de havna og på kvelden lå det ca 50-60 båter på utsiden. Fin og koselig øy 7 mil strandlinjen rundt, minner mye om danske øyer. Det var veldig spesielt å se inn over Wadensee ved lavvann og vi så flere båter som lå på skrå kanskje de hadde blitt tatt av lavvannet.

13 aug

Start kl 7 sol og varmt fint vær og vi ville bruke denne stille dagen på å ta oss lenger nord og nærmere hjemmehavn. Motorseilte halve veien ellers bare motor så ikke mange båter og det var litt dis over land så vi bare skimtet øyene der inne. Kjørte inn i en kjempe fluesverm så båten og vi ble helt prikkete en stund før vi endelig ble kvitt dem. Skikkelig ekkelt! Fremme i Borkum 21.30 det var 80 nm på 14.5 timer en lang dag.

La til men vi følte at vi måtte sjekke dypet så sagt og gjort vi fant ut at det var alt for grunt vi manglet 50 cm. Sjekket rundt ved andre brygger og etter hvert i andre havna og flyttet da inn til neste havn så kl 23.30 lå vi bra. Faktisk for første gang på turen var pilot boken Mac Millans litt uklar hva gjaldt dyp og havn beskrivelse for disse to havnene her.

14-16 aug

Vi brukte 3 fine dager for å bli kjent her i varmt vær med mest sol, men også noen få regnskurer. Leide sykler 2 dager og det ble fine turer på veldig fine sykkelveier/ stier rundt hele øya på kryss og tvers. Store deler av tiden syklet vi oppå demningen som går rundt byen for å skydde den mot skikkelig spring flo.

Overraskende fikk vi punktering to ganger en gang hver dag. 3 dagen gikk vi de 7 km inn til byen og etter vi handlet tok vi toget tilbake til fergeleiet. Kjempe fine badestrender og vi badet og koste oss. Marinaen Burkana hafen var relativ ny for fritidsbåter så det var kanskje derfor det var uklar informasjon i boken, det var et tidligere militæranlegg.

17 aug

Kastet loss kl 6 i sol og fint vær og vi la kursen mot Helgoland 80 NM østover. For å komme ut på dypt vann måtte vi kjøre i en renna som var godt merket nord vest over altså feil vei i 12 NM men det tok bare litt under 2 timer med den gode strømmen vi hadde. Motorseilte og fikk med strøm hele veien vi så mange båter både store og små.

Fremme kl 17 og la oss som 8 båt. Gikk rundt og kikket en spesiell øy med ca 2000 innbyggere og god ferje forbindelse. Kjempe mye turister som kommer for å handle i denne tollfrie sonen med meget rimelige priser.

18 aug

Start kl 7 sol på en varm og fin dag. Nesten alle båtene dro på en gang men så er det ofte når det er tidevannet som bestemmer avreisetid. Kurs inn Elbe mot Cuxhafen og vi seilte herlig med syd vest vind 5-10 sm  og det tok 6 timer å logge 37 NM inn. Herlig! Koselig i marinaen og vi lå fint det var ganske mye båt. Etter at vi vært i butikken lagde vi til en meget god middag i stekeovnen og med den markerte vi at nå var vi ferdige med Nordsjøen.

19 aug

Liggedag i dag det var sol og en varm fin dag. Vi gikk langtur og fikset litt på båten og slappet av i varmen. Koselig by spesielt her også med vollen som går hele veien som skydd mot spring flo. På en av bade plassene der det var veldig langgrunt og derfor ikke noe vann når det var lavvann der sto det badetider på et skilt og det var lov å bade i 3 timer.

20 aug

Våknet til regn i dag tidlig men når vi sto opp ved 8 tiden var det sol og godt. Seilte inn i fin syd vestlig vind til Brunsbuttel der vi sluset inn i Kiel kanalen etter at vi ventet 20 minutter. La til like på innsiden i en liten koselig havn. Fikk en deilig ute sitte kveld.

21 aug

Det regnet mye i natt og da var det ekstra godt  å sove videre når det trommet i dekk, det er deilig. Når vi sto opp ved 9 tiden var det fint igjen med sol og blå himmel. Kanalen er 98,7 km lang og brukes mye av skips trafikk. Den er annerledes enn Kaledonia på den måten at det ikke er tilrettelagt med havner for småbåter som oss foruten i Rensburg og Brunsbuttel.

Det er ikke lov å seile i kanalen og heller ikke at ferdes når det er mørkt eller dårlig sikt. Vi kjørte 2/ 3 deler av kanalen til Rensburg og la oss i en liten privat båtklubb og her ble vi veldig godt mottatt.

22 – 23 aug

2 fine dager med godt vær men det har vært kaldere på nettene. Vi fikk låne sykler og tråkket rundt i byen og til de andre havnene. Her kostet det 14 DM – 60 kroner med gratis dusj og strøm, ikke dårlig. Kjøpte ny telefon så det blir enklere  å holde kontakt med folk hjemme igjen. Jobbet og ordnet om bord.

24 aug

Etter frokost og litt morgen stell kastet vi loss og gav oss ut på kanalen igjen. Sol og en varm fin formiddag men det skyet på. Sluset ut gjennom siste slusen inn i Kiel bukt og kanalferden kostet 32 DM. La oss i Holtenau, det var stille og rolig ikke mange båter. Vi gikk tur og så  bunkret vi litt forskjellig av sånt som er billig i Tyskland. Like etter vi lagt til så begynte det å regne.

25 aug

Kjørte inn til Dustenbrook marina som ligger ca 2,5 km fra Kiel sentrum. Nå er vi tilbake igjen på gamle kjente farvann så ringen var sluttet og det er ca 300 NM hjem til Ystehede, på kvelden var vi ute og spiste middag og feiret.

2 aug

Opp ved 7.30 og var inne å møtte Lars Erik som kom med fergen fra Gøteborg. Vi kastet loss og kjørte utover mot Strande en annen marina her i Kiel og der fylte vi diesel som kostet 8 kr/liter så det var dyrt. Sol og fint men litt kaldt vind, det blåste syd øst 8-10 og økende opp til liten kuling 12, så det ble en nydelig seilas helt opp til Sønderborg på Als i Danmark. Der la vi til i marinaen. Gikk tur og her på land var det skikkelig varmt og deilig.

27 aug

Start 8, sol og fint og vind hadde økt til 14 sm syd øst, vi fikk ligge å vente 20 minutter på bru åpning. Det var i stort sett skjermet farvann i hele dag for uten over fjorden opp mot Årøsund der vi fikk tyngre sjø men vi hadde en kjempe herlig seilas i hele dag. Fikk fin med strøm gjennom lille Belt og inn til Bogense nord på Fyn.

28 aug

Fortsatt østlig vind men det hadde løyet ned til 8 sm og vi seilte fint oppover til Kolby Kås på Samsø, det var 4 andre gjestebåter. Det regnet 3 timer underveis og det har vært veldig sjelden nå i det siste at vi har hatt ruskevær underveis så det var uvant med regntøy. På kvelden satt vi ute på en grillplass og koste oss under tak.

29 aug

Opp ved 9 tiden og da så været skikkelig ustabilt ut, så vi lurte på om vi skulle tørre å leie sykler i dag. Etter frokost hadde det klarnet opp og vi fikk en herlig tur rundt her i nydelig varmt vær. Vi besøkte Kolby, Ballen, Traneberg og spiste lunsj og spilte mini golf på en camping og det var skikkelig fint her og veldig fint å sykle. Øya gav et veldig positivt inntrykk og vi skulle gjerne komme tilbake igjen og bli bedre kjent. Seilte 10 NM opp til Tunø på kvelden en av våre favoritt plasser.

30 aug

Start kl 7.15 sol og blå himmel og helt stille. Motorkjøring halve veien og etter på økte vind og vi fikk seilt med spredde forseil opp til Grenå. Akkurat når vi svingte inn i havna så begynte det å regne. Ettermiddagen gikk med til middag, kort spill og gåtur.

31 aug

Start kl 7 vi kastet loss og like på utsiden begynte det å regne og det ble dårlig sikt og 8 sm vind så vi seilte godt omtrent 4 timer. Det klarnet opp og vind løyet så vi fikk startet opp motoren og resten av veien av det som gjenstod av de 63 NM ble motorkjøring. Grei tur vi så Læsø rende og Læsø tidlig så det ble god sikt. Fremme etter 11 timer hadde motstrøm i hele dag. Det var 4 andre gjestebåter stille og rolig i havna, en fin kveld og herlig kveldstur.

1 september

Start kl 8 solen skinte på klar blå himmel og det var varmt og helt stille hav. Kjørte motor med kurs for Skagen, men vi stoppet på Hirsholm denne lille øya like på utsiden Fredrikshavn. Kom inn helt alene i havna og la oss langsides på kaien og det var  varmt og fantastisk herlig. Gikk rundt og kikket på alle de små fine og velstelte hus i små hager.

Snakket med en mann som fortalte at de var 4 bofaste og mange som brukte sine hus som sommer bosteder og greit at bo der når det var så nære inn til fastlandet.

Det var også et veldig populært sted å leie hus og han fortalte at den som sist hadde fått leie kontrakt hadde ventet i 22 år. Veldig vakker og herlig øy og en av Danmarks absolutte perler. Etter et par timer stopp fortsatte vi nord over og fortøyde i Skagen havn som alltid er like trivelig  å komme tilbake til. Det lå 30 båter når vi kom, derav 2 vi kjente men på kvelden var det ca 100. Vi grillet om bord og koste oss denne herlige  kveld.

2 -3 sept

Lørdag regnet det hele dagen og N vind 10 sm, Søndag 12-14 sm N vind men sol og klart. Skagen var som vanlig med bl.a. middag på Mosten og allsang med Sussi og Leo. Vi traff Lillian kollega til Tommy, med venner og det var moro å treffe kjente hjem i fra.

4 sept

Dro ved 12 tiden, svak N vind som økte litt etter hvert og vi seilte med kurs for Gøteborg. Sol og fint vær men litt friskere luft. Inn til Fiskebækk ved 19 tiden, og vi ble møtt av Thomas, Gunnel og Bengt og det var gøy at sees igjen.

5- 9 sept

Lå stille i Fiskebeck og hadde fine dager sammen med familie og det var moro å treffe alle igjen både store og små. Tommy hjalp Bengt å skifte ut en gammel Volvo som hadde gjort sitt og monterte inn en ny motor i Mysing. Det var skikkelig mye jobb at få den nye Iveco motoren på plass men på lørdag middag var grov jobbet gjort og den startet på første forsøk og det var deilig.

10 sept

Kastet loss ved 10 tiden og satte kurs mot L. Porsholmen. Sol og fint NV vind 10 sm og vi seilte halve veien. Det lå 5 båter når vi kom men 4 dro på ettermiddagen, og det ble et koselig besøk igjen på denne lille fine øy.

11 sept

Sol og en herlig stille morgen det hadde løyet helt i natt. Etter frokost og kaffe kjørte vi ut til Vinga. Kom inn som andre båt men under dagen var det 8 båter innom men vi var 3 over natten. Fantastisk fin dag så vi fikk et kjempe fint besøk på denne flotte utpost, og det var moro å gå rundt og kikke og prate med folk. Satt ved et av bordene i ” brente kjøttets hjørne ” som de kaller grill plassen vi grillet makrell som vi tidligere kjøpt av en av losene han er hobby fisker og havnevakt her ute. Herlig vakker sol nedgang og en kjempeflott kveld.

12 sept

Sol og en like fin dag i dag og vi kjøpte krabber av fiskeren vi handlet av i går østlig vind 3 sm så vi gled sakte nord over for genua. Kokte krabber underveis. Kjørte inn til Kællø Knipla det var stille og rolig i havna. Vi gikk en skikkelig tur som vanlig og det var herlig å hoppe rundt på klippene igjen som vi nå gjort de siste 3 dagene i Gbg skjærgård. På kvelden koste vi oss med skikkelig velfylte krabber.

13 sept

Grå vær med et par korte regnskurer når vi seilte nordover i fin østlig vind 10 sm så vi fikk kjempefin seilas opp til Marstrand. Der stoppet vi et par timer på lotsbåtens plass for en koselig prat med Svante som kom om bord sammen med en kamerat Dick på kaffe og medbrakt kaffebrød.

Akkurat når vi sto klar til å kaste loss kom Martin fra Arctic tern som nettopp kommet hjem fra seiltur til Karibien. Han ble like overrasket som oss, men det ble kun tid for en kort prat. Seilte videre mot Skærhavn og det klarnet opp og løyet sakte men blåste nok til at vi fikk seilt helt frem. Lang kvelds promenade og noen innkjøp.

14 sept

Etter frokost så børstet /vasket vi vannlinja ren, den var skikkelig grodd etter at vi lå i is på vinteren og slitt bort bunnstoffet. Kastet loss og seilte av gårde i sol og varmt vær, 5-10 sm vind. Det er fantastisk å seile her i Bohuslæn i østlig vind for det blir ikke noen sjø uten kun fin vind. Solen glitret i vannet og det var kjempe vakkert.

Seilte gjennom Kyrkosund og Molløsund opp til Kærringøn. La oss på flytebryggen og det var 3 gjestebåter. Det er så herlig nå denne tiden på året når det nesten ikke er noen båter uten godt om plass, stille og fredelig. Koste oss i cockpit i det herlige været med kaffe og lesing etterpå gikk vi tur.

15 sept

Sol og en skikkelig varm dag. Vi flyttet inn i selve havna etter at en annen seilbåt dro.  Det er alltid mest koselig å ligge der inne. Gikk en skikkelig tur rundt hele øya. Det var kjempe god og klar sikt så som hører høsten til. Satt og leste ute i cockpit i dag også. Det kom flere båter på kvelden så over natten lå vi 11 stykk.

16 sept

Sol og varmt østlig vind 3 cm og vi gled opp til Gullholmen. Stig på Sirona tok oss imot og det var gøy å treffe ham igjen. Det er herlig å vandre rundt på Gullis på smale slingrete veier/ stier mellom alle hus som ligger veldig trangt. Satt i læ, kjempe varmt og godt på gamle dampbåtbrygga og så på folk og båter som passerte.

Vi ble invitert av Stig til å være med på Uddevalla båtklubb avslutning oppe på gamle skolen. Det ble en koselig kveld med mange trivelige folk.

17 sept

Sol og fin dag i dag også det var 16 båter i natt, men de dro en etter en i dag. Phillip på Boomerang stoppet til en times tid og det var koselig å treffe ham igjen og høre hvordan hans hjemreise var. Gikk en lang tur rundt på Hermanø, Gullholmen og Hermanø er bundtet sammen av en bru og vi ligger på Hermanø siden. Gikk over på andre siden og så utover havet, hoppet videre over klippene og tok en annen sti tilbake. Stig inviterte på ertesuppe og etter en prat kastet han loss og det var 3 båter denne natten.

18 sept

Start kl 8 sol og fin dag men det var litt kjølig i vinden, det var  østlig vind 10-12. Kjørte motor inn til Vindø bruen og la til på Staffans brygge. Vi mistenkte at motorlabbene hadde gjort sitt og måtte byttes men etter litt jobb fant vi kilden til bråket det var kun en som losset. Kastet loss og kjørte ut til Bassholmen det lå 2 båter til der og den ene var Kurt og Marie som vi fikk en koselig kveld sammen med.

19 sept

Sol og varmt etter frokost og oppvask satte vi oss på brygga sammen med Marie og Kurt, drakk kaffe og så på bilder. Gikk en herlig tur rundt på denne flotte øy, hilste på hestene og sauene som gikk sammen og virket trives. Kikket på de gamle fine båtene i den lille havna som hørte til museet. På ettermiddagen kjørte vi til Fiskebæck kil. Etter en tur i butikken så vasket vi båten. Christer i Boheme kom og det var moro å treffes igjen.

20 sept

Etter formiddagskaffe i Boheme seilte vi over til Lysekil og Tommy fikk besøkt en frisør. Etter det var fikset seilte vi opp til Lilla Kornø, møtte Kystvakten i havn innløpet og så at vi var alene i havna. Vi gikk direkte på land først mellom husene og heiet på noen folk. Det var ikke mange som var her nå. Gikk videre sørover og gikk / hoppet en runde rundt på klippene. Satt med kaffe og leste oppe på en benk i solvarmen og det var nydelig. Det kom en eldre mann og slo av en prat og han hadde mange historier å fortelle. Solen forsvant og det ble mørkt og vi stengte oss inne for en herlig lesekveld.

21 sept

Sol og østlig vind 7-8 sm. Vi seilte på inn siden Bohus Malmøn til Smøgen der vi la oss som andre gjeste båt.  Seinere på kvelden var vi 5. I Smøgen er sesongen over og nesten alt stengt. Kom i kontakt med Jocke som drev og rustet sin båt for langtur og det er det alltid like koselig/interessant å snakke om. Avsluttet kvelden med god ovnsstekt middag og varmen på for det har vært kaldt de siste nettene.

22 sept

Sol og varmt fint vær og østlig vind 8-10. Litt seiling men mest motor i og med at vi gikk gjennom Soten kanalen opp til Hunnebo der vi hadde bestemt treff med flere venner i morgen.

23 – 24 sept

Sol og kjempe flott vær, gikk turer. Lørdag ble en koselig pizzatreff med Christer, Karin, Mats, Kjerstin, Clas og Sigge. Søndag etter 11 kaffe i Boheme og en koselig prat var vi med Clas ute og seilte.

25 sept

Vi kjørte motor opp til Ramsø gikk hele veien innenskjærs og det var gøy å se alle plasser igjen. Så bare to andre seilbåter men vi måtte følge godt med på alle teiner, i dag var det første dagen på hummer fisket. Mye folk på Ramsø i og med hummerpremieren så det var mange kjente å snakke med og en annen gjeste båt. Herlig ute sitter kveld selv om det ble mørkt allerede ved 8 tiden.

26 sept

Sol og varmt og vi lå stille og brukte dagen først til jobbing og etterpå gikk vi tur og koste oss i solen.

27 sept

Grått vær men opphold hele dagen helt til kvelden da kom det et skikkelig regnvær. Seilte i østlig vind opp til Ekenæs og la oss på kranbrygga. Samme plass som vi lå ved første natta når vi dro hjem i fra 1 april. Gikk tur til butikken og på kvelden slappet vi av i lesekroken. Med varmen på om bord. Det regnet så herlig hjemmekoselig på dekk.

28 sept

Liggedag i grått vær med mange regnskurer så vi passet på at gå flere turer når det var opp hold. Kvelden ble en fin reprise av i går i lesekroken, godt og varmt inne samtidig som det regnet ute.

29 sept

Etter frokost og dusj kjørte vi til Skjærhalden. Noen regnskurer men det klarnet opp og ble fint. Gikk tur og på kvelden var vi på besøk hos Bent og Mona på Felicie som vi traff i Dublin når de kom fra Karibien og det ble en koselig kveld.

30 sept

Sol og en nydelig varm dag, vi startet kl 8.15 på vår siste etappe hjem. Motstrøm inn Svinesund og det var veldig vakkert med alle høstfarger på trær og busker. Kl 11 akkurat6 mnd siden avreise la vi til i gjestehavna og da føltes det herlig og morsomt å møte familie og venner.

Herlig å være tilbake på landbakken igjen etter en fantastisk flott tur som vi gjennomført uten noen som helst dramatikk eller uønskede opplevelser. Nå sier vi takk for oss og takk for følge på reisen.

Koselig å kikke rundt på nye plasser
Her ligger vi i Makkum
Sykkeltur på Samsø
Nydelig
Vakkert på Hirsholm
Vi drar etter et fantastisk besøk på Hirsholm