Utdrag fra loggbok: Lisboa 21.08.02 – Tenerife 22.09.02

21-24 august

Vi hadde en kjempefin overfart mellom Lisboa og Porto Santo 490 NM på 80 timer. Første delen, herlig seilas og vi seilte av gårde i 6-7 knop. Etterpå stilnet vind og sjø og vi kjørte motor. Det var så stille vann, faktisk helt flatt så siste dagen kunne vi spille Yatzy på akterdekk. Fantastisk farge på havet det var utrolig blått. Vi forundret oss over det gang på gang når vi kikket over rekka.

Hadde selskap av delfiner og vi så flyvefisk flere ganger, det var første gang vi sett og de var kjempe artige. Kjempefine netter med fullmåne og masse stjerner så det var lyst og fint. Siktet Porto Santo på 40 NM og det var deilig å fortøye inne i marinaen.

24 aug – 20 september

Det første vi gjorde var å bade, 24 grader varmt vann. Deilig! Endelig kunne vi også bade i varmt vann. Porto Santo er naboøya til Madeira ca 30 nm unna. Mange seilere velger denne havnen istedenfor på Madeira, som på denne tiden av året er meget masete og overfylt. Her bor det ca 5000 mennesker det er en stille og rolig øy med et bedagelig tempo, ikke mye turister. Høyeste toppen er på 516 m og ellers er det flere andre topper på over 400m.

Det er en tørr øy sammenlignet med Madeira, men med en del ny plantet rundt på fjell skråningene. God marina som koster 17 E ved flytebrygge og 9 E ute på bøye eller for ankers innenfor moloen, meget hyggelige havnefolk. Vi valgte å ligge det meste av tiden på bøye innenfor moloen.  En del valgte og ligge gratis på yttersiden, billigere men ikke så sikkert å reise fra båten.

To båter har drevet opp på stranden i løpet av to år, begge norske. Vi ville ikke bidra til den statistikken. Det er 3 km inn til byen og en fantastisk strand fra marinaen forbi byen og videre alt i alt 10 km lang.

På Moloen har mange seilere malt / skrevet sin logo før oss og det er mange vi kjenner, en dag malte vi også. Vi likte stedet  med en gang og bestemte oss for en lengre stopp som ble til hele 4 uker. Vi følte at vi hadde kommet til en paradis øy en skikkelig liten perle. Syklet inn til byen hver dag enten for å handle, sjekke e-mail eller bare for kikke litt rundt. Byen er fin, flotte parker og mye blomster og palmer. Vi var på flere flotte lengre gåturer blant annet opp på høyeste toppen. En dag gikk vi ut på nord østre kanten «Terra cha» opp på en flott utsikt plass. Det var greit med rekkverk de fleste steder.

Livet er meget sosialt også og det setter vi stor pris på. Først traff vi igjen Gulli fra Egersund som vi lå sammen med i Dublin og nå hadde vi dem over på middag, koselig å treffes igjen å høre hva de hadde opplevd. Gim fra Gøteborg som vi først traff i Camarinas, Pamina fra Mariestad, var vi mye sammen med under vin festivalen. Frem til nå har vi truffet ca 50 skandinaviske båter som er ute på langtur.

Sammen med de kjempe trivelige og sosiale Tromsøværingene Hans Olaf og Sissel med seilbåten Petra, tok vi fergen til Madeira på en tre dagers «høstferie» Fant et billig og bra hotell kun 28 E  ca 230 kr for rommet mitt inne i Funchal. En dag gikk vi Levada vandring, det er en vannkanal der de samler opp regnvann. Det er  kjempeflott tilrettelagt og fint å gå på en sti. Vi hadde opp til 600 m rett ned under føttene. Kartet sa at dette var en rute for nybegynnere, så da så. Besøkte Lido havs bassenger der koste vi oss med sol og bad. Det var artig for oss og endelig se Madeira igjen, for hit reiste vi jo på vår første tur sammen for 11 år siden noe var forandret men fortsatt like trivelig.

20-22 september

God værmelding vi la kursen mot Teneriffe, 285 NM og turen tok 49 timer. Første 20 timer hadde vi fin vind og seilte godt, men det løyet akkurat som de meldt da fikk Yanmar også jobbe litt. Turen føltes litt rar ikke «så lang» i hele tatt som den var dels på grunn av at etter ca 170 NM passerte vi øygruppen Selvagem og så siktet vi Teide på 95 NM !! Fantastisk syns vi.

Masse delfiner hadde vi besøk av de likte å lage moro de hoppet høyt over vannet gang på gang. Så også mange store skilpadder, men vi greide ikke å ta bilde av noen for de dykket under når vi kom for nær. Det var lange netter mørkt mellom 21-7.30 men vi hadde stjerneklart det meste og fullmåne. Det var en fin overfart men det var som alltid godt å fortøye, inne i Santa cruz kl 9 på morgenen.

Nå har vi vært på farta litt over 5 måneder og logget ca 3500 NM og alt har fungert uten problemer. Syns nå at vi blitt godt kjent med Con Amore og det er deilig for det var vi ikke i hel tatt når vi dro hjemmefra. Over første delen av vinteren oktober og november skal vi legge oss først på La Gomera. Senere håper vi å få en plass syd på Gran Canaria men det er vanskelig, mange gode marinaer der, men overfylte til ut november måned da mange seiler over Atlanteren.

I Lisboa
Bytur i Lisboa
Flott monument over sjøfarere
Porto Santo i sikte, herlig!
Marinaen og 10 km lang strand på Porto Santo
Vi var mye på tur på Porto Santo
På Porto Santo er det mye å se på
Porto Santo
Vi har malt vår Logo
I Funchal møtte vi ham her
Vi går på en flott Levada vandring
Med kurs mot Tenerife
Alltid morsomt når delfiner leker rundt båten
Delfin som leker rundt båten