Utdrag fra loggbok: Dublin 23.06.00- Dunkerque 03.07.00

23 juni

Klokken var 10.30 etter at vi lagt til og registrert oss. Vi slappet litt og sov middag og dusjet. Howth marina er eid av yachtklubben og veldig velordnet, de har plass til ca 300 båter og masse bøyer i tillegg. Howth ligger ute på en halvøy og det er et koselig sted med mange restauranter og puber langs strandkanten.

En veldig grønn, trivelig og rolig plass. Det er også en stor fiskehavn, med stor molo. Spiste middag om bord og gikk en liten pubrunde etterpå, og det var mye folk ute og herlig stemning med flott tradisjonell musikk på puben med blant annet en fra publikum som sang strålende.

24 juni

Sol og fint vær hele dagen vind hadde løyet over natten. På formiddagen vasket vi klær og omorganiserte litt om bord så gjestene skal få plass. Etter lunsj tok vi en tur inn til Dublin, det er ca 1 mil og det går buss eller snabbtog- DART. Vi kjørte tog ca 20 minutter inn og kun 4.40 £ for oss begge tur/retur det var kjempebillig og enkelt toget stoppet mitt inne i city.

Vi gikk langs Liffey bort til Temple bar området, det er flere kvartal med puber, restauranter, teater, gallerier et område som pulserer av liv og røre. Det var høy stemning, her koste vi oss .

25 juni

Sol og fint i dag også. På formiddagen var det handling og tur gåing rundt her i Howth og ut på piren. Vi så at det stemte det vi hørt at dette er et veldig populært utfarts område for Dublin folk på helgen. Mitt på dagen i parken like på utsiden av marinaen kom det masse sekkpipeblåsere skikkelig flott kledde og det viste seg at det var en konkurranse med ca 15 lag fra hele Irland. Kjempefint å oppleve.

På kvelden fikk vi se 2 svenske og 1 norsk seilbåt (den ene var Felicie fra Skjærhalden), de var alle 3 sammen og på vei hjem fra Karibien så vi snakket med dem så klart og var sammen hele kvelden.

26 juni

Fint varmt vær i dag også. Etter prat med Bent på Felicie på formiddagen tog vi DART inn til Dublin og sjekket Email og gikk rundt et par timer før vi tog buss til flyplassen og møtte Gunnel og Bengt. Det ble et koselig møte og veldig moro å endelig treffes igjen. Susanne kjørte leiebilen tilbake til Howth og venstre trafikken gikk greit selv om det var veldig uvant først. Fin kveld så det var deilig å sitte ute og prate om alt som skjedd på 3 mnd.

27 juni-2 juli

Kjempe heldige med været sol og varmt alle dager uten den nest siste da var det overskyet og veldig mye dis. En uke går veldig fort og vi brukte tiden godt med å se oss om med flere bilturer til både nord og sør for Dublin, sight seeing og ferie kos. Reiste ut med jolla til Irlands øye, en øy like på utsiden av havna med fuglefjell med masse fugl. Vi var også mye rundt i Dublin, Trinity college, Guiness bryggeri og Temple Bar.

Vi hadde en kjempe hyggelig uke sammen og det gikk fint for dem at bo om bord, siste 2 nettene tok de inn på B & B. 2 juli var vi på flyplassen og møtte Lars Erik og Heidi, flyet var før tiden til og med. Moro at treffes igjen. Tilbake i Sajoma tok vi farvel av Gunnel og Bengt for de skulle reise tidlig neste morgen. Første kvelden med nye gjester var det først EM finale på pub og etter på tok vi en tidlig kveld.

3- 10 juli

Denne uka gikk også veldig fort halve uka pent vær og resten blandet vær med litt regn og vind. Var mye i Dublin og rundt i Howth. Leide bil 3 dager og reiste over til vestsiden med overnatting i Kinvarra på B & B. Besøkte cliffs of Moher og det var vakkert å vandre der og se de bratte fjellene, fugler og blomster. De fikk selvfølgelig også med seg musikksesjon og fish & chips og noen puber. Phillip på Boomerang fra Moss kom i kapp oss her hadde nå fått sin kone Kristin om bord, koselig å sees igjen.

11 juli

Sol og mye vind. Vi var en tur inne i Dublin sjekket E- mail og fikset litt. Vi om organiserte, vasket om bord og gikk en flott tur på ettermiddagen bort til fyret på en sti langs vannet.

12 juli

Start kl 8 motvind og overskyet. Satte kurs for Arklow 40 NM syd over. Turen gikk kjempe bra med tidevannet med oss så kl 14.30 la vi til i den nye marinaen. Etter litt sen lunsj gikk vi tur sammen med Phillip og Kristin. Arklow viste seg å være en ganske stor fin by på syd siden av Avoca river. Vi handlet og gikk de 2 km hjem igjen. Etter middag hadde vi en koselig kveld sammen.

13 juli

Sol og varm fin dag. I går merket vi at kjølingen på motoren ikke fungerte helt godt ved vanlig fart. Brukte formiddagen til å åpne varmeveksleren og fjernet mye sjøgress og møkk vi blåste rent rørene på et verksted det ble bra. Etterpå gikk vi tur i den koselige byen og ut over i fiskehavna. På kvelden etter middag gikk vi til byen og så åpning av festivalen.

14 juli

Start 7.30 sol og flott vær i dag, nv vind 10-12 sm. Fikk utrolig flott seilas, 44 NM på kun 6 timer det var bra fart for oss. Siste 10 NM motstrøm og motvind så vi kjørte motor ca 3 timer inn til Kilmore Quay. Meget ivrig havnkaptein nesten umulig å skjønne hva han sa. Nydelig lite sted og en stor aktiv fiskehavn. Avsluttet kvelden på en herlig pub som er kjent for sin gode og billige sjømat og stemning.

15-16 juli

Vi hadde tenkt å bli her i syd Irland noen dager men vi fikk en kjempegod værmelding for å strekke nedover og runde Lands End så den kunne vi ikke si nei til. Etter dieselfylling og for beredelser dro vi kl 13. La oss på kurs 170 grader og hadde 130 NM til Lands End. Fikk besøk av to Risso delfiner (Engelsk navn) butt nese og blandet farge vit grå foran, men de kom ikke helt bort til oss. Motoren jobbet hele veien mye strøm og mye urolig rar sjø. Besøk av masse delfiner av et annet slag de var hos oss hele kvelden og neste dag flokker på opp til 8 stykk.

De hoppet rundt båten og er utrolig herlige og morsomme å se og vi koste oss med showet. Mørkt klokken 23 men fullmåne og stjerneklart og mye nordlys og morild så vi fikk en magisk natt. Da er det virkelig herlig å sitte ute alene på vakt, og den andre ligger nede og sover. Nydelig soloppgang og kjempe fin dag sol, varmt.

Siktet land på 30 NM, passerte Lands End ved 15 tiden. Akkurat da var vi lengst hjem i fra på hele turen, 803 NM fugleveien. Inn til Pencanze der vi dokket inn ved 18 tiden , havna er åpen 3 timer rundt høyvann. Avsluttet dagen på Admiral Benbous nydelige restaurant og feiret bursdag.

17 juli

Sov kjempe godt i natt etter døgnet på havet med ikke så mye søvn. Sol varmt godt vær. Brukte dagen til og gå mye tur å kikke og gjøre oss kjent. Koselig by litt farget av sin  fortid som sjørøver/ smugling by med mye bilder skilter som minnet om dette. Flotte parker og fin strandpromenade helt til nabobyen Newlyn som var et lite sted men stor aktiv fiskehavn.

Stor flott badepool med havvann nede ved havet, men vi valgte stranden og badet i havet 18 grader i vannet, deilig. Ved lavvann kjempe lang/ bred strand men ved høyvann nesten ikke noe. Boomerang kom på kvelden.

18 juli

Sol og like varmt i dag 28 grader i skyggen. Tok buss til Sennen Cove nydelig lite sted med herlig badestrand så etter et svalkende bad ca 15 grader på denne siden. Begynte vår vandring på fin sti langs klippene  hele veien rundt Lands End. Mye vakkert å se, Lyngen blomstret, lilla ved siden av alle markblomster i alt det grønne og på andre siden glitrende blått hav og bratte klipper med mye grotter og inni mellom hvite små strender. Spiste lunsj i en restaurant på Lands End.

Turen ble avsluttet ved Portcurno på stranden der vi traff igjen Kristin og Phillip og badet og slappet av før bussen kjørte oss tilbake. Herlig trøtte etter at vi gått en skikkelig tur og brukt kroppen så vi stilte vekkeklokken og tok tidlig kveld.

19 juli

Opp kl 5.30 porten ble åpnet 5.50 og vi var første båt ut. Litt tåke den første timen men like før Lizard point klarnet det til en nydelig dag høytrykket henger fortsatt i. De melder pent vær i 2-3 dager til så vi må passe på å forflytte oss mye. Kurs mot Plymouth 70 N  lenger øst over speilblank hav så i dag ble en stekhet dag så vi måtte prøve å finne skygge. Fikk se mye delfiner og de var et annet slag mye større. Når vi nærmet oss så vi mange marinefartøy som patrullerte rundt, i Plymouth ligger den største basen.

Helt siden Dublin har vi merket at vi ikke har så god fart og mistenkt skitt i propellen. Forholdene for å dykke ned å sjekke har ikke vært gode før nå verken hva gjelder temperatur eller rent i havna men nå 18 C og tålig rent. Tommy dykket ned og kom meget fornøyd opp igjen etter at han fant masse plast som gikk greit å bare skjære bort og det var deilig. Han sjekket Boomerang propell, etter en varm dusj så følte han seg ren igjen. Herlig varm kveld, vi sitter om bord Boomerang og koser oss.

20 juli

Klokka ringte 6.30 og etter dieselfylling startet vi og det var like flott vær i dag. Dette var en flott marina med skikkelig fine flytebrygger for 450 båter og 16 £ /natt. Vi fikk ikke sett oss rundt her så det har vi til gode, det må bli på den måten at noen steder blir transport strekk og andre tar vi oss tid i og ligger noen dager. På vei ut på innsiden moloen så vi 1 ubåt og 7 store marinefartøy. Motorgang i 6,30 timer inn til Brixham på helt stille vann.

Gikk en tur på land for å kjøle oss ned, først badet vi fra en strand, men der var det altfor mye stein og det var 17 C i vannet. Videre til havpoolen og der var det deilig så vi koste oss en stund. Kjempe koselig by ligger på 3 berg rundt havna. Fine fargeglade hus og mye blomster og palmer. Flott strandpromenade langs hele havna og en stor fiskehavn. Herlig stjerneklar kveld helt stille og rolig, og masse lys fra Torquay og Paignton.

21- 22 juli

Fint vær og sol vi ligger her noen dager for de har meldt en del østlig vind og det er rett i mot for oss så da venter vi på noe bedre. Det er fantastisk å ha god tid, kunne vente på det rette været. Flott marina rent og alt var i den beste orden og god service og det forventer vi også når vi betaler 304 kr / natt den dyreste hittil.

Vi ble kjent med mannskapet på 2 båter som lå her fast og de fortalte at prisen for 1 år er 30 000 kroner! for en 30 fot båt, og det er faktisk ikke det verste for vi har tidligere hørt fra andre at det er vanlig med priser helt opp til 70 000 kr/ år. Stakkars! Fikset litt på båten byttet olje på motor og gear og vasket. Badet mye i havpoolen og hadde det herlig koste oss i sommerværet. Gikk tur ut til Berry head der hadde vi fin utsikt.

23-24

Litt overskyet men sol inni mellom og varmt men det blåste en del. Disse 3 byene Brixham, Paignton og Torquay har nesten vokst helt  sammen og det er et populært område å bo i og feriere i. Busstur til Torquay den ene dagen og det var koselig å kikke rundt der. Masse turister og språkreise ungdommer mye aktiviteter i gang overalt og mye liv. Andre dagen gikk vi en lang herlig 3 timers tur på en sti langs kysten til Paignton over klipper, strender og golfbaner. Vi kom ned på en fin strand med inntilliggende fritidsområde, tivoli, badeland og park et virkelig fint område.

25 juli

Start 7.30 kurs for Weymouth 50 NM stille vann motorgang og litt overskyet vær på morgen en men det klarnet og ble kjempe varmt. Mye strøm på utsiden Portland og vannet kokte. Inn i havn 16.30, la oss i den ytre havna på utsiden 2 andre, her var det mye båt og stor aktivitet for en gang skyld. Det er en kjempe stor marina på innsiden brua men den åpner annen hver time mellom 8 -20 og vi har tenkt tidlig start i morgen. Gikk tur rundt og kikket lang herlig sandstrand med mye folk og aktivitet. Koselig by med trange gater og det var skikkelig feriestemning.

26 juli

Start kl 6 med kurs mot Isle of Wight vi gikk ut i litt motstrøm og det måtte vi for at få medstrøm opp the Solent og der setter den 2-3 knop så det var viktig for oss som gjør 5,5 knop til vanlig. Sol, fin varm dag for motor hele dagen over stille vann i 8 timer. Det var moro å se the Needles med sine spesielle kalksten formasjoner. Tommy så en skilpadde som svømte. Inn til Cowes som er England seiler mekka.

Vi syns det er få båter mot hva vi hadde hørt at det skulle være men det er jo bra. Fikk en fin plass i marinaen etter at vi ropt opp på VHF og sagt at vi var på vei inn. Her var det mye forberedelser til den store regattaen Cowes Week som skulle starte om 4 dager og det var ventet tusenvis av folk. Herlig by med slingrende smale gater med mye cafeer og restauranter og paraden som er en strandpromenade med utsikt utover vannet der start og mål passeringer pleier å være. Seiling virker å bety mye for byen.

27 juli

I dag sov vi lenge etter en tidlig kveld det var deilig. Etter handling og forberedelser kastet vi loss kl 11. I Solent det østre løpet som vi nå kjørte ut var det mye fergetrafikk så det var viktig å følge godt med. Kjørte motor et par timer til vi kom ut da fikk vi fin vind sydvest 8 sm og vi seilte med storseil og spredde genuar og båten gikk fint. Logget 6,5 knop helt frem til Brighton og hadde en nydelig seilas. La til på korttidsbrygga det vil si der er det kun lov å ligge et tidevann ca 6 timer for 5 £ så det gjorde vi.

Marinaen er relativt nybygget og stor med plass til 1500 båter + 200 gjestebåter og havnekontor med fasilitet hus og leiligheter på flytebrygge midt i, veldig spesielt. Innenfor marinaen var det en ny stor bydel med brygger inni mellom husene og butikker og alt som skal til. Vi gikk en kveldstur og spiste middag og etterpå handlet vi i en ASDA butikk kjempestor og meget billig men med merkelige åpningstider. Mandag, Tirsdag og Onsdag 7.30- 24.00 Torsdag og Fredag 7.30- 22.00 Lørdag 9-22.00 Søndag 10-17.

28 juli

Start kl 4.30 det var mørkt og overskyet vi kjørte ut på stigende vann, vi turte ikke gå på lavvann de kunne ikke garantere at det var dypt nok for oss da. Motorseiling i ca 6 timer det var litt blandet vær i dag og vi så at det var torden vær og regn over land. Siste 18 NM fikk vi seiling for god vind med spredde for seil herlig seiling. Inn til Dover etter 9.15 timer og gjennomsnitt fart på 7 knop i 65 NM det var kjempe bra.

Dover har havnkontroll og det trengs virkelig for det er utrolig mye fergetrafikk her så alle må rope opp på VHF og melde seg og få tillatelse til å kjøre inn /ut ur havna. Rett etter at vi lagt til kom det en regnskur faktisk den første over oss siden vi var i Howth for 20 dager siden ikke dårlig. Følte oss fornøyde at vi nå var her og slitne etter flere lange dager så nå hvilte vi ut med en stille kveld etter at vi tatt i mot Boomerang og gått en kveldstur.

29 juli

Sto opp kl 7, etter frokost møtte vi Phillip og Kristin for å reise med 8.20 toget til London, det tok 1 time og 40 minutter. På stasjonen skilte vi lag og vi fikk en kjempe morsom dag med utrolig mye inntrykk i strålende vær, gøy å se igjen alle kjente plasser. Vi gikk og vi gikk, først til Big ben, Houses of Parlament, Westminster Abbey, Buckingham palace med vakt bytte og tusenvis av folk. Green park og Hyde park Oxford street med en del vindusshopping og lunsj.

Skikkelig runde i Soho, Picadilly circus, leicester og Trafalgar square så strand veien langs Themsen bort forbi Tower og Tower bridge til St Kathrine dokk.  Det var deilig for våres slitne ben og sitte og hvile på toget, hjemme igjen kl 21.

30 juli

Vi dro ut porten kl 8 og etter dieselfylling kalte vi opp havnkontrollen og fikk klar signal at gå ut det vestre løpet. Fin dag for å krysse kanalen, god sikt og passe vind, sol og vi hadde kjempe god medstrøm hele veien. Mye skipstrafikk og ferjer både store og små på kryss og tvers hele tiden men ikke særlig avskrekkende.

Inn til Dunkerque og opp med fransk gjeste flagg for først gang. Grei marina og mye billigere vi betalte 650 kr for en uke. Da vi sjekket inn merket vi at det fort kan bli språkproblem men med fingrer, hender og noen smil til hjelp så gikk det greit.

31juli -1 august

Sol og knallvær, disse to dagene brukte vi til vanlige sommeraktiviteter. Herlige bad, 20 grader i vannet ved en fantastisk strand som var flere kilometer lang med strandpromenade og masse uteserveringer og butikker hele veien. Fine oppdagelsesturer  rundt i byen og handleturer. Phillip kom en dag etter oss og var nå alene om bord.

Vi inviterte ham på middag, dampende blåskjell til forrett og deretter grillet kjøtt, poteter, grønnsaker og til dette nydelig rødvin 7 kr / flaske. Herlig utesittekveld varmt og godt. På en av badeturene når det var skikkelig lavvann, det var omtrent 300 meter at gå til vi kunne dyppe tærne, vi skiftet og tok med verdisaker utover og sekken ble trygt? forlatt ca 30 meter fra vannkanten og vi rakk akkurat en kort dykkert.

Plutselig fikk vi se at nå var det ikke land der sekken lå lenger uten vi hadde blitt lurt av tidevannet. Det fosset oppover så vi løp inn og fisket opp sekk og håndkle. Telefonen og kamera gikk ikke å redde selv med munn til munn metoden  og varmeovn. Men for å se positivt på situasjon så hadde vi glemt! at ta med videokamera så det var jo bra.

2-3 juli

Klokken vekket oss 5.30 etter siste pakking gikk vi til stasjon, solen skinte og det så ut at bli en fin dag. Toget kjørte 6.56 og det var et skikkelig snabbtog 30 mil på 1.30 time. Det kjørte stille og komfortabelt uten noe bråk, riktig deilig og moro 1000 kroner tur/retur for oss begge. Vi tok drosje til hotellet og satte i fra oss bagasjen, fikk vente med å sjekke inn etter kl 12.