Utdrag fra loggbok: Venezuela 01.10.04 -13.12.04

Vi har nå vært her i Puerto de la Cruz i 7 uker. Byen ligger inne på fastlandet i Venezuela. Marinaen er veldig bra med god service. Vi betaler kun 55 kroner per natt inkludert flotte fasiliteter. Her er det flott for langtur seilere å ligge en stund Det er strøm, vann, Internett om bord og svømme basseng. I nærområde er det bygd mange boliger rundt kanaler og det finnes 9 marinaer. Meste av denne perioden var vi på reisefot som backpackere.

Før vi kom hit lå vi ankret på Margarita i Porlamar. Vi var fortsatt sammen med White Admiral, Emma, Anna og Da Capo. Det var flott organisert med jollebrygge og havnekontor på stranda. Flere ganger i uka ble det organisert gratis busstur til supermarked der det var veldig bra å gjøre stor innkjøp. Etter vi hadde betalt ble varene pakket og levert nede ved jollebrygga.

En heldag leide vi bil sammen med Stein og Diana. Vi fikk sett masse og det var interessant. Mange flotte hvite strender selvfølgelig , og så var vi på en herlig båttur i Mangroveskogen.

Noen dager besøkte vi Isla Coche som ligger 16 NM sydvest om Porlamar. Og der gikk vi mange fine turer. Endelig fikk vi også prøve å seile en katamaran da vi hadde en flott dag om bord på White admiral. Det var kjempe moro og helt annerledes en vanlig seilbåt.

Fra Porlamar og inn til Puerto de la Cruz var det 80 NM. På turen kom vi inn i en enorm delfin flokk , det var delfiner overalt og innimellom flere store hvaler. Fantastisk magisk opplevelse.

Vi hadde noen late dager ved poolen i marinaen og det var herlig. Vi ble godt kjent med mannskapet på 3T , veldig hyggelig.

På vår første tur dro vi med buss i 22 timer til Merida som ligger på 1600 meter over havet ved Andesfjella. Fant et koselig hotell for 70 kroner per natt midt i byen. En dag dro vi på biltur. Vi stoppet blant annet på Venezuelas høyest vei på 4300 meter over havet. Der kjente vi skikkelig av høyden. På turen tok vi også en ridetur mellom to sjøer i fantastisk natur.

Vi dro på todagers tur til Los Nevados som ligger på 2800 meter over havet. For å komme dit startet vi med taubane opp mot toppen Pico Bolivar. Vi gikk av på 3 stasjonen. Fordi siste strekningen var stengt på grunn av reparasjon ellers er det verdens høyeste og lengste taubane som går til 4765 meter over havet.

Fra 3 stasjonen gikk vi opp til 4300 meter over havet gjennom et pass. Det var sol, blå himmel og 7 grader da vi begynte å gå. Og det var veldig kaldt for oss som nå ikke var vane med slike temperaturer. Vi fulgte en flott tursti i 5,5 timer i nydelig landskap frem til Los Nevados. Det var mye forskjellige blomster og planter langs stien.

Vi møtte flere personer som kom ridende på esler. Los Nevados var en meget sjarmerende liten landsby med omtrent 15 hus. Flere restauranter og overnattingssteder. Vi betalte 55 kroner for 1 natt. Det var inkludert frokost og 3 retters middag. Urolig! For en opplevelse.

Neste dag ble vi kjørt med jeep tilbake. Det var en tur på 4 timer på en fryktelig vei. Vi reiste med livet som innsats. Det var en lettelse da vi kom ned på normal vei igjen.

På hotellet ble vi kjent med et svensk par Sofia og Peder. De hadde vært på loffen i Sør Amerika i 4 måneder. Vi ble fort enige om å dra på tur sammen. 4 dagers tur til Los Llanos, et slette og våtmarks område på andre siden Andes fjella. Området dekker omtrent 40 prosent av Venezuela.

Eventyret startet med 50 mil i bil. Første dagen gjorde vi et stopp for å rafte. Det ble en fantastisk opplevelse i en vill elv. Vel fremme bodde vi i en Camp til en lokal familie. Flott ridetur en tidlig morgen. Fantastisk båttur der vi så rosa ferskvanns delfiner og fisket Piraja. Pirajaene grillet vi i Camp på kvelden.

Vi satt på taket på en Safari bil og kjørte rundt i fantastisk natur. Vi så mye forskjellige fugler og hundrevis av krokodiller i sjøer og vann. Guiden vår fanget en Cayman som vi fikk holde.

På vei tilbake til Merida tok vi avskjed med Sofia og Peder. Vi var et par dag til i Merida før vi tok den lange bussturen til Puerto de la Cruz. Vi var bare 4 dager i båten . Gjorde litt stell på båten og forberedelser for neste tur til Peru, Bolivia og Chile.

Tok fly til Lima og vi landet klokken 2 på natta. Siden vi ikke bestilt hotellrom på forhånd regnet vi med å bli værende på flyplassen til morgenen. Men her var turistinformasjonen åpen og vi fikk organisert hotellrom direkte. Utrolig bra! De kommende to dagene ble vi i Lima. Vi brukte tiden godt til mye sight seing og å gjøre oss kjent i byen. Men også for å legge reisen til rette hos reisebyrå Inca Wasi . Der fikk vi meget god hjelp. I Lima ble vi også forelsket i Ceviche, nydelig rett.

På turen opplevde vi blant annet Machu Pichu. Vi tok tog fra Cuzco med overnatting i Agua Caliente der toget stopper ved foten av Machu Pichu. En kjempe flott 4,5 timer togreise i fantastisk natur. Passerte mye jordbruk, mange små landsbyer og herlig fjell natur.

Det var underbart å besøke Machu Pichu, et sted vi hadde drømt om å få se veldig lenge. Ble utrolig imponert av Inca bygge kunsten. Måten de klarte å behandle stein med på den tiden uten de flotte verktøy vi har i dag. Vi gikk opp på Wayne Pichu en av de høye toppene rundt byen. Fikk god trim på veien opp og ble belønnet med fantastisk utsikt på toppen.

Vi var en natt i Agua Caliente den lille byen som er endestasjon for toget. Interessant lite sted. Her spiste vi reisens billigste middag, kun ti kroner tre retter. Nydelig mat!

Etterhvert besøkte vi Titicaca sjøen på grensen mellom Peru og Bolivia. Verdens høyest beliggende innsjø med kommersiell trafikk. Veldig artig å reise ut på de flytende øyene, som er laget av siv.

I Bolivia besøkte vi La Paz og området rundt. En dag var vi oppe på Chacaltaya 5600 meter over havet. Det skal sies at vi kjørte bil opp til 5300 meter over havet. 300 høydemeter gikk vi opp og det var utrolig tungt. Kjempe vanskelig å gå i den tynne luften, det er vanskelig å puste. Vi måtte skikkelig ned i kjelleren for å få krefter nok. Fantastisk landskap bredde ut seg under oss da vi kom opp på toppen. Helt klart turens høydepunkt!

Vi Reiste mest med buss på denne rundreisen. Det var gode komfortable busser og i tillegg veldig billig. Opplevde at vi så masse av livet som passerte på utsiden buss vindu. Spesielt flott var strekningen fra La Paz til Arica. Ved grensen passerte vi verdens høyeste beliggende innsjø på 4600 meter over havet. Området rundt sjøen var fascinerende vakkert med 6500 meter høye fjell. Det var enkelt og veldig gøy å reise som backpackere så det kommer vi sikkert til å gjøre igjen.

I Chile besøkte vi kun byen Arica, som ligger ved Stille havet. Vi måtte selvfølgelig bade i deilig vann. Det var en havneby med mange fiskebåter.

Etter 18 dager på reisefot var det deilig å komme hjem til båten. Det var på tide å seile tilbake til Kariben igjen så vi gjorde båten sjøklar igjen.

Naboene på ankers i Porlamar
Nyter Katamaran seilas
Late dager i poolen
Vi er Backpackere
Hotel i Merida
Flott ridetur i nærheten av Merida