Utdrag fra loggbok: Halden 01.04.00 – Shetland 30.04.00

Endelig !

Lørdag 01.04.00

Vi sto opp 8.15 etter at vi sovet veldig godt, vi følte det var deilig at dagen endelig kom. Vi ventet spent på avreisetiden kl 11 og om det skulle komme noen for å vinke oss av. Det var 5 plussgrader, grått og en kald no vind ca 8 sm. Etter frokost vasket vi opp ryddet og heiset våre 3 klubb flagg MF Delfin, HS og Lerwick. Vi skiftet til seiltøy for at vi ikke skulle bli helt gjennomfrosne når vi skulle stå ute og vente et par timer til.

Etterhvert ble det en hel masse folk på brygga ca 50 personer og det var fantastisk moro. Vi ble skikkelig rørt og kjempeglade at det er så mange som er så glade i oss, eller kanskje de bare vil bli av med oss. (hi hi) Vi ble overrasket av at det kom så mange av SFO barna med foreldre, men i går like før Susanne skulle gå så kom en elev og viste en hemmelig lapp. Han fikk ikke vise den og jeg skulle ikke vite noe om den. Det var sendt ut en oppfordring om å møte opp for å vinke av Sajoma. Både foreldre og barn var om bord, og de syntes det var moro se båten.

Prikk kl 11 kastet vi loss med god hjelp, vi ville ikke drøye lengre enn avtalt, vi kjørte en runde rundt og alle vinket, ropte, tok bilder og det gjorde vi også. Det ble litt mye på en gang og tårene kom, men det var utrolig gøy. Vi seilte fra Sponvika og til Reietangen etterpå løyet vinden så vi motoriserte til litt etter Hellesø da kom mer vind så vi spredde  forseilene og seilte  helt frem, 3,30 motor.

Boheme +Martin som mannskap tok oss i mot og inverterte oss på middag etter at vi skiftet. Karin serverte Porterkokt oksestek, poteter, salat med rødvin til, nydelig, Tommy hentet marsipankake til dessert. Vi avsluttet med en kveldsprat hos oss og vi hadde en veldig fin kveld sammen.

Søndag 02.04.00

Våknet 9 stod opp direkte og det var akkurat i tide for å hjelpe Boheme i vei. Det snødde og var østlig vind ca 10 på morgenen, men det løyet utover dagen og snøen falt i hele dag. Etter frokost ordnet vi skydd foran bokhyllene, + rustfri stang foran komfyren og flyttet ene revefestet på bommen. Gikk en skikkelig langtur forbi kirkegård over fjell + strand til Långegærde der vi satte oss  ved venteværelset og drakk kaffe. Vi var temmelig våte etter snøværet, men det var friskt og deilig.

Etter en liten middagslur laget vi middag kalvestek, poteter og løk i ovnen, kjempe godt. Kort kveldstur, betalte strøm 15 kr/ natt. Oppvask, forberedelser på sjøkart med å legge inn wpt  på GPS. Vi hørte vi på siste værmeldingen.

Mandag 03.04.00

Vi sto opp 7.45. hørte værmelding, spiste frokost og dro ut i regnet, det blåste ca 6 sm øst. Vi heiset storseilet og den store genuaen, vi seilte av gårde, gikk Kløvningarna – Tisler ut til Torbjørnskjær. Vi holdt 5 knop båten gikk fint. Vi endret kurs mot sydost, det var dårlig sikt og vi så 4 store båter og 7 fiskebåter på turen.

Vi oppdaget dessverre at gain knappen på radaren sluttet å fungere. Vind vred og økte, til 12 sm syd, vi revet og holdt fortsatt 5 knop.

Når vi passerte Svenner løyet det, og vi startet jerngenuan og like etterpå kom nordlig vind 10 ms. Turen var 6 timer under seil og motor 1.30. Inne på land lå masse snø og det var skikkelig glatt på brygga og vanskelig å finne ringer til tauene. Ved første flytebrygga var det for grunt og ved den andre hevet det alt for mye så vi dro lenger inn og fant en plass med uteligger den var bra.

Vi snakket litt med naboen før vi fortet oss ned og fyrte opp refleksen og begynte å tørke alle gjennomvåte klær. Vi laget til gratinerte poteter og varmet det siste kalve kjøttet i saus, serverte rødvin til og det smakte som vi fortjente – nydelig. Klokken 20 var vi helt slutt begge to, stilte kl på 21.50 for å høre værmelding. Vi la oss på hver vår sofa i salongen og sovnet.

Hørte litt på radio når kl. plinget men værmeldingen uteble så vi stilte klokken på 7.45 for i morgen. Vi tvilte på at været skulle bedres for tidligere på kvelden begynte det å snø og blåse enda mer og på vhf meldingen snakket de om snø, kuling for i  morgen så vi gikk å la oss.

Tirsdag 04.04.00

Kl ringte 7.45 det hadde kommet 7 cm snø i natt og snøen falt fortsatt og kulingen sto på fra nord. Vi gjorde det eneste rette, la oss på andre siden og sov til 9 da det serveredes frokost. Vi gikk flere små turer i det  ufyselige været, kjøpte mat til kvelden og så oss litt om, kjøpte  kart over Stor Britannia. Måket dekk etter at det ble slutt på snøværet ved 18 tiden.

Klærne trengte hele dagen på å tørke. Vi ovn stekte koteletter, poteter, løk og tomater våres spesialitet. De har meldt bedre vær for onsdag, opp klarnende og 10 sm,  nordlig vind og kalde netter, men hvis det holder opp med snø/ regn så blir det bra.

Onsdag 05.04.00

Vi våknet 7 opp direkte til sol på blå himmel nordlig vind 7 ms, vi spiste og dro vi måtte tine tauene med varmtvann. Vi rullet ut indre seilet og vi seilte deilig av gårde i 5 knop og litt over. Omtrent halvveis til Jomfruland  greide vi ikke mer enn 4,5 knop, så stor seilet ble heiset og farten økte til 6 knop etter litt økte vind til 10. Det ble 1 tim motor 5.30 seil. Seilasen i dag var helt fantastisk og veldig gøy vi seilte helt inn i havna på Risør. Vi prøvde et par forskjellige plasser men endte opp innerst i pollen.

Det var masse snø på brygga som smeltet fort i sola. Tommy leverte radaren og fikk beskjed om å komme tilbake litt før 15.30 for da skulle de sikkert vite om de kunne fikse problemet. Etter litt snakket vi med reparatøren og han hadde funnet feilen. Det var en mikrobryter som irret av kondens, han fikset den. Det var kjempebra og kun 350 kr, det var det verdt.

Vi spiste reker og loff i cockpiten, det var nydelig i sola og etterpå gikk vi tur opp til den hvite flekken og videre i friområdet rundt.  Det blir kaldt i natt vi så at vanndammene var frosset på kveldsturen. Vi var trøtte etter mye vær og sol.

Søndag 09.04.00

Torsdag reiste vi kl. 9 det var sol og sv vind 5 ms. Motoren fikk jobbe, vi stoppet ved blå  lanternen i Lyngør og gikk tur, ikke mye folk. Dro videre til Arendal, 5 timer for motor. Vi la oss først i pollen og det var mye folk på kaien i det flotte  været, men vi flyttet senere på grunn av russefest like bortenfor, vi kunne bruke strøm fritt på flyte brygga.

Vi tok en rolig kveld hjemme og vi gikk tur. På fredag etter frokost ordnet vi litt i det nydelige været byttet sjakkel på storseilet, pakket jolla og fjernet fiskekassa. Vi var hjemme hos Tommys bror Roger, vi satt ute på verandaen i sola og hadde en fin ettermiddag.

Vi hadde en trivelig kveld på byen, det var skikkelig tett tåke ute når vi gikk hjem. Lørdag opp kl 10, vi handlet litt og så kastet vi loss i svak østlig vind og grått vær, men det klarnet etterhvert og vi seilte med fin medstrøm ca 20 NM. Det var en deilig dag,  gikk gjennom Randesund. I Kristiansand var alle flytebrygger på land så vi fant en kai plass. Turen var 3.30 med seil og resten motor. Vi traff Ivreren og den var meget ombygget, vi fikk en trivelig kveld m Janne.

I dag dro vi kl. 8 og det var sol, stille vær det ble en kjempe flott tur til vi passerte Lindesnes da fikk vi motstrøm og litt vind i mot.  Vi kom til Kirkehamn kl 19 etter og ha vært på farta i 11 timer. Vi skiftet til landklær og gikk en lang tur fulgte veien rundt til Eide og videre, det var veldig vakkert ved kanalen med alle sjøboder og båt garasjer, deilig tur ca 5 km. Tilbake for kveldsmat værmelding og tidlig kveld.

Mandag 10.04.00

Opp 8 det var sol og vestlig vind ca 5 så vi kjørte motor til Egersund, det var en del strømsjø Vi så mange fiskebåter det var visst mye sild inne nå. I Egersund var det vanskelig å finne en god plass på grunn av mange uteliggere var i stykker og så lå der mange fiskesjarker,  vi la oss på kaien innerst der de drev og bygget nytt service hus.

Vi var i butikken og etterpå gikk vi tur opp på Varberg fjellet. Det skyet litt, det så ut som om det skulle bli regn, men det kom ikke noe. Etter at vi sovet middag, hørte vi på værmeldinga, de meldte sydlig vind og regn, så da tenkte vi at i morgen runder vi Jæren.

Tirsdag 11.04.00

Sto opp 6.30 til overskyet 5 ms østlig vind vi dro  utover for motor. Det første var det mye rotete sjø. Når vi passerte Kvasheim hadde vind øket 7-8 ms  fortsatt østlig så vi spredde forseilene og fikk en nydelig seilas helt frem. En god del dis men grei sikt, så mange fartøy og fire lå på svai et godt stykke på utsiden av Jæren.

Inne i Tananger, 7.30 timer var vi underveis, med 6 timer seilas. La oss innerst på kaien, gikk og handlet middagsmat til oss og vår gjest. Kl 18 kom Trond han var seg lik med samme gode humør. Vi spiste middag og hygget oss sammen med Lofoten minner fra 1998 og øvrig seil prat.

Onsdag 12.04.00

Opp kl 8.30 og det var fint vær vi fikset litt etter frokost. T ble heiset opp i masten og knøt  opp flere tråder, vi limte på registrering sjekket olje på motor og gir. Kl 12 kom Trond og hentet oss for en rundtur på Jæren det ble en hyggelig dag som ble avsluttet hjemme hos Trond med kaffe før han kjørte oss hjem ved 19 tiden.  Vi var på biblioteket og sjekket E mail. Vi kjøpte krabber og reker til kvelds som vi koset oss med før vi avsluttet kvelden med å høre på værmeldinga.

Torsdag 13.04.00

Opp kl 8.30 det var sol og svak Nordlig vind. Vi gjorde litt innkjøp før vi kastet loss og satte kurs for Kvitsøy som vi så mange ganger snakket om å besøke men seilt forbi.  Kvitsøy var vel verdt et besøk, kjempe koselig øy med mange fine hus i små viker med brygger. Det er 520 innbyggere her. Det er butikk, post, bank, skole, bhg, kommunehus med bibliotek, der var vi og sjekket mail. Vi gikk ca 1 mil lang tur på kryss og tvers. Værmeldingen har ikke noe bra Shetland vær enda masse kuling hele veien så vi får vente  litt.

Fredag 14.04.00

Opp 8.30 til overskyet vær og dårlig sikt. Etter frokost satte vi kurs for Skudeneshavn det duskregnet  hele veien, vi stoppet og fylte diesel 2.68 kr /literen det er kjempe billig, vi fikk handle uten moms. Vi la oss innerst på flyte brygga. Vi gikk tur etter at det sluttet å regne,  opp til parken og videre utover vi var heldige vi så delfinen.

Lørdag 15.04.00

Vi sto opp 9.30, vi våknet tidligere av hagle som slo på luken så da passet vi på å sove lenge. Det kom et par skurer under formiddagen men senere ble det fint. Snakket lenge med en man fra Karlskrona  som nå arbeidet her og var veldig seilinteressert. Vi skrudde 2 bolter i sprayhooden, og ordnet avlastingstauet og litt annet. Vi gikk tur til Syrevågen opp på et fjell det ble en lang tur ca 1 mil. Vi tok en stille og koselig  kveld med pasta og lesing.

Søndag 16.04.00

Opp 9.30 til overskyet og stille vær. Vi følte at vi gått glipp av et tilfelle, men det viste seg når vi hørte værmeldingen at ny kuling skal komme inn i morgen igjen. Utrolig urolig vær for tiden, det er tidlig på sesongen. Vi kjørte motor til Utsira i duskregn og det var surt og kaldt. Refleksen fikk varme oss når vi kom frem.  Siden 1996 når vi var her sist har ferjeleiet i sørhamna blitt ferdig. Vi gikk tur.

Mandag 17.04.00

Litt vind på morgenen. Vi gikk en vikingløype men det var utrolig vått og vi måtte gå dobbelt så langt p.g.a. Vi hadde joggesko på og det var veldig upraktisk men vi trodde det var mest fjell ikke så åpent med gress og marker. Etterpå gikk vi til kommunehuset og fikk tilgang til svømmehallen 30 kr/ pers.

Kjempeflott anlegg og det var nydelig å bade /svømme /leke og dusje. Vi handlet og så at butikken var litt større enn sist, gikk tur igjen etter middag. På kvelden økte vind til kuling og det slo over piren. Vi tok en stille og deilig kveld med boka nede i varmen, men vi måtte slå av refleksen når kulingen kom.

Tirsdag 18.04.00

Vi var ute og filmet, tok bilder av uværet. Det var regnskurer og 15 ms syd østlig vind. I Norrvikvågen var det ikke heller stille til tross for at det lå i læ men det drar utrolig over øya Dalanaustet var blitt restaurant og pub kjempe flott restaurert både inn / utvendig. Vinden fortsatte likt hele dagen og vi koste oss med  inne i varmen mens Sajoma krenget  ved kai.

Onsdag 19.04.00

I dag handlet vi litt ekstra god mat til påsken, det er jo sånn at når ferja kommer kl 11 er det mange som venter i butikken for at få nye ferske varer først så også vi. Vi var mye ute og gikk tur mellom bygene på ettermiddagen bar det av for ny tur i svømmehallen like deilig som sist og vi var helt alene.

Vi snakket med en mann på brygga som fortalte om juleværet de hadde nå i 1999: vinduene i 2. etasje i Silda kongens fabrikk ble blåst ut av sjø, kaia ble renset for ting og båter ble slengt på land akkurat hvor mye det blåste fortalte han ikke. Vi koste oss med spekemat og eggerøre på kvelden og etter på gikk vi en tur på Dalanaustet, for å se fotballkamp  Man U- Real M det var stor stemning med tilhengere av begge lagene. Gikk hjem kl 12 og tok kvelden.

Torsdag 20.04.00

Fortsatt kuling ca 12 ms grått vær og regn av og til. Det ser ikke ut som om det skal bli bedre vær ennå, det er et skikkelig stort lavtrykk over stor  Brittania.  Vi gikk vikingløypa i dag igjen med støvler selvfølgelig flott tur rundt 8 utgraving steder. Vi slappet av med mye lesing inne i varmen.

Fredag 21.04.00

Långfredag er det i dag, grått vær og tåke med mye regn og sydlig kuling. Vi oppdaget  at lading ikke fungerte og lurte på om det var Ladacen som var gåen. Vi bestemte oss da for å flytte inn til Haugesund, det ble en grei tur inn selv om det var en  del sjø ca halv NM sikt men flott seilas. Vi hadde en stille og rolig kveld, det lå to andre gjestebåter, vi la oss ved redningsskøyta der fans det strøm på brygga.

Lørdag 22.04.00

Vi fikk kontakt med Petter Vathne gjennom Odd, han hjalp oss under dagen at lokalisere feilen til dynamoen etter at vi prøvde hans Ladac om bord i Sajoma. Vi ble med ham og Inger på seiltur ut til Urter der et fartøy sto høyt opp i fjære steinene, da skjønte vi hvorfor det fartøyet vi så skimte i tåken da vi seilte inn dagen før, var så utrolig nær land. De inviterte oss på middag på kvelden og det ble en  veldig koselig kveld med god mat  og trivelig selskap.

Søndag 23.04.00

Mye regn på formiddagen, vi gikk  flerre turer etterpå når det klarnet. Vi fylte vann og vasket dekk. Vi tok en stille hjemmekveld med mye prat om lading og for /bakdeler med Sajoma.

Mandag 24.04.00

Ordnet litt på dekk i dag skrudde vekk dynamoen. Fint vær i dag. Gikk tur flere ganger så på en 60 fot stålbåt fin men altfor stor for oss. Vi drakk kaffe med Petter og Inger. Vi lagde vår spesialrett i form til middag like godt som vanlig.

Tirsdag 25.04.00

Kl ringte 7.15 og vi sto opp og gjorde oss klare til Petter kom og hentet oss kjørte til AS diesel og kjøpte en ny dynamo 2387 kr.  Tilbake på kai igjen takket for all hjelp. Vi dro ut til Røvær i overskyet og dønning fra nord. Røvær var veldig koselig tok strøm fra vandrerhjemmet 20 kr/ døgn.

Onsdag 26.04.00

Vi ble liggende i dag, vi gikk rundt og kikket og snakket med folk. Tommy spilte ball med en gutt og en jente det var moro. Det sto en minnes støtte fra den store ulykken der 30  mennesker druknet når de skulle i begravelse på en nærliggende øy. Meget sørgelig historie der 36 barn og 6 menn satt igjen. Ellers ble Røvær og dess hyggelige folk en veldig trivelig bekjentskap.

Torsdag 27.04.00

Regn på morgenen. Vi flyttet til Espevær 10 NM. Det var en veldig fin, stille og trevlig plass. Vi gikk tur over øya og så på UFO ringen en oktober kveld i 1975 ble det observert en lysende gjenstand inn over Espevær og etterpå fant de en stor ringformet forsenking. Omkretsen er 63 m og marka var presset ca 7 cm ned i et 40 cm bredt spor.

Enn den dag i dag vokser det ikke gress der. Vi kjøpte reker av en lokal fisker og vi snakket med mange forskjellige lokale folk.  Vi tok strøm fra Biekronå kafe 30 kr / natt. Det blåste 16 ms på Shetland og i Nordsjøen i dag, da føltes det bra at vi ikke var utpå havet nå.

Fredag 28.04.00

Regnet  plasket på taket i dag tidlig, men kl 8.30 klarnet det og ble utover dagen varmt og  helt annen luft deilig. Vi reiste med kabelferjen over til andre siden 5 Kr /tur.  Vi puttet penger i en boks trykket på en knapp og så reiste vi. Vi gikk flere korte turer i dag ikke så langt som i går. Vi kjøpte reker av samme fisker. Det kom 2 seilbåter og 3 motorbåter, plutselig var det folksomt og det viste seg at det var helg.

Vi gjorde Sajoma “Ship shape” vær meldinga sier ø-sø først kuling etter på 5- 10 avtagende og søndag skiftende bris litt tåke og regn, men også god sikt. Det føles greit ut og nå håper vi det blir bra.

Lørdag 29.04.00  – søndag 30.04.00

Opp kl 4.15 start 4.40 fortsatt mørkt, frisk østlig vind, vind slapp når vi kom ut fra land og det ble stille. Flott soloppgang og videre hadde vi sol hele dagen og dønning fra syd halve dagen etterpå stille vann.

Vi begynte med vakter med en gang så vi slappet av /sov innimellom. Midt på dagen gikk en drøm i oppfyllelse når Tommy roper meg opp.

Vi så Spekkhoggere først på lang avstand en stor flokk som delte seg og 10 stykk kom nærmere og nærmere til de var 100 m unna og fulgte oss ca 1 tim. Fantastisk! Etter en stund kom de helt inntil og en av dem svømte 1 meter under vannflata en meter i fra båten og studerte oss. Det var utrolig moro går nesten ikke å beskrive følelsen vi fikk.

Vi passerte mellom Frigg og Heimdal og da kom sydøst vind ca 8 ms som sto hele natta. Fin seilas en stund med vindroret som styrte under en stjerneklar himmel og morild som løs rundt båten, kjempefint og deilig. Når det lysnet var det dis og etterhvert tett tåke med frisk sv vind når vi hadde 50 NM igjen. Vi ble igjen påminte om så deilig og viktig det er med Radar.

Vi fikk besøk av delfiner som  hoppet rundt baugen det var moro. Tåken varte i ca 25 NM og etterpå klarnet det mer og  mer og vi fikk motvind og motoren fikk gjøre siste jobben inn. Solen skinte over Lerwick og det var deilig å komme hit igjen. Reisen tok 36 timer og vi logget 215 NM, og alt fungerte bra om bord.

Vi drar av gårde fra Halden 1. april
Snøvær og hviledag i Stavern
Veldig fint på Røvær
Bløtt og kaldt
Nyter utsikten på Espevær
Wow! Besøk av Spekkhoggere
Herlig å se Spekkhoggere på nært hold
Bare å nyte opplevelsen
Roper opp Lerwick havna før anløp