26 mai
Vi reiste fra Bergen till Kleppervika på ettermiddagen det var fortsatt kuling fra sø. Fin,
stille og rolig havn med flytebrygge her var det god plass. Sist brev avsluttet vi med at vi
skulle fikse litt i riggen det fikk vi ordnet hos seilmaker Iversen. 3 timer hang reparatøren
oppe i riggen med Tommy som assistent nede på dekk. Han heiset opp verktøy og utstyr,
jobben ble veldig bra det var fint å få det gjort.
27 mai
Dro fra Kleppervika 12.45 med kurs for Shetland. Hørte på værmelding igjen ved 15 tiden
øst – sø 12 – 15 sm og regnbyger. Det var grei retning men litt mye vind for Nordsjøen, men
vi fortsatte. Det ble mer vind etterhvert så værmeldingen stemte og det ble mye stor sjø
etterhvert. Con Amore tok sjøene utmerke og vi gjorde god fart. Det var dårlig sikt fikk øye
på Shetland veldig seint kun 1 nm innen vi svingte inn. Det var deilig å komme i havn
endelig var vi i Lerwick igjen for sjette gang vi hadde brukt 31 timer på 195 nm det er 6,3
knop i snitt fra Marstein fyr.
28 mai – 7 juni
Veldig mye vind, tåke og regn i hele denne perioden så vi hadde ganske kjedelig vær alle
dager uten en. Den dagen ble kanonfint vær sol og varmt. Vi hadde planlagt å ligge her
lenge så da vi ikke skulle dra noe sted gjorde det ikke noe med litt kjedelig vær. Det var to
båter i havna når vi kom Four Season fra Hællevikstrand som vi var mye sammen med og
en Colin Archer fra Molde. Etterpå var det flee båter som kom blant annet Alona og Kristina
2 fra Karlstad dem hadde vi mange hyggelige stunder sammen med. Dagene gikk med til å
handle, matlaging, mye lesing og sosialt samvær. Vi var ute og gikk lange turer i dårlig vær
for trim trenger vi alltid. En dag besøkte vi en utstilling med veteranbiler og motorsykler.
7 juni
Våknet opp til sol og flott vær det var akkurat passe vind vi kastet loss kl 7 og la kurs mot
Fair Isle som kalles for drømme øya i vest. Det blåste 7 – 9 sm sø vi fikk en nydelig seilas
hele veien 44 nm og det tok oss 7,5 time veldig deilig. Kom inn for fjerde gang il denne
herlige lille øy. Vi var alene i havnen det var utrolig vakkert. Gikk en lang tur med en
gang for sikkerhet skyld tok vi med en pinne for å beskytte oss mot Labbene. Vi trenge
det på detvanlige stedet der Labbene hekker så stupte dem mot oss for å skremme oss
vekk. Vi huket oss ned fortet oss og viftet med pinnen ellers hadde de dratt oss i håret
med klørne. Vi kjøpte kjøtt i butikken til kveldens grillmiddag på brygga. Vi fikk krabber
av Jimmie han bor her og er skipper på fergen Good Sheppard den går mellom
Shetland og Fair Isle. Vi kjenner ham fra tidligere besøk og det var koselig å treffes igjen.
Alona kom inn vi gikk tur sammen med Jan opp til fyret på nordlige enden.
Vi så nesten ikke noen Lundefugler dessverre det var veldig trist. Ved tidligere
besøk satt vi lenge og studerte dem de var så morsomme og veldig nysgjerrige på oss
at etter en stund kom de så nær kun en halvmeter i fra.
8 juni
Like fint vær våknet vi til i dag også, herlig. Vi var ute på lang vandring, på ettermiddagen
kom fergen inn og vi hjalp til å losse lasten. Kl 19 var vi invitert på middag hos Jimmie og
Florie det ble en kjempe koselig kveld med hyggelig prat og god mat.
9 juni
10 – 13 sm syd østlig vind flott seilas til Kirkwall på Orkney. Det var 67 nm vi fikk mye
med strøm som beregnet og en el grov sjø. Inn i mellom øyene gikk strømmen helt opp i 5
knop. Vi syns det er litt merkelig når vi kommer seilande på helt flatt vann så ser vi at bak
neste odde koker sjøen. Bølger på 2-3 meter fra alle veier ser det ut som etterpå ved neste
odde er det flatt vann igjen. Inn til Kirkwall kl 21 vi gikk direkte en liten tur på land deilig
å strekke på beina. Traff Kristina to igjen en comfortina 32 var kommet litt før oss
Reinhardt fortalte at han fått en skikkelig overskylling båten rett ute her der det ar mye
strøm og rare bølger. Fylte cockpit og mye vann i salongen, men det gikk bra. Neste
dag sov vi lenge og lå i havn det var fint vær, men kuling fra sørøst. Brukte dagen til
opprydding, dusj, gikk tur, diverse innkjøp og sosialt samvær.
11 juni
Våknet opp til en fin dag etter værmelding og beregning av strøm kastet vi loss kl 13. Vi
gikk for motor i svak motvind, veldig klar og god sikt denne gang så vi Skottland tidlig.
Det er morsomt å nærme seg en kyst å få øyekontakt. Vi brukte 9 timer vind økte litt
etterhvert vi fikk også en del merkelig sjø. Vi hadde på forhånd ønsket oss en rolig dag når
vi skulle krysse Pentland hvor strømmen kan sette opp til 16 knop. La til i Wick kl 24 gikk
en kort tur før vi satte vekkerklokken på 6.30 og la oss.
12 juni
Start kl 7 med kurs for Buckie 47 nm i svak motvind. Vi hadde sol, godt vær, god sikt og en
del sjø. Kom inn på høyvann og la til med lange tauer ved kai i dag er det 3,7 m forskjell i
tidevann. Resten av ettermiddagen regnet det, men vi gikk lang tur opp i byen sjekket
email på biblioteket og vi var i den gamle havnen og tilbake hjem. Koselig havnkaptein
kom å spurte om vi trengte kjøring noe sted.
13 juni
Start 5.30 med kurs for Inverness blandet vær sol varmt og kraftige regnskurer. Fin seilvind
ført 5 sm sydlig vind det løyet og vi kjørte motor resten av veien. Det kom delfiner og
svømte rundt bauen som vanlig alltid like moro å få besøk så lekne og glade. Vi ropte opp
Clacknaharry lock som er porten og første slusen inn i Kaledonia kanal. Vi kunne gå rett
inn ettersom det nå vr høyvann og kanalen er åpen 4 timer før og etter høyvann. Vi
betalte for 7 dager 2030 kroner sluset opp til Seaport marina og la oss ved siden av
Kristina 2. Lå her i tre netter sammen med Reinhardt. Vi fylte diesel for 3,80 kr/liter.
Vi gikk turer, gjorde en del gode innkjøp til båten og fikset litt småjobb. Den ene dagen
var veldig varm og fin ellers var det en god del regn og kuling. Vi hadde kalesjen oppe
og varmen på om bord så det gikk ingen nød på oss. Andre kvelden grillet vi om bord
hos oss med Reinhardt som gjest vi koste oss med god mat og etterpå gikk vi på den
lokale puben der traff vi trivelige folk som gjorde kvelden meget hyggelig.
16 juni
Tok farvel av vår gode nabo og begynte å sluse oppover Muirtown locks som første
slusetrappen heter. Regnskurer inn i mellom hele dagen og vi kjørte over Loch Ness uten
å se Nessie denne gangen heller. Fremme i Fort Augustus 19.30 her la vi oss fordi slusene
var stengt for dagen. Gikk tur langs slusene her syns vi det er veldig koselig hele veien her
ligger husene tett med butikker, restauranter og puber. Sto opp 7.30 neste morgen for å
prøve å rekke første slusing opp. Da fikk vi greie på at kanalen var stengt mandag og
tirsdag på grunn av søk etter en savnet person det var trist å høre. For oss gjorde det ikke
noe vi har god tid. I tillegg var det en meget dårlig værmelding 25 – 27 sm full storm så vi
hadde ikke kommet langt likevel. Det var bare å knyte se fast å gjøre det beste av
situasjonen.
19 juni
Start kl 8 med å sluse opp trappen i Fort Augustus vi kjørte hele dagen passerte 11 sluser
og 5 bruer over Loch Oich og Loch Lochy la til i Banavie kl 17. Utrolig grønt og frodig det er
langs hele kanalen det er veldig fint. Masse Rododendron busker her og der, en gul busk
som både lyser opp og dufter veldig godtgror overalt. Vi møtte og pratet litt med Non Sine
fra Bjørkø, koselig prat. Gikk tur ned forbi Neptun staircase de vi skulle sluse ned i morgen
tidlig kl 8 til siste bassenget i Corpach der kanalen er slutt. Handlet, gikk hjem og grillet
middag.
20 juni
Sol og fint vær helt vindstille på morgenen det er veldig uvant. Vi var 5 båter som sluset
ned sammen det gikk veldig greit og tok 1,5 time. Fikk vente ytterligere en stund før vi
fikk sluset ut i havet igjen kl 13. Det føltes deilig å komme ut, men kanalferden har vært
veldig fin. Ferdige med 29 sluser, 10 bruer, 60 nm og den ble bygget i 1822. Motvind og
svak mot strøm halve veien resten medstrøm og en kjempefin tur flotteste og
varmeste dagen på lenge. La til i marinaen på Kerrera utenfor Oban kl 17.30.
Tok ferjen inn til Oban kikket litt rundt spiste fish and chips på brygga en herlig kveld.
21 juni
Våknet til regn og grått vær. Tommy så på fotball England- Brasil resultatet ble meget godt
mottatt av det skotske publikum. Gikk en lang tur mellom regnskurene og på kvelden
feiret vi midsommer.
22 juni
Sto opp 4,25 med veldig tidlig avgang for å rekke medstrømmen i Luing sound.
Beregningene stemte meget bra vi hadde litt over 12 knop på vår GPS. Først tett tåke og
regn, men når vi passerte Craighouse på Jura klarnet det endelig opp ble sol fra blå
himmel og fin seilvind. Klokken 18 etter 13,5 timer på farta la vi til i Ballycastle i Nord
Irland. Det var deilig å komme hit igjen etter det flotte oppholdet vi hadde her sist i 2000.
Etappen Bergen – Ballycastle har tross veldig mye dårlig vær gått meget greit. Vi har brukt
mye tid til å lytte på værmeldinger for å klare og forflytte oss mellom kulingene.