Utdrag fra loggbok: Bergen 26.05.02 – Ballycastle 22.06.02

26 mai

Vi reiste fra Bergen till Kleppervika på ettermiddagen det var fortsatt kuling fra sø. Fin, stille og rolig havn med flytebrygge her var det god plass. Sist brev avsluttet vi med at vi skulle fikse litt i riggen det fikk vi ordnet hos seilmaker Iversen. 3 timer hang reparatøren oppe i riggen med Tommy som assistent nede på dekk. Han heiset opp verktøy og utstyr, jobben ble veldig bra det var fint å få det gjort.

27 mai

Dro fra Kleppervika 12.45 med kurs for Shetland. Hørte på værmelding igjen ved 15 tiden øst – sø 12 – 15 sm og regnbyger. Det var grei retning men litt mye vind for Nordsjøen, men vi fortsatte. Det ble mer vind etter hver så værmeldingen stemte og det ble mye stor sjø etter hver. Con Amore tok sjøene utmerke og vi gjorde god fart. Det var dårlig sikt fikk øye på Shetland veldig seint kun 1 nm innen vi svingte inn. Det var deilig å komme i havn endelig var vi i Lerwick igjen for sjette gang vi hadde brukt 31 timer på 195 nm det er 6,3 knop i snitt fra Marstein fyr.

28 mai – 7 juni

Veldig mye vind, tåke og regn i hele denne perioden så vi hadde ganske kjedelig vær alle dager uten en. Den dagen ble kanonfint vær sol og varmt. Vi hadde planlagt å ligge her lenge så da vi ikke skulle dra noe sted gjorde det ikke noe med litt kjedelig vær. Det var to båter i havna når vi kom Four Season fra Hællevikstrand som vi var mye sammen med og en Colin Archer fra Molde.

Etterpå var det flere båter som kom blant annet Alona og Kristina 2 fra Karlstad dem hadde vi mange hyggelige stunder sammen med. Dagene gikk med til å handle, matlaging, mye lesing og sosialt samvær. Vi var ute og gikk lange turer i dårlig vær for trim trenger vi alltid. En dag besøkte vi en utstilling med veteranbiler og motorsykler.

7 juni

Våknet opp til sol og flott vær det var akkurat passe vind vi kastet loss kl 7 og la kurs mot Fair Isle som kalles for drømme øya i vest. Det blåste 7 – 9 sm sø vi fikk en nydelig seilas hele veien 44 nm og det tok oss 7,5 time veldig deilig. Kom inn for fjerde gang il denne herlige lille øy. Vi var alene i havnen det var utrolig vakkert. Gikk en lang tur med en gang for sikkerhet skyld tok vi med en pinne for å beskytte oss mot Labbene. Vi trenge det på det vanlige stedet der Labbene hekker så stupte dem mot oss for å skremme oss vekk.

Vi huket oss ned, fortet oss og viftet med pinnen ellers hadde de dratt oss i håret med klørne. Vi kjøpte kjøtt i butikken til kveldens grillmiddag på brygga. Vi fikk krabber av Jimmie han bor her og er skipper på fergen Good Sheppard den går mellom Shetland og Fair Isle. Vi kjenner ham fra tidligere besøk og det var koselig å treffes igjen. Alona kom inn vi gikk tur sammen med Jan opp til fyret på nordlige enden. Vi så nesten ikke noen Lundefugler dessverre det var veldig trist. Ved tidligere besøk satt vi lenge og studerte dem de var så morsomme og veldig nysgjerrige på oss at etter en stund kom de så nær kun en halvmeter i fra.

8 juni

Like fint vær våknet vi til i dag også, herlig. Vi var ute på lang vandring, på ettermiddagen kom fergen inn og vi hjalp til å losse lasten. Kl 19 var vi invitert på middag hos Jimmie og Florie, det ble en kjempe koselig kveld med hyggelig prat og god mat.

9 juni

10 – 13 sm syd østlig vind flott seilas til Kirkwall på Orkney. Det var 67 nm vi fikk mye med strøm som beregnet og en el grov sjø. Inn i mellom øyene gikk strømmen helt opp i 5 knop. Vi syns det er litt merkelig når vi kommer seilande på helt flatt vann så ser vi at bak neste odde koker sjøen. Bølger på 2-3 meter fra alle veier ser det ut som etterpå ved neste odde er det flatt vann igjen. Inn til Kirkwall kl 21 vi gikk direkte  en liten tur på land deilig å strekke på beina.

Traff Kristina to igjen en Comfortina 32 var kommet litt før oss Reinhardt fortalte at han fått en skikkelig over skylling båten rett ute her der det ar mye strøm og rare bølger. Fylte cockpit og mye vann i salongen, men det gikk bra. Neste dag sov vi lenge og lå i havn det var fint vær, men kuling fra sørøst. Brukte dagen til opprydding, dusj, gikk tur, diverse innkjøp og sosialt samvær.

11 juni

Våknet opp til en fin dag etter værmelding og beregning av strøm kastet vi loss kl 13. Vi gikk for motor i svak motvind, veldig klar og god sikt denne gang så vi Skottland tidlig. Det er morsomt å nærme seg en kyst å få øyekontakt. Vi brukte 9 timer vind økte litt etterhvert vi fikk også en del merkelig sjø. Vi hadde på forhånd ønsket oss en rolig dag når vi skulle krysse Pentland hvor strømmen kan sette opp til 16 knop. La til i Wick kl 24 gikk en kort tur før vi satte vekkerklokken på 6.30 og la oss.

12 juni

Start kl 7 med kurs for Buckie 47 nm i svak motvind. Vi hadde sol, godt vær, god sikt og en del sjø. Kom inn på høyvann og la til med lange tauer ved kai i dag er det 3,7 m forskjell i tidevann. Resten av ettermiddagen regnet det, men vi gikk lang tur opp i byen sjekket email på biblioteket og vi var i den gamle havnen og tilbake hjem. Koselig havn kaptein kom å spurte om vi trengte kjøring noe sted.

13 juni

Start 5.30 med kurs for Inverness blandet vær sol varmt og kraftige regnskurer. Fin seilvind ført 5 sm sydlig vind det løyet og vi kjørte motor resten av veien. Det kom delfiner og svømte rundt bauen som vanlig alltid like moro å få besøk så lekne og glade. Vi ropte opp Clacknaharry lock som er porten og første slusen inn i Kaledonia kanal. Vi kunne gå rett inn ettersom det nå var høyvann og kanalen er åpen 4 timer før og etter høyvann. Vi betalte for 7 dager 2030 kroner sluset opp til Seaport marina og la oss ved siden av Kristina 2.

Lå her i tre netter sammen med Reinhardt. Vi fylte diesel for 3,80 kr/liter. Vi gikk turer, gjorde en del gode innkjøp til båten og fikset litt småjobb. Den ene dagen var veldig varm og fin ellers var det en god del regn og kuling. Vi hadde kalesjen oppe og varmen på om bord så det gikk ingen nød på oss. Andre kvelden grillet vi om bord hos oss med Reinhardt som gjest vi koste oss med god mat og etterpå gikk vi på den lokale puben der traff vi trivelige folk som gjorde kvelden meget hyggelig.

16 juni

Tok farvel av vår gode nabo og begynte å sluse oppover Muirtown locks som første slusetrappen heter. Regnskurer inn i mellom hele dagen og vi kjørte over Loch Ness uten å se Nessie denne gangen heller. Fremme i Fort Augustus 19.30 her la vi oss fordi slusene var stengt for dagen. Gikk tur langs slusene her syns vi det er veldig koselig hele veien her ligger husene tett med butikker, restauranter og puber.

Sto opp 7.30 neste morgen for å prøve å rekke første slusing opp. Da fikk vi greie på at kanalen var stengt mandag og tirsdag på grunn av søk etter en savnet person det var trist å høre. For oss gjorde det ikke noe vi har god tid. I tillegg var det en meget dårlig værmelding 25 – 27 sm full storm så vi hadde ikke kommet langt likevel. Det var bare å knyte se fast å gjøre det beste av situasjonen.

19 juni

Start kl 8 med å sluse opp trappen i Fort Augustus vi kjørte hele dagen passerte 11 sluser og 5 bruer over Loch Oich og Loch Lochy la til i Banavie kl 17. Utrolig grønt og frodig det er langs hele kanalen det er veldig fint. Masse Rododendron busker her og der, en gul busk som både lyser opp og dufter veldig godtgror overalt. Vi møtte og pratet litt med Non Sine fra Bjørkø, koselig prat. Gikk tur ned forbi Neptun staircase de vi skulle sluse ned i morgen tidlig kl 8 til siste bassenget i Corpach der kanalen er slutt. Handlet, gikk hjem og grillet middag.

20 juni

Sol og fint vær helt vindstille på morgenen det er veldig uvant. Vi var 5 båter som sluset ned sammen det gikk veldig greit og tok 1,5 time. Fikk vente ytterligere en stund før vi fikk sluset ut i havet igjen kl 13. Det føltes deilig å komme ut, men kanalferden har vært veldig fin. Ferdige med 29 sluser, 10 bruer, 60 nm og den ble bygget i 1822. Motvind og svak mot strøm halve veien resten med strøm og en kjempefin tur flotteste og varmeste dagen på lenge. La til i marinaen på Kerrera utenfor Oban kl 17.30. Tok ferjen inn til Oban kikket litt rundt spiste fish and chips på brygga en herlig kveld.

21 juni

Våknet til regn og grått vær. Tommy så på fotball England- Brasil resultatet ble meget godt mottatt av det skotske publikum. Gikk en lang tur mellom regnskurene og på kvelden feiret vi midsommer.

22 juni

Sto opp 4,25 med veldig tidlig avgang for å rekke med strømmen i Luing sound. Beregningene stemte meget bra vi hadde litt over 12 knop på vår GPS. Først tett tåke og regn, men når vi passerte Craighouse på Jura klarnet det endelig opp ble sol fra blå himmel og fin seil vind. Klokken 18 etter 13,5 timer på farta la vi til i Ballycastle i Nord Irland. Det var deilig å komme hit igjen etter det flotte oppholdet vi hadde her sist i 2000. Etappen Bergen – Ballycastle har tross veldig mye dårlig vær gått meget greit. Vi har brukt mye tid til å lytte på værmeldinger for å klare og forflytte oss mellom kulingene.

 

Har lagt kurs mot Shetland
I Lerwick på Shetland
Herlig å vandre rundt i Lerwick på Shetland
Fantastiske Fair Isle
Ut på tur på fantastiske Fair Isle
Flott hummer fangst
Akkurat sluset inn i Kaledonia kanal, her med Reinhart
Mange flotte slott ruiner i Skottland
Det er veldig fint i Kaledonia kanal
Mange båter i slusen i Fort Augustus
Flott i kanalen, selv om det regner

Straks fremme i Ballycastle

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.