Melbu – Tana Bru 29.05.22 – 19 .06.22

I dette innlegg har vi overnattet på : Bleik, Maurnes, Harstad, Nord Rollnes, Sjøvegan, Sommarøy, Tromsø, Oksfjordhamn, Alta, Nordkapp, Lakselv og Tana Bru.

Etter fine dager i Melbu hadde vi en flott værmelding i vente. Så det godværet ville vi bruke på yttersiden av Andøya. Først så kjørte vi vestover på Hadseløya, og der var det veldig vakkert. Så stoppet vi for en meget hyggelig kaffeprat hos nye bobil kjenninger Tone og Frank like ved brua til Stokmarknes.

Etter ankomst Andøya så tok vi en sightseeing på Andenes, spesiell plass. Videre flyttet vi noen kilometer ned til Bleik. Her fikk vi skikkelig nyte godværet med sol døgnet rundt. På ettermiddagen måtte vi kjøre i gang aircondition for det var alt for hett inne i bilen. Veldig fint sted for å vandre både i fjellet og på fantastiske strender. Vi sto parkert lengst bort i hjørnet så vi fikk et stort friområde ved siden av bilen.

Vi kjørte østsiden av Andøya oppover så nå kjørte vi vestsiden av øya nedover. Slik fikk vi sett mye og fikk en fin rundtur. Det ble en kort dags etappe, kun ned til Maurnes rett nord for Sortlandsbrua. Her hvilte vi ut etter tre dager med lite søvn på Bleik.

Tilbake til Harstad området igjen for mer tid sammen med familien. Kjempe koselige møter. Siste dagen i området tok vi fergen over til øya Rolla øst for Harstad. Der feiret vi vår 29 års bryllupsdag sammen med Gunn og Oddgeir.

På turen fra Rollnes kjørte vi på veldig mye smale veier i flott natur til natt stopp i Sjøvegan. Der så Tommy på finale i Tennis fra Paris og Susanne gikk tur. Tidlig neste morgen fortsatte vi ut på Senja og besøkte Husøy. Hadde tenkt å overnatte, men ekstrem kald vind på bobil plassen overtalte oss til å fortsette ut til Sommarøy. Vi hadde stort ønske om å oppleve Sommarøy i godvær så det ble et lengre stopp på 6 dager. Først mye regnbyger og vind før vi endelig fikk et døgn med Sommervær på Sommarøy. Det ble magisk!

I Tromsø parkerte vi meget sentralt, men det var likevel ikke tilrettelagt med faciliteter. Herlig å komme til Tromsø etter at vi hatt mye tid på små utposter. Tromsø er en by vi har blitt glade i etter flere besøk tidligere. Som alltid hyggelig gjensyn med Sissel og Hans Olaf våre gode seilvenner.

Tiden var kommet til å kjøre videre nordover. i utgangspunktet hadde vi ikke tenkt å besøke Nordkapp. Men planer er til for å forandres. Så etter nattbesøk i Oksfjordhamn, gikk turen videre til Alta. En fin by med et veldig fint sentrum. Etter Alta bar det over Sennalandet, hit hadde ikke våren meldt sin ankomst ennå.

Veien videre fra Olderfjord til Nordkapp har et veldig spesielt goldt landskap. Samtidig kjempe mektig å se og få oppleve. Magerøy tunnelen var 7 km lang og ned på 212 meter dybde. For noen år siden var det utrolig dyrt å besøke Nordkapp. Nå var det ikke noen kostnad for tunnelen eller å parkere på platået. Må kun betale hvis du vil gå inn på visnings senteret. Skjønner veldig godt at Nordkapp er en skikkelig magnet for utenlandske turister. På natten var vi parkert 120 bobiler, men vi fant kun 2 norske og 1 svensk. Resten var spredd fra hele Europa. Men det kommer sikkert flere skandinaver i Juli.

Da vi rullet videre etter Nordkapp besøkte vi fine Skarsvåg og Honningsvåg. Vi tok gåtur i begge og kikket litt rundt. Omtrent 3 mil før Lakselv tok vi av mot Kolvik og Trollheimsund. Der fikk vi en flott natur opplevelse. Dolomitt formasjoner som svære Troll. I følge Samisk sagn kom trollene gående over vidda……….

I Lakselv sto vi på frikamp midt i byen. Neste dag rullet vi mot Tana Bru. Drøyt 20 mil men godt over 4 timer i effektiv kjøring, som skyldes til dels dårlig vei og lange strekninger med veiarbeid. Plutselig så vi en skilt med Silfar Canyon, en del av Børs elva. Veldig glade for at vi stoppet til og tok turen til fots innover. Fantastisk skue! På kvelden hadde vi tenkt å frikampe, men valgte camping rett ved elva og brua i Tana bru. Her er vi parkert med nesa mot Tana elv.

Vest på Hadseløya, Lofoten i bakgrunn
Lakseoppdrett på skipet, 380 meter langt
Andenes fyr
Utsikt fra Andenes mot Bleik
Drømmeplass på Bleik i tre dager
Flott å gå tur på Bleik
Gåtur med Gunn og Oddgeir på nord Rollnes
Husøy på Senja
Ferge fra Senja til Sommarøy
Vel i havn på Sommarøy, fikk opp forteltet før regnet pøste ned
Vi går tur uansett vær
Vakkert på Sommarøy
Fint med blomster
Fint på Sommarøy camping
Sommarøy
Utsikten fra vår bolig i Tromsø
Tommy har stadig drømmer, Boreal 55
Nydelig ved Silfar Canyon
Silfar Canyon
Parkert ved Tana bru
Klar for stor laksen i Tana elv