Utdrag fra Loggbok: La Gomera 05.11.03 – Barbados 17.12.03

05.11.03-14.11.03

Nå gikk vi inn i slutt spurten før avreise. Vår gode venn Bengt Sørensen kom om bord og han skulle være mannskap over til Barbados. Det var fint at han kom noen dager før avgang så han ble kjent om bord. Bengt hadde hjulpet oss veldig mye med elektriske installasjoner da vi gjorde stor forandring i båten før vi reiste i 2002.

Vi, Bengt og mannskapet Astrid og Jan på Celin fra Egersund gikk to turer sammen. Både den med høyeste toppen, El Cedro og gjennom tunnelen etter lunsj. Turen ned til Valle Gran Rey med lunsj og ferge tilbake. Det var også mye sosialt med våre gode venner på land.

Menyen for overfarten ble skrevet og godkjent av alle tre. Moro og litt utfordrende å gjøre slik stor innkjøp med beregning av mat og vann på flasker for 30 dager overfart pluss reserve i tillegg. Vi handlet inn frukt og grønnsaker på torget for omtrent to uker. På forhånd hadde vi testet hvor lenge et eple kunne holde seg fint. Resultatet ble 22 dager og fortsatt like fint.

Den 15. november klokken 12 reiste vi ut på et stort eventyr over Atlanter havet med kurs for Barbados. Værmeldingen var 7- 10 sekundmeter vind de første dagene. Akkurat slik vi ønsket, så vi skulle få en grei start. Mange venner hjalp oss av gårde. De tutet i horn, svingte med flagg, ropte, vinket og ønsket oss god seilas. Det var fin stemning da vi kjørte ut fra marinaen

En stund etter avreise fikk vi se en flokk med Grind hval. Seinere på turen fikk vi to nærgående hval på besøk. De var kun få meter i fra båten når de gang på gang svømte under båten, det så vi på ekkoloddet. Vi startet motor for at de skulle skjønne at båten ikke er en hval. Men de kom tilbake etter kort stund. Tommy sa at han kunne et triks for å jage dem bort. Hent kamera og prøv å få et godt bilde av dem. Det fungerte direkte.

Klokken 20 begynte vi med å gå vakt etter et skjema som skulle fortsette til vi kom frem. Vi valgte å gå 3 timer på natta og 4 timer på dagen. Dette systemet fungerte veldig bra for oss. Hver natt fikk vi sove 6 timer hver. Døgnet var akkurat delt i halvparten lys og mørker.

Vi fisket ofte og da surret vi fiskesnøret feil vei rundt en vinsj. Plutselig bet fisken på og da hørte vi at vinsjen begynte å snurre. Det fungerte glimrende, vi hørte med en gang at vi fikk napp. Det var veldig godt de gangene vi fikk fisk. Vi fikk både Tuna og Gullmakrell.

Vi så masse flyvefisk alene og i store stim. Noen ganger landet de på dekk i løpet av natten. Vi ble imponert over hvor langt de faktisk kunne fly. Ulike fugler var å se hele veien over.

Hver dag hadde vi kontakt med andre båter over kortbølgeradioen. Veldig hyggelig å slå av en prat. Også viktig å få værmelding og litt annen informasjon.

Vi passerte en av robåtene på kun 50 meter hold, de var med i regattaen fra La Gomera til Barbados. Det skjedde 4 dager før vi kom frem, og de hadde 10 til 11 døgn igjen.

Vår overfart var preget av lette vær forhold. Vi hadde valgt å gå tidlig i tradevind sesongen. Men sett i ettertid hadde vi fått bedre og jevnere vind hvis vi ventet ei uke. Etter de to første dagene med god vind. Deretter fikk vi omtrent ei uke med nesten ingen vind, maks 3 sekund meter. Det var bygete vær type så i bygene seilte vi så fort vi fikk vind. Ellers kjørte vi en del motor. Vi hadde med nok diesel så vi kunne kjøre 1000 NM.

Uken deretter hadde vi stabil vind på 5 – 6 sekund meter. Vi seilte med spredde genuar og logget 120 NM per døgn. Det var meget behagelige dager. Heldigvis fikk vi en feiende flott avslutning med tradevinds de siste 4 døgnene. Logget 600 NM og det var veldig bra for vår nedlastede båt. Selv om lite vind i perioder ble et minus for seilasen førte det til en enkel og behagelig overfart. Alle vi 3 i mannskapet fikk rutinene til å gå godt.

Søndagen 7. desember klokken 5.30 så vi først en lys bue over Barbados. Vi hadde da 31 NM igjen. Vi kunne se øya på 25 NM og det var skikkelig spennende. Klokken 11.50 la vi til på kaia i Bridgetown for å klarere inn. Det var ikke bra å ligge ved den kaien for så små båter som Con Amore. Susanne og Bengt ble igjen for å passe på båten mens Tommy gikk for fikse papir jobbet. Innklarering gikk veldig greit her, etter en drøy time var skipperen tilbake igjen.

Vi klargjorde jolle, anker og kjetting før vi gikk fra kai. Fikk en flott ankringsplass på 7 meter dybde. Det var kun 3 båter da vi kom. Følgende dager kom det båter hver dag, etter en uke lå det 23 båter på svai. Vi lå 3 norske Bostrøm 37 ankret ved siden av hverandre.

Ankerdrammen smakte fantastisk. Den nøt vi i cockpit etter at vi tatt første badet i 28 grader nydelig vann.

Vi logget 2706 NM fra La Gomera. Det tok 22 dager. Det var en utrolig flott følelse at vi endelig nådd målet. Vi var veldig stolte og glade for å gjennomføre denne store drøm. Dagene på havet gikk veldig fort og greit, det ble akkurat slik vi hadde håpet.

På Barbados bor det ca 260 000 mennesker. Øya er 32 km lang, 22 km bred og 400 meter høy. Det er kjempe frodig med mye forskjellige planter og trær. Temperaturen ligger på 21 – 30 grader hele året. Tørrperiode februar – juni og regn tid juli – desember. Veldig sjelden at Barbados blir truffet av orkaner, sist gang var i 1955.

Bengt mønstret av etter seks uker om bord hos oss. Før han dro hadde vi flotte turer rundt på øya. Busstur til Port St Charles. Kikket i havna, gjorde oss litt kjent i gatene og gikk tur på stranden. En dag ble det buss til Bathsheba med flotte klipp formasjoner på stranda.