Midsund – Korshavn Helgeland tokt 2020

21.07.20 – 10.08.20

Midsund kan regnes som et episenter for Sherpaenes trappebygging i Norge. Flere fjelltopper i området har fått trapper, det har gjort plassen populær for friluft/ topp tur turister. Vi hadde planer om flere turer, men på grunn av ufyselig regnvær og mye vind så ble det kun en kort tur. Midsund og nærområdet rundt var veldig fint, og det skulle vi gjerne kommet tilbake til for flere turer.

Neste natt tok vi i Ulsteinvik, det var første gang vi var der. Underveis fikk vi motvind til Ålesund, der vi gjorde et kort stopp for å fylle diesel. I Ulsteinvik lå vi ved hotellet som eneste gjeste båt. Tidlig neste morgen la vi kursen rundt Stadt i sol og stille vær. Vi la til i Seljevågen etter en rolig passering. Der var det nye brygger og det var veldig greit å ligge. Vi fikk to deilige sommerdager med flott sykkeltur, fine gåturer og kos i sola.

Ut til Silda var det 5 NM og vi seilte dit en formiddag i nydelig vær. Vi var alene båt når vi kom ut, men på kvelden var vi 12 båter, Men fortsatt ikke bryggefullt. Fantastisk flott dag på fine Silda. Vi gikk tur og kikket rundt og ellers ble det mye bad og tid til å nyte sommeren.

26.07.20

Tidlig start fra Silda i gråvær og regn, været skifter fort etter drømmedag i går. Fikk fin seilas bortsett fra gjennom Skatestrømmen sør for Måløy. Vi la oss i Florø og ble der i tre netter i mye regn og kuling. En av dagen tok vi fergen ut og besøkte øya Kinn som lenge hadde stått på ønskelista. Vi var heldige med været fikk kun litt regn. Kinn var naturmessing veldig flott, spesielt med spektakulære Kinna klova. Øya minnet oss veldig om øyene lengre bort i vesterled. Kinn er på 2,5 kvadrat kilometer og uten ordinær bilvei. En rundtur rundt øya tok omtrent 2,5 timer. Vi besøkte også Kinn kirke som nettopp var blitt åpnet etter restaurering. Kirka var bygget på 1100 tallet.

De to neste dagene seilte vi mellom regnskurer først til Askvoll, ny plass for oss. Deretter en langdag over Sognefjorden ned til Strusshamn ved Bergen. Selv om vi skriver Juli måned og midt i ferietid så har det ikke vært veldig mye båter eller fullt i noen havner.

31.07.20

Vi hadde avtalt treff med Tina og Bjarne fra Bergen, som vi ble kjent med på vår Karibien tur. Vi møttes i fine Pila pollen vakker ankrings lagune i Fitjar skjærgården. Vi fikk en veldig koselig kveld sammen med nydelig mat og masse mimring. Det var veldig hyggelig.

Videre ble Haugesund og Tananger brukt som nattehavner på vår vei videre sørover. Vi var meget heldige med både medvind og med strøm rundt Jæren. Loggen vise 73 NM før vi klappet til kai i Flekkefjord. Fem minutter etter vi fortøyd slo regnet til og det kom hele 70 mm regn. Det var første gang vi besøkte Flekkefjord, det så ut som om det var en sjarmerende by. Vanskelig å få sett så mye når uværet raser.

På vei fra Flekkefjord i flott vær tok vi lunsjstopp i ut havnen Torsøya. Der var det bygd fine brygger og koselig tilrettelagt for båtturister. Sikkert plass til 100 båter, men vi var så heldige at vi hadde plassen for oss selv et par formiddags timer.

10 NM lengre ut ligger øya Hidra med havnene Kirkhamn og Rasvåg. Vi bestemte oss for å at det var på tide med et gjensyn med Rasvåg som vi besøkt mange ganger, men ikke siden 90 tallet. Rasvåg er en skikkelig idyll, og en av våre favoritt plasser. Været var strålende, ennå en nydelig sommerdag.

Etter en fin runding av Lista landet neste morgen ankom vi Korshavn rett vest for Lindesnes sjuende august. Vi følte begge to at det var nesten som å komme hjem etter flere lange besøk her de siste årene. Vi går nå inn i en skikkelig godvær periode så vi tar et lengre «feriestopp»etter at vi hatt mange lange dager underveis langs kysten. Her liker vi oss veldig.God bryggeplass, fint å sykle, gå tur og padle kajakk. Det er en nærbutikk på brygga med en liten pub. Sist men ikke minst er det mange flotte folk her som vi blitt kjent med.

Utsikt over Midsund
Midsund trappene i regnvær
Midsund gjestehavn
Alene gjestebåt i Ulsteinvik
Rolige forhold rundt Stadt
Husene klamrer seg fast ytterst på Stadt
Ny gjestehavn i seljevågen
Flott strand i Seljevågen
Flott sykkeltur, Seljevågen i bakgrunn
Nydelig med sommer blomster, Stadt i bakgrunn
Ønsket velkommen til Silda
Morgenstund på Silda
Koser oss på vakre Silda
Tur med ferge, Moana ligger i Florø
Skorpa i Florø skjærgården
Rognaldsvåg i Florø skjærgården
Vi går tur på Kinn, Batalden i bakgrunn
Kinn kirke og Kinn klova
Kirka på Kinn, klova i bakgrunn
Vi går videre opp i klova
Gjennomført bestigning av Kinn klova
Koser oss med blåskjell i Florø
Askvoll havn
Torsøy uthavn
Rasvåg en sommer idyll
Velstelt i Rasvåg
Koser oss med reker i Rasvåg
Føler oss som hjemme i Korshavn, rett vest for Lindesnes
Mye utstyr med på turen
Fint padle vær i Korshavn
Deilig å padle kajakk
Krabbekoking i Korshavn

2 kommentarer til “Midsund – Korshavn Helgeland tokt 2020

1. For en tur dere har hatt, masse flotte bilder.
    Nesten hjemme nå. Nyt resten av turen. Etter en unormal kald juli, virker det som vi får litt sommer igjen?Takk for at du deler med deg Susanne, koselig å følge dere. Hils til Tommy?

1. Takk for koselig hilsen. Det er deilig å være nesten hjemme igjen. Vi får nyte siste del av turen. Ja det er fantastisk at det ble skikkelig sommer igjen, helt herlig. Ha det godt. Tommy hilser, og hils du også.