Utdrag fra loggbok: Ballycastle 23.06.02 – La Coruna 16.07.02

23 -27 juni

Nå var vi endelig tilbake her i Ballycastle igjen og det føltes veldig morsomt. Første kvelden traff vi en av dem vi lærte å kjenne så godt for to år siden, jungeltelegrafen fungerte så neste dag traff vi de andre. Det ble en overraskelse for dem at vi var tilbake, vi hadde mange koselige stunder sammen nå igjen.

Forrige gang reiste vi veldig mye rundt sammen med Hugh som viste oss mange fine og interessante plasser. Så denne gang hadde vi ikke noe behov for sightseeing selv om det ble mange lange å herlige turer i nærområdet. Marinaen er kjempe bra. God beskyttelse mot vind og vær. Skikkelig til rettelagd med el til alle, mange vannposter. Flotte anlegg med dusj og vaskemaskin som inngår i havnepengen, for oss 110 kroner / natt.

Vi passet på å vaske å polere fribord og overbygget det trengtes virkelig nå etter noen uker ved høye kaier med mye tidevann og slusing gjennom Kaledonia. Selvfølgelig var vi på session med tradisjonell irsk musikk med våre venner og det var moro å oppleve igjen. Herlig musikk, sang og meget god stemning med mye allsang.

28 juni

Vi hadde en fin seiling med akterlig vind 8-10 sm ned til Bangor der vi la til etter 6,5 time. Bangor har også en veldig fin marina men det er dobbelt så dyrt her og selvfølgelig ekstra for el, dusj og vask. Gikk tur og handlet og tok en tidlig kveld.

29 juni

Start 7.30 med kurs for Howth som ligger et par mil på utsiden Dublin. Når vi rundet fyrskipet ved South Rock fikk vi besværlig strøm sjø med mye vann over dekk. Etter ett stykke ble det bedre og de siste 30 NM inn fikk vi med strøm igjen. Inne på plass klokken 21.30 det føltes deilig etter  å fortøye 90 NM. I dag var det vår første gang som vi betalte med Euro -1 euro 7,50 norske kroner.

30 juni – 7 juli

Fine dager i Howth med blant annet en dag inne i Dublin med litt shopping og lunsjbesøk i Temple bar området som er en bydel med masse puber, og annet kultur liv. Vi så VM final i fotball på en lokal pub i Howth. Traff en Contrast som heter Gulli fra Egersund med Gunnhild og Per om bord. Hadde en koselig kveld sammen, de er forresten på vei til Karibien i år.

Tirsdag 2. juli

Dro klokken 14.30 for videre ferd mot Arklow 40 nm videre syd over. Gikk ut i kuling 15 sm avtagende vind. Mye strøm sjø men greit seilte fint og vi la til i Arklow marina kl 21, mye regn på slutten. Vi var sultne så vi gikk en liten tur opp i byen spiste pizza og etterpå tok vi kvelden,  fikk oss en god natt søvn.

Onsdag 3. juli

Start klokken 4 på morgenen for å få med strøm til Kilmore quay som ligger på sør østre hjørnet. Ganske stille vær denne dag men med kuling varsel til kvelden så vi startet derfor så tidlig og motorseilet hele veien, og rakk akkurat på innsiden av moloen før det braket løs. 53 nm på under 7 timer.

Så det første vi gjorde når vi kom frem var å sove middag det var deilig. Den ene havne vakten har en meget spesiell dialekt som er nesten helt umulig å skjønne. Vi gjetter litt inn i mellom når vi snakker med ham. Kilmore Quay er et veldig lite sted med en bra marina og stor fiskehavn. Kjent for gode fisk og skalldyrs retter på restaurantene.

4-9 juli

Jobbet mye på båten laget en ny ekstra inngangsluke som er vanntett, byttet forseil, fikset en del med vindroret og laget til så det blir enklere å sette ute på havet. Feiret Tommys bursdag med nydelig fiskerett på Kehoes pub og koselig selskap av 5 stykk fra Dublin. Hadde greit vær litt blandet med regn og sol. Tok buss inn til Wexford for å handle å kikke litt rundt, i Kilmore quay var det bare en liten butikk med ganske dårlig utvalg.

En dag var det en seilbåt som hadde motorproblem å ba om hjelp over vhf radio og da var det imponerende å se når redningsbåten rykket ut. Båt garasjen var 100 meter inn på land så de hadde en skikkelig beltevogn som kjørte båten foran seg ut i vannet.  Mannskap var om bord,  de startet motoren før de kom i vannet. Med en gang de fløt slo de løs kjettingen fire mann på en gang å kjørte ut. 4 minutter tok det når de hadde det travelt. Skikkelig proff og betryggende opplegg!

9-13 juli

Startet fra Kilmore med kurs for Kinsale kl 6 dette ble en skikkelig tøff motvind seilas. Egentlig var vi nære å snu når vi hadde 20 NM igjen men problemet var at da måtte vi seilt 60 NM tilbake til Kilmore, for det er ingen gode havner imellom. Så da brukte vi heller 7 timer på de siste 20 NM gør tøft og veldig kjedelig!

Men det ble da ekstra deilig å fortøye. Kinsale var en meget flott og herlig plass, og vi stortrivdes. Fine hus i glade farger langs trange vinglete gater med masse blomster rundt.

Fint vær alle dager nesten så varmt så det ble dags for shorts, men bare nesten. Nå etter et litt lengre stopp hadde vi egentlig tenkt å seile over til Lands end og videre mot Brest for å bruke en del tid nedover Bretagne kysten.

Men vi hadde nå brukt mye tid tidligere og hadde veldig lyst på en lengre seilas over Biscaya så da værmeldingen nå stemte valgte vi å legge kurs mot La Coruna i Nord Spania en strekning på 500 NM eller ca 95 land mil for de ikke båtvante.

13- 16 juli

Sol og fint vær, sv vind 6 sm vi seilte deilig avgårde resten av kvelden. Meldingen var at det kom nordlig vind neste morgen. Vi valgte å gå på ettermiddagen i sv vind på grunn av at da trodde vi at vi skulle rekke inn på andre siden før annet vær kom. Natten var stille med kjempe tett tåke og regn. Det var veldig slitsom selv om det er utrolig deilig med radar. Det var masse fiskebåter på kryss og tvers. Det var veldig sterk morild og rett som det var kjørte vi inn i et fiskestim. Selv om det var kjempe mørkt så Tommy fullt av fisk som hoppet.

De andre to nettene var mye bedre sikt. Dagene rullet på med en blanding av seiling og motor seiling så fort vi datt under 5 knop. Fikk besøk av masse delfiner vi kunne se dem på langt hold. De kom hoppende mot oss det virker som om de avbryter alt de holder på med så fort de ser en båt, kommer de bort for å leke litt.

3 spekkhoggere svømte forbi nære på babord side, de var enkle å kjenne igjen. Men to ganger til så vi kjempe blås og en rygg men vi vet ikke hvilken type hval det var. Tommy var kjempe heldig når han fikk se hele hale finnen når en av dem dykket. Vi så også utrolig mye fugler i forskjellige slag men mest måker.

Siste dagen økte vind til ca 15 sm men fortsatt grei retning. Det ble veldig stor og rotete strøm sjø når vi nærmet oss land. Dels på grunn av at det grunnet opp fra flere tusen meters dyp men også fordi at vi hadde vestlig havdønning og kryssende bølger fra nordøst. Landkjenning kl 23 den 16 juli på 3 NM avstand så vi blink fra et fyr og det var deilig.

Vi hadde håpet på at vi skulle se land på langt hold i og med at det er ganske høye fjell her. Innseilingen var spennende for det vrimlet av lanterne lys fra fiskebåter rundt oss på alle hold.

I den innerste havnen var det helt nye flytebrygger og ikke mye båt så vi fortøyde ved en uteligger, og da fikk vi helt sjokk. Det ble så varmt så før vi hadde fortøyd ferdig måtte vi bare hoppe om bord og slite av oss klær. Vi hadde hele vinter stasen på oss og det hadde vi trengt hele veien. Selv om vi var kjempe trøtte nå kl 2 på natta ble vi sittende en time å nyte og feire. Det var varmt, stille og fin utsikt med palmer.

Susanne var kjempefornøyd med bursdagsgaven å komme til Spania på egen kjøl. Når det gjelder penge forbruk hit så har vi brukt akkurat som vi beregnet altså litt mer enn vi håpet. I neste brev vil vi fortelle om oss i Spania. Det blir spennende å se hvordan vi klarer oss på spansk jeg leser i spanskbøker og skjønner litt. Tommy har akkurat lært seg forskjell på siesta og fiesta. Begge er fine og viktige selv om vi må ta hver ting til sin tid.

Fint rundt Ballycastle
Møte med tidevann
Molly Malone i Dublin
Herlig opplevelse med Pub musikk
Howth marina, i nærheten av Dublin
I Kilmore Quay, Irland
Rett før avreise i Kinsale
Koser oss med biff til middag
Så artig, seile til et nytt land