Leka – Svartisen Helgeland tokt 2020

01.06.20 – 16.06.20

Avgang fra Leka tidlig på morgenen i vindstille, sol og blå himmel. En fantastisk fin morgen, vi gled sakte opp mot Brønnøysund. Stoppet innenfor Torghatten og dro opp fire fine torsker til både lunsj og middag. Fint og rolig stopp i Brønnøysund, koselig prat med Thomas som seiler Bavaria 36.

Neste morgen ble kursen satt mot Vega, på veien ble det to timer stopp på Ylvingen også kjent som Himmel blå øya. Vi gikk en fin tur og kikket rundt og fotograferte litt. For natten la vi til i den nye Gardsøya marina nordvest på Vega ved det nye Verdensarvsenteret. Her var det også Korona stengt, det er helt klart en gjenganger så langt på turen. Folk er veldig Korona bevisste, og det setter vi pris på. Vi hadde tre fine dager på Vega. Vi dro ut på flere sykkelturer, selv om det tar mye plass er det veldig deilig å sykler ombord.

Den nye Vega trappa hadde vi hørt så mye om, og vi gledet oss veldig til å ta turen. Trappa var et imponerende byggverk i tre. Den åpnet i fjor, med ble ordentlig ferdigstilt i år med flere rasteplasser, kunstverk og fasiliteter. Det var en flott tur opp de 1400 trinnene. På toppen av trappa ble vi belønnet med herlig utsikt. Total kostnaden på hele prosjektet var på drøyt fire millioner. Personer kunne kjøpe trappetrinn for 1070 kr, og da fikk du et messing skilt med navn på trinnet ditt. Nesten alle trinn var allerede utsolgt. Vega er en veldig stor øy, så vi leide bil en dag. Vi kjørte nesten alle veier på Vega, det ble nesten 15 mil.

Fortsatt var det herlig sommervær på turen fra Vega til Sandnessjøen. Vi stoppet ved de syv søstre og prøvde fiskelykken, det ble nok til lunsj. Fantastisk flott opplevelse og nyte så fin utsikt. I Sandnessjøen hadde vi en kjempekoselig kveld hos Elisabet og Mattias, som vi ble kjent med på Grønnlandsturen i fjor.

Neste stopp ble Sleneset på Solvær. Her likte vi oss veldig godt sist gang så vi måtte tilbake. Vi fikk igjen et veldig fint opphold med både sosiale og fysiske aktiviteter. Spesielt fotturen ut på sør odden var veldig fin.

Fredag 12. dro vi avgårde tidlig inn til Lurøy, vi fortøyde ved Torshavn restaurant. Rett etter ankomst skiftet vi til tur tøy og la vi ut på en flott gåtur opp Lurøy fjellet. Vi følte oss veldig heldige som fikk oppleve en slik fantastisk dag. På toppen var det super utsikt over hele Helgelands kysten og helt til Lofoten 200 km unna. Det var variert og lett gått terreng som passet oss bra. Turen var en av de aller fineste turene vi har gått noensinne. Vi fikk også en hyggelig prat med Tomas Alsgaard, som har røtter her på Lurøy.

Godbitene her på Helgelandskysten ligger tett, vi valgte Rødøy i skikkelig sommervær. Midt imellom Tonnes og Selsøyvik passerte vi Polarsirkelen for tredje gang, i 1998, 2015 og nå. Sist vi var her i 2015 var restauranten stengt og det var ordentlig møkka vær så fottur opp Rødøy Løva kunne vi bare glemme. Nå var opplevelsen noe helt annet. Vi spiste en knallgod middag hos Malin på Klokkergården. Tidlig søndag morgen var vi klare for tur. oppstigningen gikk fint da det var laget en stein trapp av Sherpaer i steinura. Løva var ikke så veldig høy, 440 moh. Men utsynet på toppen var meget spektakulært.

Turen fra Rødøy inn Holands fjorden til Svartisen ble i pøsende regnvær. Innerst i fjorden la vi til på ny flott flytebrygge. Vi så Svartisen innimellom skyene når vi nærmet oss. På tirsdagen syklet vi inn til Svartisen i nydelig vær. Vi var her første gang i 1998 og siden den gang har brearmen blitt mye mindre og trukket seg høyere opp.

På vei mot Brønnøysund
Vi sikter De syv søstre og Torghatten
Under brua i Brønnøysund
Koselig besøk på Ylvingen
Ylvingen
I marinaen på Vega
Vega trappa er veldig flott
Rasteplass i Vega trappa
Kunst i Vega trappa
Nå ser vi toppen av Vega trappa
Rasteplassen Ørneredet i Vega trappa
Biltur på Vega
Fint naust
Nydelig natur på Vega
Stille og fin dag på Vega
Snart lunsj ved de syv søstre
Sandnessjøen gjestehavn
Koser oss med vafler
Godt fortøyd i Sleneset
Fin fangst
Tommy skjærer fileter
Tur på Sleneset
Lovund med nisselue
Mot sør odden på Sleneset, brua venter på høyvann
Ut på tur………….
Det smaker alltid godt med niste på tur
Dønnamannen fra Sleneset
Lovund i blålys
Gjestehavn på Lurøy
Liten pust i bakken , Lurøyfjellet
Oss på toppen av Lurøy fjellet 689 moh
Utsikt fra toppen av Lurøy fjellet
Bare litt snø igjen på toppen av Lurøy fjellet
Passerer Polarsirkelen med Hestmannen i bakgrunn
Flott
Fantastisk opplevelse

4 kommentarer til “Leka – Svartisen Helgeland tokt 2020

1. Hei på dere?Er så artig og følge dere. Lese om hva dere opplever er bare helt digg. Masse herlige bilder, blir målløs over hvor vakkert vi har det. God tur videre. ??⛵️

1. Hei, takk for hyggelig hilsen. Det er fantastisk vakker kyst, vi er heldige. God sommer!

1. Hei, takk for koselig hilsen. Det er herlig med godt fiske, alltid like stas med fersk fisk. God sommer!