Halden – Hardbakke Helgeland tokt 2020

Beslutningen er tatt, vi drar på et tokt langs Norskekysten. Vi er forberedt på å leve et usosialt og litt forsiktig liv som vagabonder. Vi var lenge usikre på når vi kunne dra og om det i hele tatt kom til å bli noen tur i 2020. Vi er også forberedt på at vi kanskje må avbryte turen og reise hjem hvis smittesituasjonen (Covid 19) forandrer seg. Men etter siste oppdatering av reise råd fra Regjeringen følte vi det var trygt å reise avgårde, både for vår og andres sikkerhet.

Båten er pakket med kajakker, sykler og både fiske og fjellutstyr og vi er klare for et aktivt friluftsliv. Som tittelen sier så er Helgeland vårt store mål for denne turen, og det er der vi vil bruke mest tid.

Et høytrykk med et skikkelig stabilt vær vindu gjorde det lett for oss å sette fart. Vi sto på med tre lange dager for å komme oss rundt Lindesnes, Lista og Jæren. Vi hadde to korte stopp for å sove i Arendal og Korshamn. Vi lånte brygge av Elin og Henning, og vi hadde en koselig prat med dem og AnnKristin og Åge på brygga på trygg avstand.

Vi hadde litt god bør med fin seiling de to første dagene, men det ble også en del timer med Yanmar. Siste delen fra Obrestad fyr og videre forbi Jærens rev var som ofte med tøff vind rett i nesa og en del vann over dekk. Det var sol fra klar blå himmel og god temperatur, skikkelig drømmestart.

Det var veldig deilig da vi sent den tredje dagen klappet til kai i nydelige Skudeneshavn. Det var feststemning ombord og vi markerte med en god middag at vi gjennomført en god start. En frisk nordavind holdt oss i ro i Skudeneshavn et par dager, og det passet oss bra. Dagene ble fylt med fine gåturer, bading, trening på brygga, lesing og avslappende land liv.

Ved avgang fylte vi diesel til 8,90/liter. Vi fikk litt tåke i Karmøysundet, som heldigvis lettet fort. Plutselig møtte vi Kostervåg, fergen som vi ser ved Kosterøyene der hjemme. Hadde en koselig prat på VHF med skipperen ombord. Det var rolig føre over Sletta og vi la oss inne i Langevåg på Bømlo. Et koselig lite sted og vi gikk på en bli kjent tur i området . På ettermiddagen satt vi ute i solskinnet i cockpiten og spiste jordbær og is og nydelig Prosecco.

Neste dag reiste vi videre på stille vann og i grått vær opp til Bekkjarvik. Det var veldig mange gjestebåter da vi kom, men sent på søndagskvelden var vi kun to båter igjen. Vi nøt en fantastisk lunsj på koselige Bekkjarvik gjestgiveri hos Ørjan og Arnt Johannesen. De hadde lagt godt til rette med 4 meter mellom bordene.

Etter Bekkjarvik tok vi et langt strekk opp mot Eivindvik. Det var i stille vind og fint vær. Vi gjorde to korte stopp underveis, først i Kleppestø for litt shopping og etterpå i Skjerjehamn. Neste dag dro vi avgårde litt før 8 i nydelig vær og helt stille. Det var is på dekk på morgenen og vi fikk en påminnelse om å ikke reise for raskt mot nord. Vi kjørte motor over Sognefjorden og inn ytre Steinsund og videre inn til nydelige Hardbakke på Sula. Litt før vi kom inn dro vi opp noen små Sei som vi fortærte til lunsj rett etter vi hadde fortøyd. Kom inn i helt fantastisk vær, vi har fått oss en ny favorittplass.

Vi har vært på farta ei drøy uke. Det har blitt drøye 400 NM i loggen. Det har vært en litt spesiell start på seilasen rundt kysten. Seilt forbi mange plasser og gode venner som vi hadde hatt lyst til å være sosiale med. Håper at Corona situasjon gjør omgang lettere på hjemreisen.

Passerer Torbjørnskjær i fin vind
Soloppgang, Torungen fyr ved Arendal
Gjennom Ny-Hellesund
Fint driv mot Lindesnes
Nydelige Korshamn, rett vest for Lindesnes
på plass hos Henning og Elin i Korshamn
Flatt hav rundt Lista er alltid godt
Ikke et treningsstudio er for lite