Halten – Sandnessjøen

30 april – 2. mai

Litt vemodig å forlate Halten etter et fantastisk besøk. Vi seilte over Folla med rotete sjø, inn mot land for å gå indre leia opp mot Sætervågen der vi tenkt ta neste stopp. Da vi var ved havna hadde vind løyet og sjøen lagt seg så da valgte vi å fortsette opp til Rørvik. Nå er vi fremme der Helgeland starter og vi har logget ca 800 NM, og 135 timer har båten vært underveis i sjøen.

Før turen startet hadde vi et håp om å være i Rørvik ved 1. mai for å ha god tid videre. De to neste dagene var det mye vind, men vi hadde fått en bra plass og lå veldig trygt. Rørvik er en av de plassene som sørgående og nordgående Hurtigruta ligger samtidig ved kai.

3 mai – 4.mai

Tidlig søndag morgen dro vi videre og fikk en fin tur opp til Brønnøysund i litt bygete vær. Vi la oss som eneste båt i gjestehavna og hadde en underbar ettermiddag i strålende solskinn. På mandag gikk vi turen gjennom hullet i Torghatten. Hullet er 160 meter langt, 35 meter høyt og 20 meter bredt ble skapt under istiden. Det er mer spennende å lese sagnet om hva som skjedde da hatten til Brønnøykongen ble gjennomboret av en pil. Fantastisk flott tur, og spennende å gå gjennom hullet. Vi gikk ned på andre siden og en flott rundtur fikk vi. Nydelig vær hele dagen.

1. mai – 6. mai

Det ble en utrolig flott tur opp til Herøy med fjellene de syv søstre snøkledd i solskinn. Mange flotte mektige vyer. Herøy viste seg fra sin beste side i sol og herlig vær. Vi var mye rundt på tur med fotoapparatet og tok mye bilder. Det var en veldig fin plass. På kvelden gikk vi til Sandnessjøen for et kort stopp. Vi bunkret diesel, fylte vann og fikk fylt opp med mat. Vi ble der over natten.

Vi forlater Halten.                                                         Her kjører vi inn » Helgelandsporten»IMG_7317 IMG_7323Nordgående og sydgående møtes i Rørvik.          Solnedgang i BrønnøysundIMG_7340 IMG_7371Torghatten

IMG_7425 IMG_7386

IMG_7385 IMG_7448

Syv søstre i bakgrunn, på vei il Herøy.                      I Herøy havnIMG_7473 IMG_7524Nydelig utsikt mot de syv søstre

IMG_7511 IMG_7496IMG_7528

Én kommentar til “Halten – Sandnessjøen

1. hei sussan det er melissa fra os skole jeg ser at du har det fint det er trist at jeg skal flytte til idd skole og at vi ikke skal ha deg mer som lærer men kos deg på ferien HILSEN