Utdrag fra loggbok: Azorene – Halden 03.06.05 – 03.08.05

I skrivende stund er vi hjemme i Halden. Kom hjem 3. august og etterpå har det vært hektisk. Vi har flyttet på land i en midlertidig leilighet. Der skal vi bo til våren, da flytter vi inn i nytt hus som vi nå er godt i gang med å bygge. Begge to er i jobb og vi er inne i hverdagen igjen. Det var ikke noe vanskelig for oss å lande hjemme.

Vi ankom Horta 3 mai, og som vi skrev sist var det helt fantastisk å komme inn i havn på det 23 døgnet. Så moro å møte alle gode seil venner igjen. Vi fikk fin plass ved flytebrygga, 10 euro per natt. Vi lå i Horta i nesten 3 uker, det var deilig å nyte havne livet så lenge. Horta er en fin havneby på Faial. På Faial er det veldig grønt og frodig med et herlig klima.

Båten fikk masse stell, først var det utrolig deilig å vaske båten skikkelig. Som alltid før og etter en seilas så må båten sjekkes grundig.

Det var mye sosial moro sammen, virket som om alle hadde stort sosialt behov etter uker på havet. Vårt bidrag var å invitere alle skandinaver til oss på Bacalou. 33 gjester om bord på en herlig fest og alle ble forsynte. Mange morsomme kvelder på Peter cafe sport.

En tradisjon for seilere er å male sitt bumerke på moloen, de finnes i tusentall. Det gjorde selvfølgelig vi også.

På naboøya finnes Portugals høyeste fjell Pico 2351 meter over havet. En dag etter vi vært her i fjorten dager var det strålende sol fra klar blå himmel. Tok fergen over og taxi opp til 1200 meter over havet. Det var en sti å følge på ujevnt underlag med klatring og hard gange. Det var veldig slitsomt men vi fikk lønn for strevet på toppen av det store vulkan krateret. På toppen spiste vi matpakke og fikk nyte fantastisk utsikt.

19 juni forlot vi Horta med kurs for Irland. Grei værmelding hadde vi foran oss, ingen lavtrykk i sikte. De tre første døgnene fikk vi fin medvind og vi logget 140 NM per døgn. Deretter seilte vi inn i et meget kraftig front system. Det ga oss nord østlig kuling og det er motvind. Vindstyrken lå på 12 – 17 sekund meter i 6 døgn. Det var kjempe tøft å drive båt og mannskap fremover. På det verste klarte vi kun å drive båten 14 NM på 15 timer.

Selv om været var tungt og det var veldig slitsomt kunne vi hele tiden holde oss varme, sove og få i oss mat. Con Amore som vi allerede blitt veldig glade i viste nok en gang sin styrke. Enormt at vi kan drive båten så tøft mot vær og vind uten at noe går i stykker.

De siste seks timene i front systemet fikk vi det verste lyn og torden været vi opplevd. Vind på 20 sekund meter og lynet slo ned rundt oss på alle kanter kontinuerlig. Det luktet svovel og svarte natten ble lys. Det er ikke til å nekte for at vi følte oss veldig små og hjelpeløse her ute 400 NM fra nærmeste land. Etter at uværet endelig passerte hadde vi drømme seilas som skikkelig plaster på sårene. Vi logget 170 NM på i døgn.

Den 29 juni sent på kvelden kom vi inn til Kinsale på Irland. Det var utrolig herlig å komme inn i havn etter en tøff tur. I følge Tommy så har en Guiness aldri smakt bedre. Videre i korthet seilte vi opp østkysten av Irland, gjennom fine Kaledonia kanal i Skottland. Besøkte Buckie og Peterhead på østsiden av Skottland. Som alltid likte vi oss veldig godt her på disse kanter. Dette brukte vi omtrent 1 måned på og hele perioden hadde vi selskap med Tomba og Fryd.

Vi valgte en rolig værmelding for å seile over Nordsjøen. Hadde veldig lyst på en rolig tur og det ble det også. Fin seilas i 8 sekund meter vind og vi brukte 49 timer fra Peterhead til Mandal. 28 juli viste kalenderen. På hjemveien besøkte vi Kristiansand, Grimstad, Arendal, Kragerø og hjem til Halden. I hver havn ble vi godt tatt i mot av gode venner og det gjorde at vi fikk en uforglemmelig velkomst hjem. Til Halden kom vi en regn full onsdag i første uka av august. Herlig å se igjen det kjente og på brygga sto familien og møtte oss.

Vår 40 måneder lange langtur seilas er nå slutt og vi sitter igjen med masse gode minner og flotte opplevelser. Vi har logget 14 166 NM på turen. Hvis vi ser bort i fra uværet mellom Azorene og Irland så har vi ikke hatt noe dårlig vær. Båten har fungert glimrende. Vi har vært friske hele tiden og ikke noe vonde opplevelser.

Vel fremme i Horta
Feirer med god middag på Peter sport cafe i Horta
God stemning i havna i Horta