Utdrag fra loggbok: Fort William 20.05.00 – Dublin 23.06.00

20 mai

Siste porten åpnes i Kaledonia kanalen og vi er ute på havet igjen og har nå den Skotske vestkyst foran oss, det var herlig at komme ut på fritt vann igjen, satte kurs mot Oban. Utrolig vakker natur, passerte flere slottsruiner som så interessante ut. Litt skyet, sol og noen skurer slik var været hele dagen. Fikk mindre medstrøm enn ventet og 4,5 timer senere kom vi til Oban og det så ut å være en koselig liten by.

La oss på Kerrerra en øy rett på utsiden byen, stor og grei marina, 15 £ /natt 210 kr /natt dyrt men vi trengte å vaske klær. Inn til byen med ferje 10 min tur vi gikk og ordnet litt forskjellig, så gikk vi på Travis og så et skotsk show. De spilte sekkepipe, fiol og trekkspill, flott sang og tradisjonell dans, det var kjempefint og de var flinke med bl.a. en 12 år gammel jente som premiær danset i dag, 12 £/ stk, show, middag med vin.

21 – 23 mai

Etter å ha vært en natt på bøye flyttet vi ut til marinaen igjen når de meldte kuling for noen dager. I natt blåste det ca 17 MS og regnet mye men vi lå bra. Kompletterte noen sjøkart og frem kallet filmer og gjorde oss kjent i Oban. Vasket klær og fikset litt på båten, fylte diesel og byttet filter. Stille og rolige dager.

24- 25 mai

Fikk en fantastisk seilas opp sound of Mull til Tobermory. Det blåste kuling men ingen sjø og det var mye sol en riktig drømmeseilas. La oss på bøye sammen med 15 andre gjestebåter bl.a. en med norsk flagg. Tobermory var et meget koselig sted, av mange kalt Skottlands fineste plass og det tror vi på, en bukt med fargeglade hus side ved side med fine skilter og mye pynt.

Etter middag i båten rodde vi inn og stoppet ved den norske båten og pratet litt og det viste seg at det var et engelsk par som bodd i Bergen i 3 år, kjøpt båt og på vei hjem. Vi ble bedt ombord og senere avsluttet vi alle fire kvelden på Mishnish pub som var veldig koselig med mange små rom og så brann det i  peisen.

Torsdag morgen kom det først litt regn etterhvert klarnet det og vi testet motoren på jolla, kjørte en liten tur. På kvelden traff vi 2 skotter på Mishnish, og noen sier at skotter er snåle, vi trodde ikke på det og vi fikk nå virkelig bekreftet at vi hadde rett.

26-27 mai

Vi fikk melding på telefon fra Phillip Bejn seilervenn fra Moss, at de var i Fort William siste sted i Kaledonia kanalen og ville be oss på middag, lammestek og rødvin, vanskelig å si nei til det så etter at vi sjekket at vi ikke skulle bli blåst inne så dro vi tilbake inn til Corpach og la oss på ventebrygga på utsiden kanalen.

Fin seilas i herlig vær, sol og klar sikt veldig vakkert og vi fikk besøk av mange niser. Phillip tok oss i mot og vi hadde 2 koselige kvelder med ham og mannskapet Trond og Leif Erik. Vi handlet sammen i Fort Williams, og etter at guttene sett finalen i skottlands cup spiste vi lammesteken som Susanne hadde lagd, koselig kveld.

28 mai

Etter at vi vinket av Phillips mannskap, hjalp vi Phillip å sluse ut og så satte vi sammen kurs mot Oban, det var  regnskurer men en fin tur. La oss på bøye og gikk tur og hadde en stille kveld med Phillip.

29 mai

Litt skurer på morgenen men det klarnet og vi vinket farvel til Phillip og satte kurs for å seile 42 NM mot Craighouse på Jura. Vi fikk i dag skikkelig se hvilken herlig ressurs tidevann strømmen kan være, store deler av turen seilte vi mellom 9-10 knop det var kjempemoro å se hvordan vannet fosser frem med oss. Landskapet er fortsatt fint og veldig frodig.

Vi passerte Gulf of Corryvrekkan, det er et sund som er meget kjent for sine sterke og farlige strømmer Skottlands svar på Saltstrømmen. La oss på bøye rett på utsiden hotellet og whiskydestilleriet, stille og koselig plass og meget overraskende kun 30 cm tidevann.

30 mai

Vi fikk merke at vi lå på utsiden av destilleriet, det var dagen de rengjorde sine satstanker for vannet var helt grumsete og det luktet skikkelig sats. (et bad her hadde nok gjort susen). Reiste videre med kurs mot Port Ellen på Islay men etter at vi hørt ny værmelding med SØ stiv kuling i morgen syntes vi ikke det var en god havn. Vi valgte å legge kursen mot Raithlin head og inn til Ballycastle på Nord Irland. Kjempefin seilas der strømmen igjen gjorde en del av jobben, kom i havn 23 på kvelden i helt stille og klart vær, marinaen var veldig fin ny i 1999.

31 mai

Strålende morgen og vi sto opp tidlig. En ung trivelig havnkaptein ønsket oss velkommen og viste oss havn fasilitetene og vi betalte 14 £ / natt inklusive fri dusj, vask og tørk av klær og ferskvann og strøm. Spurte om noen fisker hadde krabber å selge oss og da sa han at det kunne vi få så mange vi ville av ham det var veldig hyggelig. Det er en koselig og populær ferie by med veldig kupert landskap og flott strandpromenade og park like ved siden av marinaen og bort til stranden.

Det ligger hotell og noen butikker på andre siden veien langs marinaen, og så er det et stykke opp til selve byen. På ettermiddagen kom kulingen og da føltes det fint å ligge trygt ved flytebrygge. Vi gikk omkring og gjorde oss litt kjent, spiste krabber på kvelden og de var helt fulle og kjempe gode. Vi hørte herlig musikk på kvelden.

1 juni

Tok buss vest over til Giant Causeway en merkelig naturseverdighet, det er et stort område med masse basaltsøyler i forskjellig høyde og størrelse kjempe spesielt og flott. Etterpå gikk vi til Bushmill og vi fikk pøsregn og ble skikkelig våte før vi kom frem til byen og inn på et cafe. Veldig grønt, frodig og kupert landskap med dels vegetasjon vi er vane ved  men også palmer.

Kvelden ble avsluttet med like fantastisk musikk på en pub og herlig stemning som i går. Det var i et lite rom ca 50 kvm 9 musiker på gitar, fiol, fløyte, trekkspill og Bodran. Flere spilte i går også, omtrent 30 stk i publikum og vi satt rundt og inn i mellom musikerne.

2 juni

Vi sto klare for tur og ventet på buss i det fine været, når Hugh en av musikerne kom gående, han var på vei ned for å besøke oss men sa nå at han kunne kjøre oss rundt og vise oss noen fine vyer. Først hjem til ham, ble servert kaffe og sandwich etterpå biltur og han fortalte og viste mye flott, det var veldig snilt.

Han viste blant annet Port Braddan utrolig nydelig lite sted med en kirke med plass til 6 personer, Carrick a rede en hengebru og der gikk vi en lang tur. I dag kom det 12 helgebåter så det ble masse liv på brygga etter at vi vært alene gjest. Vi hadde en trivelig kveld med Hugh og fruen Colette og noen venner av ham. Fantastisk fin stemning og koselige folk.

3 juni

Opp tidlig, vasket klær, handlet og fikset litt på formiddagen  i det fine været. Hugh kom på besøk, først pratet vi og drakk kaffe, viste ham bilder hjem i fra. Det ble også en god del kart- prat om plasser, havner og seiling som var helt nytt for ham. Etter en 4 timer prat stund tok han oss med på biltur innover opp i noen frodige grønne daler. Vi tok en stille hjemmekveld og hørte  på kulingen som kom inn nå i kveld.

4 juni

Fint vær når vi sto opp og det passet bra i dag på vår bryllupsdag. Gikk lang tur. Studerte en havnebok som vi lånt av en båt fra Bangor. Hugh kom på besøk og etter kaffe og prat viste han oss en fin sti langs elven. Vi feiret dagen med middag om bord og etterpå kom Hugh og tok oss med på musikksesjon i Ballintoy der han spilte sammen med flere andre vi hørt tidligere, kjempe bra.

5 juni

Hugh hentet oss kl 9 og vi kjørte til Belfast reisen tok 1,5 time mye fint å se langs veien. Først gikk vi rundt i sentrum i 4 -5 timer og fikk et godt innblikk av byen. City Hall imponerende, Crown saloon en pub fra 1880 veldig spesiell og byens nest eldste pub fra 1720. Grand opera som lå ved siden av hotel Europa som ble bombet så mye. Ulster museum med sin flotte botaniske hage og veksthus og der spiste vi lunsj.

Queens universitet og det nye konserthuset Vaterfront med flott utsikt over hele byen og Harland verftet der Titanic ble bygget. Det var heldigvis mange flotte gamle bygninger igjen og flere som var nye eller renovert etter bombing. Etterpå ble vi vist begge sider av konflikten og fikk se synlige spor etter det som skjedd, fortsatt skjer, fortalt bakgrunn og hva som virkelig skjedd, veldig interessant og skremmende.

Protestantiske- de som fortsatt vil at N Irland skal tilhøre England og at katolikkene ikke skal gis de samme rettigheter. Vegg malinger med skremmende bilder og sterke slagord, i rødt, hvitt og blått (Englands farger) malt på fortauer, hus og lyktestolper. Katolske delen – The Falls som et ghetto, bommer og avsperringer så hele bydelen kan stenges. Alltid bevoktet av helikopter, politibiler like beskyttet som tanks, politistasjon innmuret med kjempehøye murer og piggtråd.

Irske flagg vaiet håpefullt og det var malt oransje, hvitt og grønt overalt og vegg malinger for et forenet og fritt Irland. Besøkte hovedkontoret til Sinn Fein og besøkte det irske språksenteret. Avsluttet besøket på Celtic bar der vi kom i prat med IRA folk som hadde slåss mot England med alle midler i over 20 år.  Folk som personlig opplevet bomber, drap og fortrykk. Det ble drukket Guiness og sunget frihetsanger med tårefylte øyne og vi kjente oss kjempegodt mottatt og det var ytterst gripende. Tilbake i Ballycastle kl 23 gikk da på en konsert.

6 juni

Sov lenge vi var helt slutt etter dagen i går med så utrolig masse sterke inntrykk. Gikk tur og sjekket E-mail på biblioteket, ordnet litt om bord frem til kl 16 da vi hjalp Hugh å sette opp en utstilling som han hadde for sin Kunstklasse. Det var veldig mange flotte bilder og mye jobb at få det klart. Kl 20 etter middag og dusj var vi tilbake på utstillingen og det var journalister og masse folk. Blant annet kommune ordføreren som vi ble presentert for og tatt bilde sammen med, veldig vellykket kveld for Hugh og hans artister. Avsluttet kvelden på Tessies.

7 juni

Vi ryddet opp etter utstillingen og spiste frokost sammen med Hugh og etterpå tok han oss med på biltur langs kystveien det var veldig vakker og kupert terreng. I Cushendun besøkte vi kamelgrotten og huset som man kun kunne gå til gjennom grotten det var fint og spesielt og vi spiste lunsj der. Etterpå videre mot  Cushendall og videre opp i the Glens.

Veldig vakkert område og vi stoppet flere steder og gikk tur bl.a. opp til flere fosser, kjempe fin tur. På kvelden var vi på Central pub der vi så litt på TT Isle of Mann sammen med Hugh og Diane.

8 juni

Etter frokost kom Hugh på kaffe og prat. Vi gikk opp til ham og prøvde å spille Hurling det var moro. Så fantastiske bilder med keltiske mønster som han tegnet og boken the book of Kelts. Gikk en lang herlig tur sammen langs klipperne. Opplevde en fantastisk herlig sesjon på kvelden den beste hittil med 13 musikere og flott sang av Robert, Hugh og Ethan vi holdt det gående til kl 4 herlig.

Vi kjenner folk ganske godt nå, de spør ofte når /om vi skal reise etter at vi første kvelden sa at vi bare skulle bli for 2 -3 dager. Nå skøyer de med oss at vi må passe på så vi ikke blir tatt som illegale innvandrere, eller om et par dager så vil vi bli regnet som en av dem som bor her.

9 juni

Ordnet forluken og vasket dekk. Skiftende vær. Biltur til Ballymoney fin liten by og vi passet på å handle i en kjempe billig butikk. Inne og kikket i Joey Dunlops pub, han er en legende innen motorsykkel sport. Der så vi bilder og pokaler og 2 motorsykler hengte i taket. Spiste middag om bord før vi gikk på The Toms for en koselig kveld kom blant annet i snakk med 2 fra Holland Els og Loek. Enda en herlig flott kveld /natt til kl 4 med Greg, Ethan Hugh.

10 juni

Opp kl 9 etter frokost kom hollenderne på besøk og vi hadde kaffe og Loek hadde med fotballprogrammet så vi fikk skrevet av alle tider. Hugh kom på besøk og vi gikk tur langs stranden og forbi Collymeena. Det er et senter som tar imot folk fra forskjellig kultur, religion og lager et miljø der de må være sammen, alt er bygget på frivillig arbeid. Formiddagen sol og litt vind men på ettermiddagen regnskurer. Kvelden så vi fotball sammen med Els og Loek , tidlig kveld.

11 juni

Opp kl 9 etter frokost vasket vi cockpit og etterpå drakk vi kaffe med Hugh og avtalte å dra til Ballintoy på kvelden. Blandet vær, vind, sol og regnskurer. Mellom fotballkampene spiste vi middag. Kl 21,30 dro vi på musikksesjon sammen med hollendene og der traff vi også Hughs søster. Kjempebra kveld med herlig musikk til kl 1,30 vi ringte etter taxi kl 24,30 og den kom som avtalt kl 1. Men vi spurte om han kunne vente litt så 20 min senere dro vi og drosjen skulle ikke ha noe ekstra, bare vanlig pris 5£ utrolig.

12 juni

Opp kl 9. Vi tok farvel av Loek og Els og etterpå tok Hugh oss med til Londonderry, vi gikk oppe på muren rundt byen det var spesielt at se den. Vi kjørte over grensa til irske republikken, der var ikke grensekontroll lenger. Etterpå gikk vi ned i frie Derry altså den katolske delen og her så vi litt av det samme som i Belfast. Vegg malinger, irske flagg og vi så monumentet etter blodige søndagen. Interessant besøk og på vei tilbake stoppet vi i Portstewart og Portrush koselige byer men de hadde ikke havn stor og dyp for oss.

13 juni

Opp kl 9 fint vær. Hugh ba oss hjem på lunsj det var koselig. Handlet og forberedte avreise for i morgen tidig. Vi var oppe på havn kontoret for å betale 210 £/ 15 døgn, men havnekaptein ga oss et veldig bra pris 130 £ isteden utrolig snilt. Fotball Norge Spania 1-0 på sentral sammen med Hugh og etterpå inviteterte vi ham på middag ombord. Det ble en koselig siste kveld, og det var varmt så vi satt ute med kaffe etter maten til midnatt. Vanskelig med avskjed etter at vi blitt så gode venner og ikke vet når vi kommer at sees neste gang.

14 juni

Avreise kl 4, litt skyet på morgenen men det klarnet til en kjempefin dag. Vi hadde beregnet strømmen perfekt med opp til 4 knop med oss, så vi logget 45 NM på 6,15 time det var en fin tur. I Bangor var det en fin stor marina og det er en stor by som er en forstad til Belfast. Sov og spiste middag gikk tur og tok en tidlig kveld.

15 juni

Vi startet kl 7 sol og  nydelig vær hele dagen svak motvind og svak medstrøm, fin tur ned til Portaferry. Vi passet godt på at vi gikk inn på høyvann for vi hadde lest /hørt om sterk strøm gjennom det smale innløpet som går inn i en kjempefin stor lough. Portaferry var en fin marina og en stille rolig liten by. Vi var trøtte i dag også så etter vi spist middag og gått tur opp til en utsiktstopp så tok vi tidlig kveld.

16 juni

Vi kastet loss ved høyvann kl 14, Tommy var uheldig når vi skulle dra, han gjorde noe med beinet og fikk utrolig vondt men vi dro til Ardglass likevel. Gjennom det smale sundet hadde vi medstrøm og motvind og det var utrolig igjen å se bølgene bygges opp så høyt og så fort. Ble tatt i mot på flytebrygga av en trivelig mann som inviterte oss på barbeque kveld sammen med gaffelrigg klubben. Marinaen var fin og havnkaptein Eddie kjørte oss  til legesenteret og Tommy fikk sjekket beinet som nå var kjempevondt og skikkelig hovent, heldigvis kun en kjempe strekning.

17 juni

Tommy var litt bedre i dag men han holdt seg i ro innen marinaområdet hele dagen. Sol og varmt kjempefin dag med mye slapping, båt vask og handling. Vi grillet om bord og satt sammen med gaffelriggklubben på kvelden oppe i teltet og der var det koselig stemning og de spilte og sang. Ardglass var et koselig lite sted med ca 2500 innbyggere og en 4år  gammel marina og en stor fiskehavn.

18 juni

Sol og en fin varm dag, Tommy mye bedre i dag så han kunne gå en kort tur, ellers mye hvile for han i dag også. På ettermiddagen hadde nesten alle dratt og det var mer stille her i dag. Vi avsluttet kvelden med en herlig musikksesjon etter fotballen.

19 juni

Sol og en fin varm dag vi kastet loss etter regningen var betalt 16 £/ natt i tre netter. Når vi kom utpå ble det først dis og etterpå tåke, det blåste ca 6-8 SM mot. Vi tok ned UK flagget og heiset det irske. Motoren fikk jobbe og etter 4,5 time kom vi inn til Carlingford og været sprakk opp. Pittoresk fiskelandsby med trange gater og mange gamle små hus ca 1 km fra marinaen. Med  spesiell molo lagd av gamle skip, som nå er under utbygging. Gikk tur, handlet, spiste middag Tommy greide å gå 2 turer inn til byen i rolig tempo.

20- 22 juni

Mye vind og en del regnskurer men fint inn i mellom, kjempe mye vind i natt, det var skikkelig urolig i havna. Det er et stort lavtrykk som ligger over Skottland nå. Gikk tur, ellers stille og rolige dager med mye lesing og prat med folk. Tommy fortsetter å hvile. Nå bruker vi punt 1£ – 10.55kr isteden for UK pund 1£ – 13.80 kr så vårt dags budsjett har økt med ca 25 %.

23 juni

Start kl 4 på morgenen på høyvann, vind fra NV 12 og det økte utover dagen det var grått og litt dis men kun en liten regnskur. Vi fikk en kanon fin seilas med fralandsvind og veldig lite sjø, logget vi 45 NM på 6 timer. Vi ropte opp Howth marina på VHF og fikk anvist plass og hvilken side vi skulle fendre mot flytebryggen. Det var bra for det blåste 18 sm siste biten og da er det greit å vite hvor en skal ligge. De tok oss i mot på en veldig proff måte.

Etter vi fortøyd og registrering på havnekontoret sjekket vi GPS`n og så at her på feriens hovedmål har vi 675 NM fugleveien hjem til Ystehede. Vi ser nå frem til 14 dager her i Dublin området med besøk fra Susannes foreldre Gunnel og Bengt etterpå Tommys sønn Lars Erik, og søster Heidi gleder oss mye til det.