Utdrag fra Loggbok: Trinidad – Venezuela 16.08.04 – 01.10.04

Nå har vi kommet til Isla Margarita i Venezuela. Vi har vært her i 5 dager og alt er bra med oss. Her er det mye nytt å bli kjent med, og det er moro og spennende. Nå fortsetter vi der det forrige reisebrevet sluttet. Tiden på Trinidad rett etter vi kom tilbake etter et herlig besøk hjemme i Norge/Sverige. Det var veldig koselig å ha masse tid med familie og venner hjemme.

Con Amore sto 6 dager til på land og vi bodde om bord. Båten hadde klart seg veldig bra, så det var kun noen timer med hardt arbeid som behøvdes for å få båten i gang igjen. Vi var trøtte og slitne etter den lange reisen, og ikke vane med varmen og fuktigheten som møtte oss. Men vi greide det bra med hjelp av å drikke masse vann og bad i poolen innimellom.

Det er Orkansesong i Karribien nå , men Trinidad skal være et orkansikkert område. Tre dager etter Con Amore var tilbake i sitt rette element begynte meldingene om en ny Orkan. Ivan ble dannet uvanlig langt mot syd, den vokste seg veldig fort stor og sterk. Når den var tre døgn unna hadde den Trinidad midt i skuddlinjen.

Alle vi snakket med sa at det er ingen fare den svinger nordover som alle andre orkaner, men den fortsatte med stø kurs og høy fart. Vi fortøyet båten ekstra godt og forberedte oss for dårlig vær. En dag før Ivan skulle komme forandret den kurs og gikk kun 70 NM nord for oss. Vi var ekstremt heldige. Trinidads myndigheter varslet unntakstilstand og alt ble stengt.

Som dere vet slapp vi greit unna, men verre gikk det med naboøya Grenada. Ivan slo til med ren treff på Prickly bay som ligger på sydsiden. Her ble det målt vind på nesten 300 km/t, Selv om mange båter hadde flyktet vekk fra Ivan var det ca 800 båter igjen på syd enden av Grenada. Nesten alle fikk større eller mindre skader. Verst rammet ble de som sto på land i marinaen Spice Island. Her veltet 97 % av alle båtene og et nytt uttrykk ble skapt: båtsalat.

Veldig mange båter sank eller ble blåst på land, men de som klarte seg best lå inne i Mangrove deltaet. En historie vi hørte var at en katamaran som lå for anker i Prickly bay ble tatt av Ivan, løftet opp og hevet på land flere hundre meter bort.

80 % av alle hus på Grenada fikk store skader. Det vil ta omtrent et år før alle hustender får tilbake vann og strøm igjen. Et kjempe digert problem for et land med små ressurser. Forferdelig naturkatastrofe. På Trinidad der vi lå ble det kun 17 sekund meter vind. Det ble veldig stor sjø og mye svell så det ble mange skader på båtene.

Mandag 20 september seilte vi fra Trinidad og takket for oss for denne gang. Vi dro sammen med våre venner om bord på Emma fra Kungshamn og Anna fra Bergen. Kursen la vi mot Los Testigos i Venezuela. Vi seilte i en bue for å ikke komme for nære kysten.

Flott seilas, først halv vind 7-8 sm og etterpå fikk vi vinden med oss. Etter 22 timer ankom vi Los Testigos og vi var kommet til paradis. En liten øy gruppe ca 40 NM fra fast landet og det bor omtrent 160 mennesker her. Vi ankret opp i krystallklart vann med en fantastisk temperatur på 29 grader.

Det finnes ikke noe kontor for innklarering, men vi skrev oss inn i Kystvakten protokoll de har over gjestende båter. Vi fikk være her 5 dager og det var underbare dager med gjestfrie mennesker rundt oss.

2 dager etter vi ankom lå vi 7 skandinaviske båter ankret opp. Foruten oss og våre to følgesvenner var det Stein og Diana Hoff på White Admiral, Da Capo fra Stockholm og danske skøyten Vendia.

Foruten fantastiske lokale folk traff vi Pedro og Marian, et fargerikt par fra Argentina. De hadde vært en måned her. Båten lå på land for oversyn. Mesan masten hadde fått seg en skikkelig bøy på seg under orkanen, Tommy lovte at den kan han fikse. Med god hjelp fra Stein og oss andre spende vi masten opp mellom tre palmer. Etter noen timer med hardt arbeid var masten rettet og klar til bruk igjen.

Her på Los Testigos hadde Ivan også herjet. Bølger hadde skyllet gjennom og mellom husene. Brygger var borte, båter lå på land, masse sand inne i husene og stranda var blitt 5 meter kortere. To ganger gikk vi tur opp til toppen av øya på en slingrete sti med en del klatring. Fantastisk flott utsikt.

Vi fikk en nydelig seilas til Porlamar på Margarita. Vi la oss først et par dager inne i marinaen. Deilig md tilgang på vann. Vi blir her på Margarita noen dager før vi reiser inn til fastlandet.

Con Amore er klar for sjøsetting, Coral Cove
Nydelig solnedgang underveis
Fin ankringsplass
Fantastisk å nyte paradis
Båten til Pedro og Marian
Retting av mast, snart klare