Utdrag fra Loggbok: Las Palmas 10.05.03 – Isla Graciosa 26.07.03

Las Palmas 10.05.03 – 20.05.03

Tilbake om bord i Las Palmas igjen etter 8 ukers besøk hjemme i Norge og Sverige. Båten som vi hadde vært litt bekymret for lå pent i fortøyningene. Om bord var alt slik som det skulle være, bortsett fra at båten var dekket av et tykt lag med Sahara sand.

Første jobb etter en skikkelig rengjøring var å få båten sjøklar igjen. Deretter montere vårt nye vindror. Vi hadde solgt det gamle for en god pris, og kjøpt et nytt momsfritt for «båter i transit». Valget falt på Windpilot Pacific Pluss. Samme type som tidligere, men en ny utgave som var betydelig forsterket og forbedret. Vi kontaktet en skips agent til å få pakken gjennom tullen. Det var ikke 007, men han var minst like god til jobben sin.

Pakken ble levert på bryggen kun 16 timer etter at den ankom flyplassen. Meget bra! Vi hadde hørt mange historier om hvor vanskelig det var å selv få forsendelser gjennom toll. Du ble sendt fra kontor til kontor og de krevde hele tiden flere og flere dokument. Monteringen gikk flott.

Vi feiret 17. mai sammen med våre gode venner Astrid og Jan på Celin fra Egersund. Vi var invitert på nydelig Bacalou. Videre festligheter hos Orion fra Stavanger med Bobler. Nasjonaldagen ble meget hyggelig med gode venner.

21.05.03

Vi ønsket å seile opp til Azorene nå på sommeren. Det er ofte vanskelig å finne gode vinder fordi det for det meste er vind fra nordlig retning. Vi startet turen mot Santa Cruz på Teneriffe. Nordlig vind først 10 sekund meter og økende til 15 sm. Det ble en fantastisk seilas og vi logget ca 58 NM. Vindroret styrte veldig fint.

Det var veldig enkelt å sette vårt nye vindror så vi ble kjempe glade i det. Det var herlig å komme på havet igjen etter at vi vært i havn så lenge. De nærmeste dagene fikk vi ikke noen god værmelding for å fortsette nordover. Vi leide bil for 3 dager.

En av dagene la vi kursen mot Teide. Det var heldigvis få turister, nesten ingen kø. Vi tok taubanen fra 2500 m opp til ca 3500 m. Derifra gikk vi de resterende 218 meterne opp på toppen 3718 meter over havet. Det var veldig tungt å gå i slik tynn luft, men det var bare gå veldig sakte. Det var verdt strevet å komme helt opp på toppen og se den flotte utsikten. Det var riktig deilig å fylle lungene med luft igjen da vi kom ned fra toppen.

27.05.03 – 29.05.03

Værmeldingen for de neste dagene var så der, men vi ville gjøre et forsøk på å komme oss nord til Madeira. Kom vi vel dit så så det ut som om det var lettere å få godt vær videre. Kun et kort stykke fra havna fikk vi selskap av en diger flokk av delfiner. Underbart! Det er alltid like moro å se delfiner hoppe og leke foran båten. De lå 10 i bredde i baug bølgen og samtidig var det mange som lekte rundt oss på alle kanter.

Etter noen timer på kurs mot vind og 2-3 m høye bølger ombestemte vi oss. Det føltes ikke riktig å plage båt og mannskap denne gangen frivillig. Vi la oss på en herlig seilkurs og endte opp i Puerto Calero på Lanzarote etter 150 NM. Tidlig neste morgen seilte vi opp til Graciosa som ligger straks nord for Lanzarote.

29.05.03 – 26.07.03

I de kommende ukene fulgte vi nøye med på værmeldingen. Det var litt bedre i korte perioder, men ikke godt nok til at vi skulle få en grei tur til Azorene. Vind var hele tiden foran for tvers altså kryss, og med 1000 NM foran oss så fristet det ikke. Vi valgte derfor et lengre opphold på eksotiske Graciosa.

Graciosa er en liten øy. Den er 6,5 km lang og 3 km bred. Øya har 4 vulkaner, den høyeste er 265 m høy. Det er nesten ikke vegetasjon, men veldig mye sand. Mange flotte strender der vi kan nyte bad i fantastisk vann. Det er omtrent 500 mennesker som er skrevne her, og blant dem er det 20 som fra Sverige, Tyskland, England og Italia. Det er bra ferge forbindelse fra Lanzarote. 2 butikker, post, apotek, bakeri, kafe, pub og 4 restauranter. Det er også en skole med 60 elever. Inne i byen er det også kun sand i gatene.

En person sa dette en gang etter et kort besøk: Graciosa er som en drøm der du kan ta av skoa og glemme resten av verden.

Sånn ble det for oss også. Allerede fra første dag ble vi godt mottatt av de lokale og kjent med mange nye venner. Vi var med dem ute på fisketur flere ganger, fisket fisk på dagtid og Calamares på kveldstid. Vi ble bedt hjem til folk på hyggelige besøk. Vi var sammen på restaurant og pub ved flere tilfeller. De kom til oss med fisk og kokkelerte for oss.

Praten gikk på engelsk, spansk og masse kroppsspråk. Vi fikk god mulighet til å forbedre vår spansk, så det var flott. Vi hadde en magisk Midtsommer feiring på stranden med grill og dans rundt midsommer stang. Vi var på mange ulike turer rundt på øya.

Vi avsluttet vårt fantastiske opphold på Graciosa med Fiesta. Fiestaen er over ei uke med mye forskjellige aktiviteter. Mye sang og musikk, dels er det tradisjonell og også mye Salsa. Salsa ble spilt mest på kvelder / netter da det var Verbena dans. Det var flott stemning med folk i alle aldre som var med og danset. Høydepunktet ble en båt prosesjon. Byens statue Madonna del Carmen var ombord på lederbåten og alle båtene var pyntet med flagg. Omtrent 1000 mennesker om bord i ca 50 båter som kjørte langs syd kysten av øya en times tid. Folk brukte hornet skikkelig og mange sendte opp nødraketter.

Biltur på Teneriffe, med Teide i bakgrunn
Opp på toppen av Teide
Vi er på toppen av Teide
Fin biltur på Teneriffe
Fin marina på Isla Graciosa
Nydelige strender og herlige bad
Nydelig på Graciosa
Lokale fiskere på Isla Graciosa
Tommy ute på fisketur på Graciosa