Ålesund – Halten

24 april

Avgang kl 9 videre nordover. Vi fikk en litt sur start med kald vind og snøbyger. Ellers en grei tur, vi la oss i marinaen like ved Akerstadion. Marinaen var fin men der var veldig mye drag når fergen passerte. Fikk en hyggelig, men veldig kort prat med Anders som vi seilte sammen med hjem fra Karribien. Selv om han hadde veldig dårlig tid viste han oss rundt på kystvaktskipet KV Njord, der han er skipper.

25 april

Etter Molde står Hustadvika for tur, det er det området på kysten vi har mest respekt for værmessig. Vi gikk ut på en avtagende kuling, vind løyet raskt ned, men det var utrolig rotete og vanskelig sjø. Ellers grei tur, fikk en fin plass i Kristiansund der vi tok en hviledag i havn, med sol, deilig gåtur og kafebesøk.

27 april

All gammel sjø og dønning hadde lagt seg så det var flatt vann i Trondheimsleia. Turens første torsk ble tatt av Tommy og den smakte deilig til middag i Børøy marina på Hitra. Koselig liten plass, vi gikk kveldstur.

28 april

Tidlig start fra Børøy marina med kurs den indre leia på Folla. Vi ombestemte oss etter en veldig god værmelding for å besøke Halten. Halten ligger langt ut i havgapet på Folla som også kan være et utfordrende havstrekk. Turen ut denne dag var på flatt hav i herlig vær. Like før vi var fremme stoppet vi å prøvde fiskelykken. Flott fiske det var bare å dra opp.

Havørn fløy over oss når vi kom inn i havn. Fikk krabber i Teinene. Vi lå som eneste båt og hadde denne naturperle for oss selv. Halten er et fraflyttet fiskevær som i tidligere tider var veldig aktivt. Dette sted kom høyt opp på vår favorittliste over besøkte plasser. Moldehavn med snødekte fjell.

IMG_7052 IMG_7054Mellomverftet i Kristiansund                                               Flott rundvisning

IMG_7102 IMG_7121Koser oss med vaffel i Kristiansund.                      Fine Børøy marina på Hitra.IMG_7111 IMG_7143

IMG_7171 IMG_7271S            Deilig med Torsk                                               Fantastiske Halten

IMG_4368 IMG_7262

Skarv på Halten                                                                                       Nyfanget krabbe

4 kommentarer til “Ålesund – Halten

1. Hei Susanne!
    Timur har sett på siste bildene deres, han sender en STOR hilsen til dere og ønsker god tur videre!
    Med vennlig hilsen Timur og familie 😉

2. Hei på dere. Flott og innbydende!!
    Vi plotter inn Halten, og kommer snart etter. Starter ca. 10.mai.