Utdrag fra loggbok: Paris 02.07.00 – Amsterdam 09.08.00

Paris!

Vi opplevde mye på vår 2 dager sight seeing i Paris. Som vanlig gikk vi veldig mye, forbi Notre Dam, Palais Royale med Louvre museet og pyramiden, Champs Elysees med alle butikker, pariserhjul og den staslige Triumfbuen. Besøk i Boulogneskogen, Trocadero og imponerende Eiffel tårnet. Lunsj og middag inntok vi på koselige restauranter. Spiste frokost ved Seinen og vandret mye langs kanalen, der det var mye båttrafikk. Et meget vellykket besøk.

5 aug

Vi tok en hviledag i båten etter Paristuren så var vi i dag klare til å dra videre. Formiddagen gikk med til forskjellige forberedelser, kl 13 kastet vi loss. Sol, varmt og svak vestlig vind, vi motorseilte. Vi kjørte langs kanaler som var merket mellom alle grunne sandbanker. Vi passerte km etter km med nydelige sandstrender.

Sandbankene gjorde også at vannet var veldig grumsete. Etter 8,5 timer ropte vi opp Zeebrugge havnkontroll og fikk klarsignal at vi kunne gå inn til marinaen. Det er ekstremt mye trafikk i denne kjempe havna. Marinaen var grei og vi fikk en fin plass, etter en kort tur på land tok vi tidlig kveld. Det ble et veldig kort besøk i Belgia.

6 aug

Opp klokken 5.30 det var fortsatt mørkt men også en del dis. Etter litt venting vd en ventebøye i marinaen, fikk vi lov av havnkontrollen å kjøre ut fra havna. Det var sterk motstrøm i innløpet så saaben måtte jobbe hardt for at vi skulle komme ut. Det klarnet opp og ble en fin dag, men kaldere så for første gang på lenge måtte vi ha på jakke. La oss på kurs mot Scheveningen 60 NM nordøst og planen var hvis vi får god bør så fortsetter vi til Ijmuiden 30 NM til.

Vestlig vind 4- 8 sm midt på dagen fikk vi fin seil vind og ellers motorseiling. Vi måtte veie for et kjempedigert containerskip som skulle inn til Hoek von Holland (Rotterdam) en meget stor og travel havn. Etter at vi passert bestemte vi oss for å fortsette til Ijmuiden vi holdt god fart og beregnet tidevann strømmene riktig. 20.30 la vi til i denne store og nye marina. Det kostet 43 Gulden – 72 kr/natt. Fornøyde med lang dagsetappe og veldig trøtte så vi tok tidlig kveld.

7 aug

Deilig å sove ut etter en lang dag underveis. Skiftende vær med noen regnskurer litt sol men det var varmt. Etter dusj og frokost gikk vi litt rundt og kikket, snakket med mannskapet på en annen norsk båt som var på vei til Karibien morsomt å høre planene. Vi kastet loss etterhvert og sluset inn i Nordzee kanal å kjørte 3 timer inn til Amsterdam. Det var veldig mye trafikk og mye fint å se langs kanalen.

La oss i Sixhaven en nydelig liten lun havn inne i et grønt område, ligger meget sentralt midt over for sentralstasjon. Kjempefullt i havna nå midt i høysesongen, 72 kr/natt. Billig og fantastisk fint. Det gikk ferge over kanalen hvert 5 min dagtid og hvert 10 min å natta, fergen brukte ca 5 min over. Etter middag tok vi en kveld/natt tur rundt i city.

8 – 9 aug

Disse to dagene gikk med til sight seeing, feriekos, og litt jobb på båten. Meget varmt og herlig vær. Amsterdam var en herlig, interessant og meget annerledes by. Veldig vakker med alle kanaler som slingrer seg på kryss og tvers. Mange som bor i husbåter og kanalbåter og det ser veldig koselig ut.

Mye å se i Paris
Flott å være turist i Paris
Mye kanaler og fine hus i Nederland