Utdrag fra loggbok: La Gomera 04.12.02 – Puerto Mogan 10.0203

04.12.02

Vi seilte over til Puerto Mogan, for å ligge der i vinter månedene. Seilasen ble som vanlig rotete i akselerasjon områdene. Vi var heldige og fikk se en stor flokk med Grindhval. Vi kom i havn klokken 2 på natta, fortøyde ved vente kaien i molo åpningen.

Noe av grunnen til at vi flyttet over til syd Gran Canaria, er det jevnere og varmere klima enn på La Gomera, spesielt i desember og januar. Faktisk så har denne delen noe av det beste og jevneste klima på hele vår klode, med 340 sol dager i året og middel temperatur på 22 grader med lav luft fuktighet. Marinaen her i Mogan har 225 plasser og rundt havna er det hotell og leiligheter i farge glade hus, et koselig miljø med restauranter, butikker og masse blomster som pynter opp hele veien.

En dag tok vi ferge til Puerto Rico (4 NM )var i marinaen for å se hvordan der var, traff på kjent folk fra Tananger var om bord på kaffe og prat. Senere hadde vi også en hyggelig kveld sammen i Mogan med godt humør og gitar spill. I Puerto Rico var det mye folk godt vær og mye å se på, et kjempe fint sted å kose seg på når man trenger en uke eller to nede i varmen. Har vært med buss til Arguineguin en dag og gjort oss litt kjent der.

Gran Canaria er en stor øy nesten rund med veldig blandet natur og landskap, høye fjell med høyeste toppen Pico de las Nieves 1949 meter. Masse rare fjellformasjoner, bratte veier der det føles veldig viktig å sjekke bremsene først. Veldig blandet flora med masse forskjellige lokale og tropiske frukter, palmer, kaktuser, Tabaiba og Kanarie Pinje med 20 cm lange barnåler.

Flotte strender med god badetemperatur og Maspalomas ørken som er herlig å vandre i. Mange fine små pittoreske landsbyer der livet fortsatt går sin stille gang. Andre steder er over fullt av turister skikkelige turistmaskiner med alt det morsomme som trengs og plassene er kjempe fine.

Etter en uke med flott herlig vær meldte de mye vind, så vi fortøyde litt ekstra godt. På ettermiddagen var det helt vindstille men det begynte å bli mer sjø for dem som lå på ankers ute i bukta. En etter en kom inn å la seg trygt i marinaen. Klokken 20 gikk vi tur ut på piren og da kledde vi godt på oss for det var kaldt men blåste ikke mer enn 10 sm, vi sprang forbi på noen steder for det begynte og bli en del sjøsprut over moloen.

Det var vanskelig å gå på flytebrygga ved piren den rullet skikkelig. Klokken 22 etter en kopp te i båten tenkte vi å sjekke fortøyningene en siste gang før natten, da gikk sjøen helt over piren, vinden var oppe i 15-17 sm. Vi kledde oss i regntøy og gikk bort til havnekontoret for å se litt, det er alltid flott og imponerende å se værets makter når vi er trygt på land. Det var merkelig å se så stor sjø når det ikke blåste mer.

Etter hvert ble det mye ødeleggelser, flytebrygga langs piren ble vekk, fyret og restauranten lengst ut på piren fikk masse skader. Asfalt ble spylet løs, stenfliser på fortauene skyllet bort. Diesel- og bensinpumpene var på vei på havet så de måtte fortøyes, og det luktet skikkelig ekkelt av diesel. Masse stoler, bord, benker og deler fra flytebryggen fløt rundt i marinaen og folk prøvde overalt å få fisket det opp før det krasjet inn i båtene.

Det var stor aktivitet hele natten så det ble ikke mye søvn. Noen få dager etter kom det et skikkelig regnvær 200 mm på 20 timer det meste kom i løpet av 3 timer. Det er utrolig mye til å være her der marken er så tørr å ikke i hel tatt klarer å ta i mot store mengder vann. Det ble masse oversvømming, veiene ble stengt og kolonnekjørt, strømmen forsvant i P Mogan.

24. desember – 26. desember

Julaften feiret vi som vi pleier når vi er i Norge bortsett fra at vi var alene uten familien rundt oss. Vi fikk kjøpt ribbe og den ble stekt i ovnen og vi greide t.o.m. få sprø svor. Middagen ble fortært med alle tilbehør og humøret var på topp selv om mange tanker gikk til familien der hjemme. Svensk julebord laget vi til på annendagen og spiste sammen med gode naboer på Celine fra Egersund, det ble et hyggelig lag med mye god mat.

4. januar – 21. Januar

Like etter vi hadde feiret inn det nye året, den 4/1, fikk vi besøk fra Halden, Arild og Wenche. Noen dager senere kom Susannes bror Anders sammen med Agneta. Det var kjempehyggelig med besøk hjemmefra og vi hadde skikkelig flott tid sammen. Blant annet deilige seilturer der vi badet, prøvde fiskelykken, ankret opp for lunsj i herlig bukt ved Amfi del mar. Bilturer opp i fjellene rundt på slingrete bratte veier. Mye god mat både om bord og på restaurant og masse tid til å prate sammen, det var kjempeflotte besøk.

Vi var på Maspalomas fotballstadion når Rosenborg spilte mot Numberg i Maspalomas cup. Det var stor stemning fra ca 2500 Rosenborg og 50 Numberg supportere og det trengtes for det var for en gang skyld en kald kveld med mye vind og regnet hengte i lufta. Foruten den uka med vind og etterpå masse regn har vi hatt kjempeflott vær hele vår periode her temperaturen er mellom 24- 29 grader, litt kjøligere på natten og det er deilig for da sover vi godt.

Husker dere at vi fortalte om russen Fedor Konyukov som skulle ro fra La Gomera til Barbados, vi fulgte med på Internett. Han brukte kun 45 dager på overfarten ca. 2900 nm = ca. 65 nm pr. døgn, eller like langt som fra Ramsø til Skagensrev. Imponerende!

Utsikt over marinaen i San Sebastian på La Gomera
Utsikt over Puerto Mogan
Vi er i Puerto Mogan
Deilig med sommervarme
Veldig fint i Puerto Mogan
Koselig med advent i båten
Gåtur innover dalen fra Puerto Mogan
Bryggen er vekk etter ødeleggelsene i havna