Nordskot – Træna

6 – 17 juli

Etter avgang fra Nordskot ble kursen satt mot Helnessund. Det var svak vind, kaldt men pent vær. Veldig vakkert gjennom flotte Grøtøyleia. Flere havørn fløy over oss. Etter Helnessund kjørte vi gjennom Karlsøyvær før vi ankom Kjerringøy i kveldingen. 0ppholdet på Kjerringøy ble litt lengre enn vi tenkt. Vi hadde igjen fått låne Molohus og båtplass av Sissel og Hans Olaf. Kjekt med lån av vaskemaskin. Vi fikk turens to første sommerdager og det var veldig herlig. 20 c i skyggen, 12 c i vannet så det ble flere bad.

Vi var en del sammen med Staffan og Lena, s/y Funny fra Nøtesund på svenska vestkysten som vi kjente litt fra før. De er nå på vei mot Svalbard i sin Forgus 52. Den 15 kom Susannes bror Anders med sin Agneta på besøk. Dagen etter ble Susannes 50 års dag feiret med Champagne, bløtkake og god middag på bryggehotellet. Det var en flott dag sammen med Anders, Agneta, Sissel og Hans Olaf.

17 juli

Vi sa takk og farvel til Sissel og Hans Olaf for denne gang. Anders og Agneta ble med om bord 18 NM til Bodø. Det ble en sur og kald opplevelse i gråvær, mye regn og tidvis mye motvind.

18 – 20 juli

Etter at vi tatt farvel med våre gjester som skulle videre til Tromsø, la vi kursen sørover. Flott seilas ned til sør Fugløy, vind løyet ned vi kjørte motor ned til Bolga. Vi tok en liggedag i havn mens en sørvestlig kuling med mye regn passerte. På ettermiddagen var det på med regntøy og støvler. Bolga har slik som Torghatten et hull gjennom fjellet Bolgabøra. Fin tur, men litt glatt å klatre opp steinura. Selve hullet er betydelig mindre enn Torghatten. Her måtte vi litt ned på kne for å ta oss gjennom.

20 juli

Satte kursen rett vest ut i storhavet mot Myken. Sol, lettskyet og lite vind men kaldt. Hadde en flott dag på Myken, det er et herlig lite levende øysamfunn. Fikk omvisning på nystartet whiskey destilleri og kvelden ble avsluttet på Bruket restaurant.

21 juli

Overfarten mellom Myken og Træna ga oss turens høydepunkt så langt. Plutselig fikk vi besøk av en stor flokk Spekkhoggere. (ca 10 stk) Først var de på avstand, men etter hvert svømte de helt nære båten. De er veldig vakre og smidige. Det var et fantastisk herlig møte!Etter en halvtime med Spekkhoggerne fortsatte de mot nord og vi sørover mot Træna. Træna har spektakulære fjellformasjoner som er et kjent sjømerke på kysten. Først stoppet vi til på øya Sanna, etter hvert videre til hovedøya Husøy hvor vi ble over natta.

Fin topptur                                                                      Susanne, Agneta og AndersIMG_4243 IMG_4260Kjerringøy                                                                               BolgabøraIMG_5337 IMG_4274

Her er vi på Myken                                                              Tommy gjennom Bolgabøra

IMG_8622 IMG_4285

Myken

IMG_8580 IMG_8663

IMG_8643 IMG_8651Fantastisk fine!                                                                          spektakulære TrænaIMG_5468 IMG_8681