Florø – Stavern

Florø  – Stavern

Vi fortsetter å ta Moana raskt sydover med bare en overnatting i hver havn. Fra Florø bærer det ut i flott skjærgård og videre over Sognesjøen og inn til Eivindvik. Der har vi ligget flere ganger og det er et greit sted å stoppe. Neste dag legger vi kurs mot Bergen. Vi passerer oljeraffinaderiet på Mongstad før vi går gjennom flotte Alverstrømmene en strekning på ca 20 NM. Det er trange passasjer med mange vakre plasser og veldig mye strøm både med og imot.

Ankommer Bergen tidlig ettermiddag i kjempenydelig vær. Vi traff Kristoffer som Tommy er onkel til. Han var veldig nysgjerrig på seilbåt og har i disse dager blitt eier til en Bavaria 34. I Bergen var det mye folk ute i gatene som passet på å nyte sommerdagen. Vi fikk tid til både restaurantbesøk og en pubrunde. Neste havn ble Bekkjarvik i Austevoll drøyt 30 NM sør for Bergen. Vi spiste en flott fler retters middag med tilhørende vin på gjestgiveriet til Ørjan Johansen, nylig kåret til verdens beste kokk. Et velig populært sted.

Etter Bekkjarvik ble det Nyleia før vi krysset ytre del av Hardangerfjorden og Sletta. I Haugesund var Sildajazz i gang for fullt med mye båter og masse folk. Vi hadde en hyggelig kveld sammen med Inger og Petter.

Veien ned til Tananger neste dag var preget av regn, motvind og mye motstrøm. Det ble et kort nattstopp i Tananger før vi rundet Jærens rev neste morgen i lite vind og noen tåke banker. I Egersund sto Astrid og Jan på kaia og tok oss imot. Venner vi ble kjent med i varmere farvann. Det ble en veldig koselig kveld med god mat, mimring og gode historier.

En natt i Kirkehamn på Hidra i sol og fint vær. Vi hadde bra vær, men rotete og vanskelig strømsjø rundt Lista og Lindesnes. Deilig å fortøye i Mandal etter at vi nå var ferdige med siste utsatte passeringene på dette tokt. Vi fikk med oss avslutningen på Skalldyrsfestivalen. Herlig måltid med blåskjell og pommes frites.

Vi lå en natt i Kristiansand i flott vær. Fin tur gjennom Blindleia i herlig sol og varme. Det er fint å se alle nydelige hytter og hus. I Grimstad fikk vi nok et hjertelig gjensyn med seilervenner fra Karribienturen Vigdis og Are. Vi hadde to flotte dager sammen i flott vær, den ene ble det en koselig tur i daycruiser i Nidelva utfor Arendal. Der var det masse båter og folk som badet og koste seg. Vi spiste lunsj på Nidelv brygge et flott sted. Det var veldig artig å kjøre Nidelva, et sted vi ikke kan besøke med vår seilbåt.

I Arendal ble det to dager stopp med besøk av Vegårshei folket. Tommy sin bror Roger, Evelyn og Knut Christian (søskenbarn med frue) Koselig helg med mye god mat og drikke både i båten og på land.

Dagen derpå slo vi oss til Risør i ganske kraftig nordøstlig motvind.  Vi ble i Risør tre netter mens det var mye kuling rett imot. Det var sol og godt vær så vi fikk gått flere fine turer i marka. Vi dro videre mot Stavern i avtagende vind og rotete sjø til å begynne med, etterhvert ble det stille og rolig. Vi kom inn til Stavern i herlig sommervær.

Her avslutter vi bloggen for denne turen med en liten oppsummering: Turen har gått som planlagt uten noe problemer. Vi har fått besøkt de plassene vi hadde håpt på forhånd. Truffet masse kjentfolk både slekt og venner, men vi har også blitt kjent med mange nye venner. Innen vi er hjemme i Halden har vi logget ca 3000 NM eller 5550 km. Eller nesten like langt som fra Halden til New York. Turens høydepunkt ble det nære møtet vi fikk med Spekkhoggere.

Hurtigruta passerer oss utfor Florø                                   Cowboy frokost underveisIMG_8963 IMG_8978Bergen by night                                                                      BekkjarvikIMG_4383 IMG_8998Kirkehamn

IMG_9020 IMG_9039Mandal

IMG_9072 IMG_9076Kristiansand

IMG_9083 IMG_9080Kristiansand                                                                            UlvøysundIMG_9087 IMG_9089Blindleia

IMG_9091 IMG_9111Tur Grimstad til Nidelva

IMG_4411 IMG_4417Risør                                                                                                 StavernIMG_4436 IMG_4442