Utdrag fra loggbok: Antigua 18.04.04 – Trinidad 15.08.04

Vi gikk mye turer i det flotte området rundt English harbour der vi lå ankret. Flere ganger spilte vi volleyball på stranda sammen med våre båt venner. På påskeaften hadde vi kjempe hyggelig grillfest med Hermine fra Ålesund, Celine fra Egersund, Euphoria fra Soon og Emma fra Smøgen.

Det ble mange triste avskjed med venner som skulle til St Martin for å forberede seilas hjem over Atlanteren. Det er vanlig at Skandinaviske båter samles på St Martin og gjør de siste forberedelsene der. Båtene vi kjente veldig godt var Celin (veldig mye sammen med siden julen 2002) Hermine, Euphoria, Cara fra Kragerø, Mirandi fra Stavanger, Nikolai fra Grimstad, Let go fra Oslo, Cocktail fra Gøteborg og Grizzly.

Samt en rekke andre skandinaviske båter til sammen 25 – 30 stykk. De la ut med kurs for Azorene i første halvdel av mai. De hadde daglig kontakt over kortbølgeradio og vi fulgte nøye med. Det ble en tøff seilas over for mange av båtene med meget sterk vind og grov sjø. Alle båtene kom greit frem, men flere hadde en del skader på seil, rigg og annet utstyr.

På seilasen nedover langs karibiske øyrekken var vi innom Des Haies og Iles de Saintes på Guadeloupe, Marin og St Anne på Martinique, Rodney bay og Marigot på St Lucia, Bequia, Tobago kays og Union før vi kom til Trinidad. Hadde flotte seilaser hele veien med vinder mellom sydøst – nordøst 8 – 12 sm. Alltid møter vi akselerasjons vinder der øyene starter og slutter. Der kan det være rotete strømsjø og ekstra mye vind.

Iles de Saintes var en nydelig øy rett sør for Guadeloupe. Et herlig sted med mange fine ankringsplasser. Lite biltrafikk, men veldig mye skuter kjøring så det var en rolig plass. Vi ble i 5 dager og gikk lange turer hver dag og badet mye.

I Marigot bay på St Lucia hadde vi veldig koselige dager med Truls på Scipionne fra Oslo. Han har slått seg ned her i Marigot sammen med Doreen. En dag var vi sammen på Jazz festival, det var mye folk og en herlig stemning. Vi besøkte også Castries en herlig travel by.

På favoritt plassen Bequia var vi lenge igjen. Denne gangen var det færre båter en ved juletider. Regntiden var begynt så hver dag kom det en regnskur eller tre. De begynte plutselig, og var like fort slutt igjen. Vi var igjen på flere gåturer til Skilpadde farmen, Friendship bay og Hope bay. Vi pratet mye med norske Mariann som bor her, og spiste middag sammen flere ganger. Willy var om bord på morgenkaffe og hyggelig prat hver dag.

Vi traff båten Breeze fra Oslo med Lita og Svein. Det var litt rart for det viste seg at han hadde vært i Halden og kikket på en båt Tommy skulle selge i -91. Henne snakket vi med for ca 2 år siden på VHF da vi passerte kap Finisterre i Spania. Verden er ikke så stor.

På Tobago kays opplevde vi fantastisk snorkling. Fisker i mange forskjellige farger og størrelser. Det er helt magisk å ligge i vann flaten å følge med på fiskene. En dag ble vi fulgt av en stor fisk på omtrent 5 – 6 kg. Den svømte rett under oss eller like bak oss som en meget veloppdratt hund i en halv time. Vi hoppet opp i jolla for en liten hvil og en drikkepause. Da så vi at den sto under jolla og ventet. Etter 10 minutter hoppet vi uti igjen og den fulgte oss videre. Spesielt!

Etter noen dager på Union Island gjorde vi slik som sist. La kursen direkte til Trinidad og tilbake til Chaguaramas. Vi seilte 125 NM og vi lå øst om Grenada. Vi la oss på Hummingbird marina igjen ved siden av El Cordero.

En kveld reiste vi 2,5 times tur med Jesse James og 8 andre seilere til Øst siden av Trinidad. Vi dro på tur til en strand der Leatherback turtle kommer opp for å legge egg. Havlærskilpadden er den største i verden, kan bli 1,7 meter lang og veie 700 kg. Hun legger mellom 100 – 120 egg på størrelse med en bordtennisball.

Først måtte vi være helt stille på stranda og ha alle lamper slukket. Etter at den funnet sin plass og begynt å grave så går den i transe. Da gikk vi tett innpå for å ta bilder. Vår første skilpadde ble målt til 1,4 på skallet og beregnet vekt til 400 kg. Vi fulgte hele seansen til hun var trygt i vannet igjen. Det var en helt fantastisk opplevelse! Vi fikk sett 5 Lærhavskilpadder og 1 annen.

Det er vakter/ guider hver natt på stranda for å passe på at ikke skilpaddene blir forstyrret. De teller 60 – 80 skilpadder hver natt nå i høysesong mai – juli.

Mye jobb på båten i denne perioden for å forberede alt før hjemreise. Con Amore løftet vi på land i Coral Cove marina. Vi stoffet og polerte fribord. Alt oppe på dekk som tauer, seil, fendere, bimini og andre trekk skulle vaskes og spyles. Etterpå kom det som viste seg å bli utfordrende, tørke tingene. Vi spente en presenning over båten for å spare den for solsteking. Beste tørkeplassen ble å henge ting under presenningen. Innvendig i båten vasket vi også over alle flater for å hindre muggsopp. Det blir ellers det veldig fort her som det er meget høy luftfuktighet. Alt av klær ble også grundig vasket og tørket før vi pakket det inn ordentlig.

Vi har vært mange ganger på det eksotiske markedet i Port of Spain. Vi pleier å dra på lørdager klokken 6 på morgenen. Det er en flott tradisjon. Blant annet kjøpte vi ofte reker som vi etterpå lagde til i båten. Spiste dem gjerne sammen med gode venner. Ellers hadde vi mye sosialt med Charlotta, El Cordero, Blue moon og Milou fra Stockholm, Da Capo, Emma og nye båter vi ble godt kjent med var Anna og Malinda. I slutten av Juni reiste vi hjem for å besøke alle der hjemme.