Utdrag fra loggbok: Barbados 18.12.03 – Trinidad 20.01.04

Vi var et par dager til på Barbados etter at Bengt var reist. Den 20. desember kom vi til Bequia etter en seilas på 18 timer. Det var en grei tur på ca 100 NM. Vi ankret opp i Admiralty bay i god anker bunn. Det var mange båter, men likevel enkelt å finne en god plass.

Vi hadde et flott gjensyn med to engelske båter vi var mye sammen på La Gomera før de seilte over Atlanteren i fjor. Før de dro ble vi enige om å møtes for julefeiring. Det var moro å høre deres erfaringer etter et år i Karibien. Vi fikk masse gode tips.

Direkte etter ankomst følte vi at Bequia er fantastisk. Nydelige strender, flott å bade og snorkle. Fint å gå tur. Vennlige og gjestfrie folk. Vi ble fort godt kjent med Willy, han kom til oss på morgenkaffe flere ganger i uka.

På julaften klokken 13 var alle skandinaver invitert på gløgg hos Mariann. Det var en tradisjon siden mange år og det var like eksotisk som vi tidligere lest i båtblader hjemme. Det ble et festlig lag med 150 personer. Etterpå var det grillfest på stranden. Vi var omtrent 80 personer som feiret jul på denne annerledes måte. Meget koselig og stemningsfullt.

Selv om det var riktig varmt gikk vi mange lange turer. Flott å gå tvers over øya til Friendship bay. En dag besøkte vi en skilpadde farm. De tok hand om skadede dyr og så fødte de opp skilpadder som de etterhvert satte ut i havet igjen.

Videre i Grenadinene besøkte vi Mustique, Canouan, Tobago kays, Mayreau og Union Island. De er alle bebodde foruten Tobago kays. Felles for disse øyene er at det er små samfunn på flotte kuperte øyer. De har flotte strender og fine ankringsplasser for oss. Det er ikke noen høye bygninger eller store hotell. Vi likte oss veldig godt overalt. Fantastisk snorkling på Tobago kays. Underbart å se fisker i ulike størrelser og i alle tenkelige farger.

Moro å se alle store flotte hus på Mustique. På Union Island hadde en mann som het Janti bygd opp en bar ute på revet. Han kalte den for Happy Island. veldig populært blant seilere å sitte der på kvelden i solnedgangen og nippe til en sundowner.

Etter halv annen måned med supre dager i Grenadinene gledet vi oss til nye eventyr. Det var enkel utklarering den 19.januar. Seilte natt seilas til Trinidad 125 NM på 22 timer. Turen var preget av masse regnbyger med mye vind fra mange forskjellige retninger. Det var stor båttrafikk og vi passerte en olje plattform.

Det var veldig deilig å fortøye båten i Chaguaramas i Hummingbird marina. Luksus å ligge ved brygge å kunne søle med vann på både båt og kropp. Vi ble godt tatt i mot av blant andre Vidya og Kenneth på El Cordero. Chaguaramas er perfekt for båtprosjekt. Finnes mye ekspertise og det er greie priser. Vår jobbeliste var ikke så lang, men det er alltid noe som må fikses på en langtur båt.

I marinaen lå det en bar og der møttes vi en gjeng hver lørdag til sosial hygge. Vi hadde med egen mat og kjøpte drikke i baren. Første lørdagen var vi sammen med Inger og Lasse på Charlotta, Anett og Svante på Manannan, og El Cordero. Det lå også flere restauranter i området så det var mange møtes plasser.

På Trinidad bor det ca 1,2 millioner og i hovedstaden Port of Spain bor det omtrent 370 000. Tommy kjøpte Hawaii skjorter til en god pris. 5 TT dollar per stykk, 1 TT dollar = 1,10 norske kroner. Båtnaboen kjøpte 32 stykk og Tommy kjøpte 13.

Sammen med Manannan dro vi på tur ut i Nariva sump for å se på dyrelivet i jungelen. Etter busstur tok vi en halvtimes båttur på ulike kanaler i området. Gjennom tett Mangrove skog og veldig høy luftfuktighet. Fremme på øya vandret vi videre for å se aper og papegøyer. Vi gikk alle sammen på rekke etter guiden ivrig speidet opp i tretoppene etter aper.

Plutselig utbryter Tommy: Er ikke det en Anakonda? Jo helt riktig en meter fra stien litt bak en uthulet stamme lå en Anakonda. Den var 3,5 – 4 meter lang og veide omtrent 30 kg. Anakondaen var til å begynne med stille og foto villig. Etter en liten stund ble den lei å begynte å frese. Guidene hadde bestemt seg for å flytte slangen i fra denne øya.

Guiden holdt frem en t-skjorte foran slangen for å erte den. Samtidig som slangen bet i t-skjorten grep guiden meget raskt rundt halsen på den. Vi var flere stykk som hjalp til å holde slangen. Heldigvis i den trygge enden. Etterpå så vi masse aper, både røde og hvite. Men det var et skikkelig antiklimaks. Fantastisk opplevelse! Spennende å se ville dyr «live».

Finfine Bequia
Vi feirer jul på Bequia med mange gode venner
Willy kommer på morgen kaffe