Korshavn – Halden Helgeland tokt 2020

22. September

I skrivende stund er vi hjemme i Halden, og vi har fått installert oss og landet litt igjen på land. Vi kom hjem torsdag 3. September, og la oss på Ystehede over helgen. Startet med å tømme båten for tur utstyr, ting vi ikke pleier å ha ombord når vi ikke er på tur. Det var veldig mye ting om bord som skulle pakkes ut før vinteren. Hadde tenkt å skrive innlegg på bloggen direkte da vi kom hjem, men dessverre hadde vår Pc krasjet.

Skriver nå litt kort om hjemturen. De her plassene besøkte vi: Seli, Lillehavn, Mandal, Høllen, Lillesand, Grimstad, Tvedestrand, Risør, Jomfruland, Kragerø, Ula, Verdens Ende, Lauer, Skjær Halden og Ystehede. Havnene langs Sørlandskysten er til vanlig veldig travle sommerstid, men etter skolestart var det god plass overalt.

7. – 13. August

Oppholdet på Korshavn ble akkurat så herlig som vi hadde håpet. Nydelige sommerdager der vi bare kunne nyte livet i godt vær. Mye sosialt med våre gode venner Elin, Henning, Ann Kristin, Åge, Rita og Jan Birger. Vi koset oss masse med Skalldyr lunsj på brygga og god stemning.

14 – 15. August

Vi flyttet oss ut til fine Seli som ligger et steinkast fra Korshavn og lå der i to netter. Her var det også skalldyr lunsj på brygga med våre gode venner. Seilbåten Humla med Siri og Erling besøkte også Seli.

16. August

Avgang tidlig morgen i stille vær og vi fortøyde noen timer i Lillehavn rett rundt Lindesnes. I herlig sommervær gikk vi tur ut til Lindesnes fyr og kikket. Det var ca 3 km en vei. Tilbake i Lillehavn badet vi og spiste lunsj før vi dro vider inn til Mandal. Det var ikke mange båter i Mandal, uten nå på sensommeren er det stille igjen langs Sørlandet. Hadde en veldig hyggelig bryggeprat med Elisabet, Stian og de to barna deres.

17 – 19. August

Vi fikk en grei seilas til Høllen, et koselig lite sted. Vi badet mye på ettermiddagen. Bente med barnebarn kom på besøk, vi gikk en flott tur sammen. Etter Høllen lå vi to netter i fine Lillesand. På denne tiden i slutten av August er det ikke mange båter i havn eller underveis.

20 – 23 August

Neste stopp ble Grimstad, der ble Moana liggende i fire netter. Første kvelden var vi invitert hjem til Vigdis og Are. Det ble et veldig hyggelig gjensyn med mye mimring og god mat. Neste dag dro vi på hyttetur til Evelyn og Knut Kristian, vi koset oss med god mat og herlig stemning på fine hytta.

24. August

Kommende natt lå vi i Tvedestrand, her hadde vi ikke vært med egen båt siden i 1992. vi lå to gjestebåter. Roger, broren til Tommy kom på middag etter jobb. Det ble hyggelig gjensyn.

25 – 26. August

I fine Risør lå vi to netter lengst inne på favorittplassen vår i pollen. Vi gikk en fin badetur over til østre Randvik. Det var noen få andre gjestebåter i havna. Den første natta var det mye vind og båtene som lå ute i ytre gjestehavn lå meget urolig og dårlig.

27 – 30. August

Vi lå en natt på fantastiske Jomfruland, etter at vi gled opp for Genuan i lite vind. I knall sommervær gikk vi en 4 timer lang tur helt sør på øya. Jomfruland er en langstrakt rullesteinøy med mye fugler og fin natur. Vi plukket mye bjørnebær. Videre lå vi to netter i Kragerø. Vi besøkte våre kjære seilvenner Aina og Per fra tiden i Karibien. Det ble et meget hyggelig gjensyn med mye mimring og god mat.

31. August – . September

En natt lå vi i Ula havn, et lite sted. Da vi kom var det nydelig vær vi gikk bort til stranda og badet og slakket i sola. Plutselig så vi skikkelig svarte skyer og hørte tordenvær på avstand. Vi pakket fort sammen og gikk til båten. Kom akkurat ombord før det skikkelig braket løs, men etter en kort stund var det like fint vær igjen. Neste natt lå vi på Verdens Ende. Det er en kjempe stor og fin marina. Finnes også en veldig populær restaurant på toppen av fjellet med flott utsikt. Alt var stengt, så vi fikk spise ombord. På ettermiddagen badet vi mye og hygget oss med en flaske vin i solveggen.

1.- 2. September

Vi seilte over fjorden i rolige forhold og var igjen tilbake på vår side av fjorden. Tok en natt på vakre Lauer. Vi ble tatt imot av Dordi og Arild med venner. Fikk en hyggelig formiddagsprat med dem før de dro. Fikk en herlig dag med fin gåtur rundt på øya og prat med noen lokale folk. Vi koset oss på land i solveggen. Siste natta på toktet i 2020 lå vi på Skjærhalden, turen ble avsluttet der den startet. Vi fikk hyggelig bryggeprat med våre gode seilvenner Bente og Tor.

Oppsummering

Vi sitter igjen med veldig mange fine minner fra denne flotte tur. Planen var å ikke seile lengre nord enn Helgeland, men det ble opp til Kjerringøy litt nord for Bodø. Vi var på farta i nesten 22 uker. Dette var nå vårt tredje tokt opp og ned langs norskekysten. Vi logget 2250 NM ( ca 4000 km), som er ca 1000 NM kortere enn vi logget på forrige tur. Det har vært mye motorkjøring som alltid på et slikt tokt, men vi har også vært 600 NM under seil.

Vi besøkte 80 ulike havner langs kysten. Et mål for denne turen var å oppsøke nye havner, 40 nye havner fikk vi inn i loggboka, det var artig. Vi liker at det er en god miks med å se igjen «gamle» steder, og å oppdage nye plasser. Været har vi vært heldige med på turen, foruten 14 dagers perioden i førsten av mai i Ålesund. Hatt mye varmere vær enn sist gang vi seilte norskekysten i 2015.

Vi har også passert to milepæler i sommer, vi har seilt 60 000 NM sammen og vi har vært 3650 netter om bord i båt (10 år) .Et år har vi bodd hjemme i båt ellers har det vært underveis på tur.

Turen har foregått helt uten uhell. Covid 19 har gjort at det sosiale livet og bryggelivet har vært veldig annerledes. Hatt en del flotte treff med mennesker vi kjente fra før, men nye bekjentskaper har vært vanskelig i år.

Takk til alle som har fulgt oss på Helgeland tokt på bloggen.

Solnedgang på favorittplassen i Korshavn
Fortøyd på Seli
Ut på tur på Seli
Fine Seli
Nydelig mat , spleiselag på brygga
Flott gåtur til Lindesnes fyr
Tårnbrygga på Jomfruland
Flott utsikt
Jomfruland
Fint å gå tur på Jomfruland
Godt med Bjørnebær
Fin tur helt sør på Jomfruland
Lunsjrast på Jomfruland
Kragerø
Utsikt mor indre havn Kragerø
Flott badeanlegg, Kragerø gjestehavn
Trangt gjennom Kreppa
Første gang i Ula havn
Strandliv på Ula
Fra Ula strand mot Svenner
Minnesmerke over over den kjente losen Ulabrand
Utsikt over Verdens Ende
Glitrende hav, Verdens Ende
Månen på vei opp, Verdens Ende
Det har blitt mørkt på nettene igjen
Første gang på Lauer sammen
Turens siste bobler
Siste havn på turen, Skjærhalden
Flott tur på Skjærhalden med Homlungen og Lauer i bakgrunn
på Skjærhalden til Storsand

4 kommentarer til “Korshavn – Halden Helgeland tokt 2020

1. Jaja nå var turen over for denne gang. Takk for en fantastisk tur langs Norges vakre kyst.
    Maaange flotte bilder og strålene reisebrev fra stedene dere besøkte.
    Ønsker dere en fin hjemmehøst ???

1. Takk i like måte. Ja, turen må ta slutt noen gang, og det er også fint å være hjemme.
      Ønsker dere også en fin høst.