Svartisen – Onøy Helgeland tokt 2020

16.06.20

Avgang fra Svartisen midt på dagen på ei speilblank Holandsfjord. Etter 9 NM var det et kort stopp i Engavågen i Meløy kommune. Vi handlet og spiste lunsj. Deretter fikk vi frisk fin vind rundt Kunna, som regnes som Nord Norges svar på Stadt, før det igjen ble Yanmar vær.

Vi tok natta på utrolige Sør Fugløy, en nydelig plass. Vi var eneste båt i havna. Etter vår mening er Sør Fugløy en av de aller råeste og flotteste plasser man kan besøke langs hele norske kysten.

Neste etappe ble bare 8 NM til Krokholmen ved Sør Arnøy. Vi passet på å fylle på kjøleboksen med litt fersk torsk før vi gikk inn i havna. Vi er inne i en periode med veldig godt vær så vi bestemte oss for å bli liggende her noen dager og bare nyte det flotte sommerværet. Vi fikk et hyggelig gjensyn med Aina og Robin, seilere som vi ble kjent med i 2015. Vi hadde en veldig koselig kveld på deres flotte hytte. Det ble servert god mat og drikke og det ble også tid til å teste det flotte svømmebassenget.

Etter noen flotte dager lå vi en natt i Bodø for å toppe dieseltanken og det ble mye bæring fra diverse butikker for å fylle opp bak lagret ombord.

Kursen ble satt mot flotte Kjerringøy, det er ca 20 NM nord for Bodø. Her hadde vi avtalt treff med våre gode venner Sissel og Hans Olaf som har et molohus på Kjerringøy. Andre kvelden kom også Nadja fra Trondheim Elisabet og Knut. Vi hadde en meget festlig kveld sammen med mye latter og mimring. Sist vi alle var samlet var i Las Palmas med klargjøring for Atlanterhavs seilas. En av dagene var det en stor flokk med Grindhval ute på fjorden, vi ble med en av de lokale nordlandsbåtene ut. Det ble en meget flott opplevelse å få komme nært på flokken.

I år var vår plan å bruke mest tid på Helgeland så etter noen fantastiske dager i gode venners lag la vi kursen sørover igjen. Vi besøkte igjen Krokholmen for to nye netter.

Det er nå blitt 28. juni da Kunna ble rundet på sørgående kurs og vi var fysisk tilbake på Helgeland. Første havn ble idylliske Støtt. Været viste seg igjen fra sin beste side. Vi badet flere ganger begge to. Kvelden ble avsluttet på koselige restauranten Støtt brygge. Vi spiste fantastisk Kveite.

De kommende tre dagene skulle det blåse nordlig kuling. Vi seilte 20 NM lengre sør til Vågaholmen som er en utmerket havn til å ta ut mye nordlig vind.

Da kulingen hadde blåst forbi besøkte vi Gjerdøya for et kort stopp og videre til Selsøyvik. I dag var fiskelykken igjen med oss og vi fikk torsk til middag. Det er kjempemoro at det er så enkelt å få fisk. Mange ganger syns vi et er synd at vi ikke kan fiske mer, men vi må gi oss når vi har nok til et par måltider.

I Selsøyvik gikk krabbeteinene i sjøen igjen, fylt med fiskeslo. Vi hadde god tro på at vi nå skulle få krabber, men isteden ble det 200 Kongesnegler. En delikatesse sies det , men de fikk fred for oss denne gangen. Selsøyvik er et flott gammelt Handelsted, i dag er der butikk, kafe og overnatting. Det er en god havn for slike som oss.

På veien mot Onøy fikk vi besøk av Vågehval mens vi sikret dagens fangst. Det er alltid like spennende å se og høre hval på nært hold. Vi ligger på Onøy på fjerde døgnet. Dagene har blitt fylt med flotte fot vandringer og flere sykkelturer. Det er bare et smalt sund som skiller Onøy fra Lurøy, men de har bru forbindelse.

Vi har vært på farta i drøye 11 uker. Vi har tenkt å bli på Helgeland ca 14 dager til før vi setter opp farta sørover. Vi har logget ca 1250 NM så langt. Alt fungerer vel ombord.

Avgang fra Svartisen
Koser oss på Støtt brygge
Straks fremme på Vågaholmen
Gåtur på Vågaholmen
Fiskestopp ved Rødoy, den tredje datt av
Kort stopp på Gjerdøya
Utsikt mot Dønna mannen fra toppen på Onøy
Træna fra toppen på Onøy
På tur på Onøy
John høla Onøy, et stykke norsk krigs historie