Utdrag fra Loggbok: Isla Graciosa 29.05.03 – La Gomera 04.11.03

26.07.03 – 31.07.03

Dagen kom da vi tok avskjed med våre gode venner på Graciosa og vi dro videre på nye eventyr. Fin seiltur ned til Puerto Calero i herlig nordøst vind 10 – 12 sm. Vi la til etter 6 timer og det første vi gjorde var å spyle båten skikkelig. Hele båten var igjen grodd av sand i et tykt lag. Vi ble i Puerto Calero i fem dager, det var en veldig flott marina. Vi tok jollen ut og fant en klippe der vi badet et par ganger.

Tok en dagstur med buss helt syd på Lanzarote til Playa Blanca. Det var en veldig koselig plass. En fin strand promenade med butikker, barer og restauranter. Det var flere flotte strender i området. Vi kikket rundt og tok pause med bad på stranda. Vi besøkte også en kjempe stor marina i nærheten, den var ikke ferdig enda.

01.08.03- 17.08.03

Vi hadde en natt i Puerto Castillo og to netter i Moro Jable helt sør på Fuerteventura. Ved avgang var det helt vindstille i havna og så langt ut som vi kunne se. Plutselig var vi i akselerasjon området og fikk vind på 25 sm rasende ned fjellsiden. Slik holdt kastevindene på i omtrent 20 minutter til vi var klar av sydspissen på øya. Vi var godt forberedt på akselerasjonsvind heldigvis. Alt var godt ryddet på plass i båten før avgang. Det ble en grei tur på 10 timer til Las Palmas. Der traff vi igjen mange gode venner fra tidligere på turen.

Vi tok kontakt med 3 gode venner som vi ble godt kjent med første helgen på Graciosa. De var på ferietur der da. De inviterte oss med på biltur for å vise oss litt av det autentiske Gran Canaria. Vi fikk en herlig opplevelse med middag og en skikkelig morsom fiesta i Firgas. Vi hadde dem også om bord på middag.

Ellers i Las Palmas ble tiden mest brukt på forberedelser på båten. Masse innkjøp av ting vi ikke får tak i så enkelt på La Gomera. Vi passet også på å vaksinere oss, det var veldig enkelt å få gjennomført her og til en god pris.

18.08.03 – 04.11.03

Videre seilte vi til Puerto Mogan for et kort stopp og så videre til La Gomera. Tilbake i San Sebastian fortsatte forberedelse innfor at vi skulle seile over Atlanteren. Vi dro hjem en kort tur for å besøke familien. På vei hjem hadde vi et døgn i Madrid, det var moro å få et lite innblikk i den flotte byen.

Starten gikk på Wood Vale ro regatta fra La Gomera til Barbados. Det startet 16 båter med 2 i hver båt, kun 1 kvinne var med. Rekorden er 41 døgn og det er med et gjennomsnitt på 70 NM per døgn. Imponerende fort. Vi fulgte starten, og det var veldig forskjell på ro kapasitet og teknikk. Noen hadde aldri rodd ute på åpent hav før uten kon på trenings senter.

Regattaen blir fulgt av to seilbåter av typen Challenge båter på 60 fot. De ble bygd for ca 10 år siden for å seile regatta rundt jorden feil vei. Den ene skal seile halvveis for å returnere til Las Palmas, og videre være følgebåt for ARC regattaen. Den andre følger ro båtene hele veien til Barbados. Vi har blitt godt kjent med flere av roerne så vi gleder oss til å følge dem og til slutt møte dem igjen på Barbados.

De tok oss med på biltur og fiesta
Vi koser oss skikkelig
Fint på La Gomera
Deilig tur på La Gomera
Jose i marinaen hentet oss flere ganger etter turer